1

Onderwerp: Kapsel met holle randjes??

Ik hoop dat de ervaren baksters op dit forum mij kunnen helpen.

Iedere keer als ik een kapsel bak, zijn de randen niet strak. De rand is hol zeg maar, het randje is daardoor zo broos dat het eraf "brokkelt" als ik de taart afsmeer. Ik hoop dat het een beetje zichtbaar is op de foto hieronder.

Is er een manier om dit te voorkomen?? Ik wil ook wel eens een superstrakke taart!

http://i193.photobucket.com/albums/z142/debbie11_album/Marktplaats/2bd7a097.jpg

Een slordige keuken is een blije keuken.
Mijn keuken is absoluut in de zevende hemel

Re: Kapsel met holle randjes??

dit heb ik ook heel af en toe.. lees even mee..

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

3

Ik ken 't ook maar zodra ik hat afsmeer met botercreme is t zo weer weg...

4

Dit heb ik ook gehad, heb er geen last meer van gehad sinds ik op de bodem een velletje bakpapier leg en het beslag ruuuusssstig in de bakvorm stort :)  :)

5

Dat komt meestal door bakspray. Door na het sprayen even je vinger langs dat randje te halen los je het probleem als het goed is op.
Als je geen spray gebruikt zou ik het eerlijk gezegd niet weten. :/

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6 Laatst bewerkt door Valy (24-11-2010 21:28)

Gebruik je bakspray? Het zou kunnen komen door te veel bakspray. Uitvegen met een papiertje kan helpen, of inderdaad bakpapier op de bodem leggen.

Zie nu dat Pooh me al was voorgegaan  :) , sorry!

7

Ik heb dit ook....en ik gebruik geen bakspray, en leg een velletje bakpapier op de bodem.
Ik lees dus even mee.....

ik gebruik Wilton cake release... en heb het dus ook soms..
ga meestal eventjes snel langs de randjes, maar daar zit dus bijna niets aan..
doe het beslag rustig in de bakpan en 'druk' het met de spatel nog even extra in de randen..

hoop dat de gouden tip nog komt!!

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

9

Ik had dat laatst bij mijn nieuwe vierkante vorm in de hoeken. Ik ging er een beetje vanuit dat het kwam door het beslag wat niet goed in de hoeken gelopen was.

Misschien heb ik ook wel teveel bakspray gebruikt.

10

Ik heb het ook. Maar het is erger geworden sinds ik kennie gebruik :( . Met handmixer was het niet zo erg, alleen af en toe had ik zo'n hol. Weet iemand waarom?

Zie www.irenes-suikercreaties.nl voor zelf taarten en cupcakes maken in een workshop van Irene's SuikerCreaties in Eindhoven.

11

Ik heb dit ook vaak, en ben nu iets aan het uitproberen: de bakpan even voorverwarmen in de oven.
Dan vloeit het beslag mooi uit tot in de randjes. Echt maar twee/drie minuten, hij hoeft niet gloeiend heet te worden want dan gaat het beslag gelijk bakken.

Ik moet nog ff uitproberen om zeker te weten dat dit altijd goed gaat, maar tot nu toe werkt het!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

wat ook nog wel eens helpt is om het blik na het vullen en klaar voor de oven een keer of wat te laten vallen op het aanrecht. Dan gaat de lucht eruit en heb je dus niet meer dit probleem

13

Hoi Petra,

Wanneer verwarm je de bakpan? voor of na vetten?

Zie www.irenes-suikercreaties.nl voor zelf taarten en cupcakes maken in een workshop van Irene's SuikerCreaties in Eindhoven.

14

ik had dit ook met de bakspray, en nu gebruik ik gewoon boter en smeer dit met een kwastje uit en is het aanzienlijk minder geworden.

N-Joy Cakes

15 Laatst bewerkt door LetsgoKelly (25-11-2010 11:42)

Ik had het eerst ook met bakspray! Maar nu doe ik het ook met boter dat werkt veel beter.

Ben wel beniewd naar de voorverwarm test  :)

16

Ik gebruik inderdaad bakspray!! Ik ga het meteen proberen om de vorm dan met gewone boter in te vetten, ik moet toch nog een kapseltje bakken. Eens kijken of het dan wel goed gaat!

Bedankt dames!

17

Haal net een kapsel uit de oven met perfecte randjes! Had ook altijd holle randjes. Ik heb de vorm (koud, niet voorverwarmd) licht ingespoten met bakspray. Minder dan ik normaal zou doen. Daarna nog even met een stukje keukenpapier nagedaan (dus nog een beetje eraf) en nu dus een kapsel met perfecte randjes! Joehoe! Was het hele leven maar zo eenvoudig op te lossen  :Y

18

Volgens mij ligt het niet aan het invetten van de vorm maar aan de lucht in je beslag. Dat is natuurlijk prima maar niet om gaatjes in je randen te krijgen na het bakken. Ik heb een simpel maar doeltreffende oplossing, geleerd van een vroeger kookprogramma.
Als je het beslag in de vorm hebt gedaan, tik je een paar keer zachtjes met de bodem van de bakvorm op het aanrecht. Wees niet bang dat alle lucht nu uit je beslag is, want dat gebeurt niet. Maar de luchtbelletjes zijn wel verdwenen van de bodem.
Probeer het maar eens. Ik heb er in ieder geval geen last meer van.

19

hulstblaadje schreef:

Volgens mij ligt het niet aan het invetten van de vorm maar aan de lucht in je beslag. Dat is natuurlijk prima maar niet om gaatjes in je randen te krijgen na het bakken. Ik heb een simpel maar doeltreffende oplossing, geleerd van een vroeger kookprogramma.
Als je het beslag in de vorm hebt gedaan, tik je een paar keer zachtjes met de bodem van de bakvorm op het aanrecht. Wees niet bang dat alle lucht nu uit je beslag is, want dat gebeurt niet. Maar de luchtbelletjes zijn wel verdwenen van de bodem.
Probeer het maar eens. Ik heb er in ieder geval geen last meer van.

Zou kunnen, maar het zijn geen gaatjes maar tunnels. Dat heeft dan niet zoveel te maken met de lucht in je beslag (want dat gaat echt niet allemaal bijelkaar zitten aan de rand). Ik duw het altijd aan met de spatel. Deze laatste keer heb ik alles hetzelfde gedaan als altijd behalve het invetten. Ik stond ervan te kijken hoeveel spray ik wegveegde en toch bleef het niet plakken, kreeg het kapsel er in een tik uit.

20

Inderdaad niet te veel bakspray gebruiken en ook niet schudden voor het gebruik want dan spuit je alleen maar schuim en daar zit ook lucht in. En in het randje met een kwastje of vinger even er door halen, ik heb geen last meer van lucht randjes.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

21

ik gebruik altijd gewoon vloeibare boter uitsmeren met een kwast en daarna doe ik bloem in de bakvorm en verdeel dit... zo komt het er altijd in zn geheel netjes er uit

22 Laatst bewerkt door Miss Pebble (26-11-2010 08:13)

irenebandi schreef:

Hoi Petra,

Wanneer verwarm je de bakpan? voor of na vetten?

Ervoor.
Ik heb ook de tik-truc al vaak gedaan, maar niet met consequent goed resultaat. Dat wegvegen durf ik nooit, maar misschien moet ik het toch eens proberen.
Al heb ik meer het idee dat die blazen ontstaan als ik een grote hoeveelheid beslag in één keer in de vorm giet en het dan niet mooi uitvloeit tot in de hoeken.
Volgende week ga ik weer volop bakken dus dan kan ik wat zekerder zeggen of de truc van voorverwarmen werkt!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

23

als ik de beslag met kennie mixen was de resultaat heel slecht. ik kreeg hele grote gaat, bijna de hele oppervlak van de kapsel (behalve kleine stukje in de midden) :( . De korst lijkt bijna een vel papier. Waarom is dit zo erg? waarom gebeurt dit niet als ik handmixer gebruiken?  help help help :(

24

Het is gelukt dames!!

Ik heb de vorm deze keer ingevet met wat vloeibare boter en een kwastje. En nu was hij, op 2 kleine stukjes na, helemaal strak!

Was alles inderdaad maar zo simpel op te lossen!!

Bedankt voor jullie hulp!

25

wauw bedankt voor het antwoord want dit probleem had ik ook :think: . het komt dus door de bakpray en ik maar het blik op de aanrecht tikken om de lucht eruit te krijgen. (ik dacht namelijk dat die de oorzaak was) :D

ik ga alle tips meteen uitproberen ;)  Wat zouden we toch zonder forum moeten. :)

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!