1

Onderwerp: invriezen en ontdooien

ik weet dat hier al veel over geschreven is maar toch nog een vraagje.
Als je een strik op een taart maakt met krullen en andere boetseersels is het dan echt zo dat alles is ingezakt of plakkerig als het ontdooit is.

Ik ga de doos met taart en een plastic czak erom in de vriezer zetten en dan een dag voor gebruik eruit halen en in de doos en met de zak erom laten ontdooien. Dan een paar uur van te voren de zak er om uit doen en de doos open zetten en verder laten ontdooien. Ik zet hem niet in de ijskast om te ontdooien want daar is hij te hoog voor.

Ik hoor graag als ik het niet goed doe.

Yvonne

2

Re: invriezen en ontdooien

Ik ben heel erg bang dat door de condens tijdens het ontdooien inderdaad je harde strik en waarschijnlijk ook je boetseersels zwaar te lijden zullen hebben. Je strik zal zacht worden en............instorten.

En door hem niet in de ijskast maar erbuiten en met plastic erom te laten ontdooien zal er veel condens in korte tijd ontstaan waardoor je ook nog het risico loopt op smelten van je fondant/marsepein.
Als je echt geen plek in je ijskast hebt, dan op een zo koel mogelijke plek laten ontdooien..........In ieder geval tijden het ontdooien het plastic eraf halen.

Ik duim voor je dat het goed daat...........

3 Laatst bewerkt door annick67 (11-12-2010 20:41)

Zak eraf halen bij het ontdooien, anders kan de condens nergens heen en 'smelt' je taart!

Waar wil je hem dan laten ontdooien als hij niet in de koelkast gaat? Plank eruit halen, taart erin?  :think:
Zo doe ik het in elk geval.

Ik vind t trouwens (veel) minder safe om hem búiten de koelkast te laten ontdooien..... dat durf ik niet aan, daar zijn de ingrediënten te bederfelijk voor.....  :o

Verder beveel ik ook hier weer de zoekfunctie van hárte aan!  ;)

ik heb geantwoord voor jan doedel denk ik...

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126259576

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

tipsytaartje je hebt niet geantwoord voor jan doedel.
Ik gebruik alle tips en antwoorden als ik iets vraag. In dit geval wilde ik nog eens een bevestiging van het totale probleem.
Ik moet die taart namelijk in de vriezer zetten. Er zit een strik en krullen op. Ik zal ze zo meteen proberen te plaatsen. Ik vertrek naar New York en mijn buurvrouw neemt de taart uit de vriezer en daar komt de klant hem halen. Zo is het afgesproken. Ik wist dus niet dat het fout kon gaan met de strik en nu ben ik me dus een hoedje geschrokken. Ik weet me niet zo goed raad. De taart is een verrassing voor de vrouw van die man en ik kan het nit maken dat hij er niet goed uit ziet.
Ik ga proberen hem te plaatsen. Kijkdaar maar eens of hoe en wat.
Dus niet  zeggen dat je jan doedel bent. En wie is dat trouwens? Ik had er nog nooit van gehoord. Yvonne

6

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HVAESKSJ-D.jpg

dit is de taart

yvonne

7

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CXKBPFIE-D.jpg

8

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BKAV46BG-D.jpg

de laatste foto. En ik wilde er nog krullen tussen zetten

yvonne

9

Jan heeft een helebóel achternamen....  :lol:

Jan Doedel
Jan L*l
Jan met de korte achternaam
Jan Joker
Jan Kooijman

(welke van deze opsomming past niet in het rijtje?  O-))

10

oei, ik weet niet of die print het ook overleefd... kans is groot van niet!  :s Ik weet niet precies hoe, als je zoekt in de berichten van glamour vind je wel een uitleg denk ik.

ow en jan doedel... eigenlijk is dat jan lul, maar omdat ik op mijn werk geen jan lul mag zeggen, zeggen we jan doedel :) Klinkt wat aardiger ;)

ik ga je trouwens verplaatsen naar td algemeen, bij de andere vriesvragen.

groetjes Tirza     

11

Ik ben bang dat de meiden gelijk hebben... Een taart met print kan niet in de vriezer..

a) omdat je print dan hard wordt en kan uitzetten en dus scheuren..
en
b) omdat je een print nooit in een zak mag doen ivm condens.. en laat dat nou juist de manier zijn om een bevroren taart te ontdooien..

Ik wil je niet teleurstellen maar ik ben bang dat deze taart een ritje vriezer niet overleefd

12

annick67 schreef:

Jan heeft een helebóel achternamen....  :lol:

Jan Doedel
Jan L*l
Jan met de korte achternaam
Jan Joker
Jan Kooijman

(welke van deze opsomming past niet in het rijtje?  O-))

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

groetjes Tirza     

13

Dan zal ik ze maar niet in de vriezer zetten en maar heel koel zetten en dan hopen dat hij 17 december nog een goede smaak heeft.

Groetjes van een nerveuze yvonne

Dank je wel voor het meedenken.

14

Woeha..... zelfs dat vind ik gewaagd; waar is hij mee gevuld?

Dat is nog zés (lees: 6) dagen!!!! Vind ik persoonlijk te lang buiten de koeling en/of vriezer.....  :rolleyes:

15

dat mag je niet meer verkopen hoor  :nooo 

ik snap je angst voor de decoratie wel, maar dit kan echt niet. Kan je hem niet overnieuw maken?

groetjes Tirza     

16

Dát zou ik idd ook niet doen... lijkt me wel heel riskant om iets 6 dagen te bewaren en dan nog te verkopen..
wat zeg ik; riskant... tis zelfs gevaarlijk...

Ik zou een nieuwe maken tegen die tijd of een nieuwe maken zonder strik en print zodat je kan invriezen...

En tis niet bedoelt als aanval maar misschien is het wel handig om dit soort dingen van te voren te checken voordat je een taart maakt...

17

oei, een taart van 6 dagen vind ik persoonlijk niet meer eetbaar  :nooo   Ik zou liever hebben dat de deco stuk is, dan dat iemand een voedselvergiftiging kan oplopen. Ik heb trouwens wel eens een printje in de vriezer gehad en toen is dat goed gegaan. Dat is natuurlijk geen garantie, maar het kan dus wel af en toe goed gaan.

Veel liefs Rafaëla

18

Nieuwe maken als ze in New York zit zal niet gaan..............

Maar nu 6 dagen laten wachten totdat hij naar de klant gaat gaat ook niet.............

Oei, zwaar dilemma, heel erg lastig.................

2 opties: of toch in de vriezer (op hoop van zegen) of niet naar New York  ;)

19

Ik wil er nog even bij vermelden dat als er iets zou gebeuren, je dan wel een probleem kunt krijgen. Ik weet niet of HACCP je iets zegt, maar daar zou ik me even in verdiepen als ik jou was. Ik zie dat je een officieel bedrijf bent, dus van HACCP zou je wel meer moeten weten. Ik bedoel het overigens niet aanvallend, maar wil je alleen even laten weten wat voor risico je neemt  ;)

Veel liefs Rafaëla

20

jullie zijn allemaal schatten.
Ik moet een beslissing nemen.
Ik zet ze in de vriezer en mocht hij totaal mislukt zijn dan laat ik hem niet betalen.
De taart is gevuld met een mona.
Ik heb overigens wel een taart in de vriezer gehad die met poppetjes geboetseerd was en paddestoelen enz. En die is prima gebleven. Dus dat wordt gokken.
New York kan ik niet laten schieten. Dit is een speciale reis. Ik heb nog nooit gevlogen en ben nog nooit zo ver weg geweest en dat op een leeftijd van 62 jaar.

Yvonne

21

Slimme beslissing  :thumb:

Als de taart met Mona is gevuld had je hem zowieso niet lang kunnen bewaren. Ik meen dat die maar 2 a 3 dagen open mag.

Ik wens je een hele fijne reis!

Veel liefs Rafaëla

22

dank je. Ik ga mijn klantje nog een mailtje sturen met de foto en hem dan zeggen dat als er ook maar iets mis is gegaan met invriezen dat ik dan niet wil dat hij er voor betaald. Smaken zal hij zeker en daar mogen ze dan van genieten..

Yvonne

23

Zo de mail is verzonden. Met foto en ik denk dat we het onderwerp daarmee kunnen sluiten. Ik dank iedereen die me een tip gegeven heeft. Nu heb ik denk ik de juiste beslissing genomen en ze gewoon in de vriezer geplaatst. Ik vind ze mooi geworden en hoop dat ze zo blijft.
Tot na 19 december.
Yvoone

24

Dag dames.
Ik heb jullie beloofd hoe het gegaan is met het ontdooien van de taart met foto en strik.

Nou. Na alle tips enz. heb ik goed nagedacht en het invriezen toch meer gedaan zoals ik het altijd doe. Ik dacht misschien is het dan een goede proef voor iedereen.
Ik heb de taart gewoon in een kartonnen doos in de vriezer gezet. De dag voor het feest heeft de buurvrouw de taart uit de vriezer gehaald. Gewoon in de doos laten ontdooien in een koele ruimte. De klant heeft hem een uur vooraf uit de doos gehaald om hem te laten acclimatiseren en er was niets maar dan ook niets gebeurd met de taart. De strik was perfect gebleven, de foto was ook perfect gebleven. De klant was ontzetten tevreden met de taart en gaat hem gewoon betalen vertelde mijn buurvrouw. Hij komt deze week de doos terug brengen en alles afhandelen.

Ik hoop dat ik jullie dit als tip dan kan meegeven.
Dank je wel in ieder geval nog voor alle tips.

En oh ja. Magnolia's Backery in New York was leuk en de Red Velvet muffin vond ik eerlijk gezeg niet zo lekker. Je kon er niet zitten eten. Je moest he meenemen.

Yvonne

25

o goed om te weten, fijn dat het is goed gekomen :Y

groetjes Tirza