1

Onderwerp: barst in stapeltaart na vervoer

Hoi,

ik weet niet heel zeker of mijn vraag hierbij past, maar ik probeer het gewoon.
Ik heb een stapeltaart gemaakt van 3 lagen.
ik heb in de onderste 2 taarten 5 dowels (van stevige/harde rietjes) gestopt.
het bleef heel goed staan maar na vervoer zat er een barst in de onderste taart, voor en achter. een hele scheur door mijn fondant.
Is het dan niet stevig genoeg gedoweld?
Ik heb ook voor het eerst regalice fondant gebruikt ipv pettinice.
Of moet dat geen verschil maken?

2

Re: barst in stapeltaart na vervoer

Bar schreef:

Hoi,

ik weet niet heel zeker of mijn vraag hierbij past, maar ik probeer het gewoon.

Nee, je hebt een nieuwe vraag, dus die mag in een nieuw topic :)
Vandaar dat ik je  vraag een eigen topic heb gegeven.
Wat voor ondergrond had je taart? (board, karton?)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

een zilver/goud taartkarton.
Ik moet zeker voortaan een board/drum gebruiken?

4

:Y

Drie lagen (=behoorlijk gewicht) vervoeren op karton zal hoogstwaarschijnlijk het probleem zijn geweest.

5

oh ok, dan weet ik dat.
Dan doe ik er voortaan een board/drum onder

Ik heb bij de Gamma MDF plaat in vierkanten van 30 bij 30 laten zagen en die bekleed met voedselveilig folie, waaronder een vrolijk pakpapiertjes zit. Heel erg stevig en een goedkope, maar vrolijke oplossing.

7

Regal ice is echt troep sorry dat ik het zeg...
Ik weet niet of je er wel eens aan geroken hebt als je de verpakking net open hebt gemaakt  :s dat kan niet gezond zijn  :lol:  :lol:
Ik heb het ook een paar weken gebruikt toen ik net begon en ook scheuren gehad in een taart die stond gewoon op een cake board.
Het probleem van regal ice is dat het echt snel keihard word dus als je taart bijv nog iets uitzet of een stootje krijgt dan kun je zo een scheur krijgen.
Succes!

Groetjes Charissa Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Arnhem!!
Website: www.droomtaarten.nl

8

Rietjes zijn trouwens ook niet geschikt bij 3 lagen..
Ik gebruik het alleen bij 2 lagen en dan alleen als de bovenste een heel klein taartje is..

Ik heb ook regalice gehad en ja het ruikt wat vreemd als het uit de verpakking komt.. maar na een minuutje of zo ruik je dat niet meer.. maar om het nu meteen troep te noemen..  :think:   :nooo

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Tuurlijk is RegalIcen geen troep :/
Veel harder dan PettinIce wordt het ook niet. Scheuren gebeurt alleen als iets niet stabiel is en een karton kan nou eenmaal buigen en dan staat er kracht op de taart, of daar nou RegalIce, Pettinice of wat anders omheen zit.

Ik vind het altijd naar azijn ruiken  :lol:  Gelukkig vervliegt die geur wel  :Y

11

Ik zal mijn ietwat sterke mening even onderbouwen  :lol:
Naar mijn mening word deze toch echt een stuk harder dan de bakels en vooral als de taart niet de koelkast in gaat.
Daarbij vind ik het erg lastig uit te rollen en de geur is echt niet fijn en ik denk dat als iets zo ruikt dat dat niet echt gezond kan zijn.
Kreeg er destijds zelfs een klacht over  :s
Het scheurt ook sneller bij het bekleden en plakt enorm.
Ik heb daarna nog wel een tijdje de kleine voorgekleurde pakjes gebruikt voor decoraties want de kleuren zijn erg mooi.
Maar deze fondant zou ik zelf nooit aanraden  :nooo
Als je zelf toch overtuigd bent  :) dan raad ik je aan er een klein beetje crisco doorheen te mengen dan krijg je minder snel scheuren.

Ik gebruik ook veeeel liever de fondant van Bakels  :thumb:

13

Ik niet :P Ik gebruik Bakels alleen voor boetseren. Tuurlijk ruikt regalice niet lekker als je net de verpakking open doet, maar dat doet pettinice ook niet

@Charissa: dank voor de onderbouwing ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik marsepein ook niet lekker vind ruiken  :lol:  Gelukkig lust ik het ook allemaal niet  :P
Maar ik heb al vaker gemerkt dat de voorkeur voor fondant heel erg persoonsgebonden is. Gelukkig maar, anders was er vast niet zoveel keus  :)

15

Ik ben een aantal weken terug overgestapt op callebaut.
Wow nou als je die hebt geprobeerd wil je niks anders meer!!!
Wat een geweldige fondant zeg  :Y  :Y
De kleur is echt prachtig.
Hij ruikt heerlijk en smaakt GEWELDIG lekker en ik hou helemaal niet van fondant  :9
Daarbij scheurt ie echt niet je kunt er flink aan trekken hij is mega soepel.
En het voordeel is dat je er geen tylose doorheen hoeft te doen alles droogt goed zonder tylose en je kunt het heel dun uitrollen en dan werkt het weer ongeveer net zoals gumpaste.
Zit er zelfs over te denken om dit voor workshops te gaan gebruiken zo fijn is tie!

16

Een stapel moet zeker op een stevige plaat. Dat doe ik zelfs al bij een zware gewone taart. Rietjes zou ik ook niet aandurven en ik weet niet hoe groot de onderste taart is, maar bij een 3-laags, waarbij de onderste 30 cm is gebruik ik zeker we 9 dowels. Bij de 2de (25 cm) 5 dowels. Over de fondant kan ik niks zeggen, ik gebruik marsepein..

17

Charissa schreef:

Hij ruikt heerlijk en smaakt GEWELDIG lekker en ik hou helemaal niet van fondant  :9
En het voordeel is dat je er geen tylose doorheen hoeft te doen alles droogt goed zonder tylose en je kunt het heel dun uitrollen en dan werkt het weer ongeveer net zoals gumpaste.
Zit er zelfs over te denken om dit voor workshops te gaan gebruiken zo fijn is tie!

Kun je de Callebaut fondant dan ook in Nederland krijgen dan? Ik dacht alleen in Belgie?

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

Net even gezocht, maar hij is in nederland verkrijgbaar  :Y  Ik ga hem denk maar eens proberen, mijn emmertje Bakels is bijna op  :think:

19

Charissa schreef:

Waar koop je die? Heb wel ff gegoogled maar kon er maar 1 vinden.

20

laat maar niet goed gezocht :o

21

Ik kan alleen maar beamen dat Callebaut werkelijk fantastisch is (jeetje, Callebaut gaat hun omzet nogal omhoog zien gaan)! Ik vind gewone fondant absoluut niet lekker en ik heb last van warme handen waardoor elke fondant bij mij gaat plakken, scheuren en gewoon niet lekker werkt (ik heb allerlei soorten geprobeerd en de ene was nog erger dan de andere).

Na positive berichten heb ik de callebaut geprobeerd en ik kan Charissa alleen maar bijtreden... al die eigenschappen (lekkere geur, geweldige smaak, soepel, stevig en lekker werken) heeft ie echt. Bij mij komt er ook niets anders meer in huis. Enige nadeel is dat je ze enkel in emmers van 7 kg kan kopen (wat de stap om over te schakelen toch groot maakt (want als hem je niet bevalt zit je daar met al die kilo's) dus ik heb de eerste keer met een paar meiden een emmer gedeeld maar nu koop ik ze dus ook per 7 kg!

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be