1

Onderwerp: Bruidstaart vullen met mascapone en amerena kersen ?

Ik wil graag voor mijn zusje een bruidstaart bakken. Ik bak wel vaker taarten maar dit is wel even iets anders. De basis is kapsel. De bedoeling was/is een vanillebavarois gemaakt met eidooiers, mascapone, gelatine en slagroom. Nu maak ik net alvast een beetje om te testen, maar dit spul heeft wel even nodig om op te stijven. Het is super lekker maar ik voorzie het probleem dat ik eerst een laag kapsel moet doen met een laag van deze bavarois, dan daar de amarena kersen en gekonfijte sinasappelschilletjes op en nog een laagje bavarois, op laten stijven en dan nogmaals kapsel, bavarios, kersen, bavarios en kapsel. Aangezien de tijd van opstijven kan ik dan niet alles ineens maken neem ik aan en zal ik dus echt 2x deze hele rit moeten volgen. Of is daar een andere optie voor ?
De taart moet 1 avond ervoor ( morgen dus ) gemaakt worden incl de rolfondant en het opmaken. De mascapone, slagroom, amarena kersen ed heb ik al in huis. Heeft iemand een makkelijker idee ? want ik heb de indruk erg omslachtig bezig te zijn.
De taart word bewaard in een aparte koelkast ( op stand 1 ) in een kartonnen doos, kan dit met de fondant ?

2

Re: Bruidstaart vullen met mascapone en amerena kersen ?

Ow en er moet nogmaals een kleinere taart bovenop, kan dit qua gewicht ?

3

@sje schreef:

Ow en er moet nogmaals een kleinere taart bovenop, kan dit qua gewicht ?

Gezien kapsel en zachte vulling moet je wel ondersteunen door deuvels (of vervangingen daarvoor)......anders zakt je topcake op zijn dooie gemakkie in de basiscake waaedoor niet alleen de top wordt beschadigd maar ook de vulling gaat wijken van de ondercake die dan weer je rolfondant/marsepein gaat wegdrukken van de cakewand etc....in een ander draadje opperde iemand inplaats van deuvels het gebruik van eetstokjes op maat gemaakt, wel zorgen dat het bovenste taartje ook een eigen kartonnetje heeft.

Waarom de dubbele vulling, het wordt dan wel een topzware vulling voor simpel kapsel. Ik persoonlijk zou de onderste laag vullen met een dunne vulling van jellie gemaakt met de siroop van de amarene kersen (met pectine, af laten koelen en dan heb je jamcosistentie), en dan de volgende laag (of omgekeerd) de bavaroise vulling met de kersen etc...maar dat zou ik doen dus :))

In een taartring (op een plaat of plat bord) kun je de lagen makkelijk opstapelen en vullen

I believe in Sandy Claws

4

Hier kun je zien hoe je de steunconstructie moet maken om je cake van steun te voorzien voor de volgende cake:
http://www.wilton.com/wedding/makecake/ … tiered.cfm

I believe in Sandy Claws

5

Oeps, nog wat vergeten, zorg dat je de cake na uit de koelkast te halen zo langzaam mogelijk afkoelt en laat in de doos zitten, vervoer beide cakes apart, meeste ongelukjs gebeuren met cakes die al op elkaar staan, door het verplaatsen en schudden wil de boel nogal eens verschuiven......

Zet je cake zo hoog mogelijk in de koelkast (daar is de temperatuur het hoogste maar voldoende voor room ed)

I believe in Sandy Claws

6

Ik zit niet vast aan het kapsel ( ben gewoon kapsel gewend denk ik hoor ) dus een andere suggestie mag ook.. Als ik dan  de constructie volg van het kartonnetje ertussen dan zou ik bij wijze van ook gewoon mascapone of slagroom kunnen gebruiken ipv bavarios ? De mascapone en ameranakersen zijn al in huis, daar houd ik me dus wel aan vast. Een dubbele laag vulling vind ik persoonlijk lekkerder verdeeld dan 1 dikkere laag. Stel ik neem dus mascapone, wat doe ik hier verder mee voor de vulling ? of kan ik hier slagroom door gebruiken en word dit dan niet te zacht ivm het gewicht can de rolfondant ook ?
Beetje probleem is, ik ben een lekkerbekje, maar mijn zusje niet. Ik heb in een restaurant gewerkt, sloof me hier en daar nogal eens uit en voor haar moet het simpel. Mijn opzet was een tiramisu taart en dan met ameretto en tia maria, maar dit vind ze maar heeeeeeeeel eng en naar alle waarschijnlijkheid ook niet lekker ( houd niet van drank ) dus heel erg maf moet ik maar niet voor dr gaan doen. Het gaat mij er het meeste om, welke vulling kan ik het beste gebruiken met deze ingedienten en dan zo dat ik de taart kant en klaar in de koelkast 1 nachtje kan bewaren. Of vraag ik wel een beetje te veel van het goed ?

7

@sje schreef:

Ik zit niet vast aan het kapsel ( ben gewoon kapsel gewend denk ik hoor ) dus een andere suggestie mag ook.. Als ik dan  de constructie volg van het kartonnetje ertussen dan zou ik bij wijze van ook gewoon mascapone of slagroom kunnen gebruiken ipv bavarios ? De mascapone en ameranakersen zijn al in huis, daar houd ik me dus wel aan vast. Een dubbele laag vulling vind ik persoonlijk lekkerder verdeeld dan 1 dikkere laag. Stel ik neem dus mascapone, wat doe ik hier verder mee voor de vulling ? of kan ik hier slagroom door gebruiken en word dit dan niet te zacht ivm het gewicht can de rolfondant ook ?
Beetje probleem is, ik ben een lekkerbekje, maar mijn zusje niet. Ik heb in een restaurant gewerkt, sloof me hier en daar nogal eens uit en voor haar moet het simpel. Mijn opzet was een tiramisu taart en dan met ameretto en tia maria, maar dit vind ze maar heeeeeeeeel eng en naar alle waarschijnlijkheid ook niet lekker ( houd niet van drank ) dus heel erg maf moet ik maar niet voor dr gaan doen. Het gaat mij er het meeste om, welke vulling kan ik het beste gebruiken met deze ingedienten en dan zo dat ik de taart kant en klaar in de koelkast 1 nachtje kan bewaren. Of vraag ik wel een beetje te veel van het goed ?

Mascapone op zich is al heel rijk maar een prima keus in mijn opinie, je zou de amarene kersen kun halveren waardoor iedere laag toch wat dunner wordt, je kunt eventueel toch een bavarois maken of slagroom slaan met versteviging tot zachte pieken, mascapone erdoorheen en nu mixen tot stijven pieken en hier mee vullen samen met de kersen, het is allemaal lekker :))

Maar ik zou dus niet iedere laag dubbel vullen, gewoon een laag verrijkte slagroom of een laag  bavarois, hier op de hele of gehalveerde kersen en daarop de volgende kapsellaag (de kersen zakken in de vulling hierdoor), herhalen (houdt er rekening mee dat niet iedereen is gecharmeerd van de combi amarene en citrus) Zo zijn je lagen niet te dik en de taart kan in 1 keer gevuld worden en weggezet om te koelen.

De sinasappelschilletjes zou ik persoonlijk verwerken in een sinasappelbavarois en die in de tweede taart geven, zo heb je 2 smaken taart voor de prijs van eentje :)

I believe in Sandy Claws

8

Je bent geweldig ! Dank je wel. Het lijkt wel omdat ik het gewoon zo goed wil doen voor dr, ik ineens niks meer weet. Van de ene kant onzin natuurlijk na een aantal jaren lekkere toetjes maken, maar aan de andere kant worden ze meestal gemaakt  per persoon en hoef je daarom geen rekening te houden met het draagbare gewicht. Welke versteveging ( hahaha duidelijk geen pakjes gewend ;))kan ik het beste gebruiken voor de slagroom ? en hoe veel heb ik dan in combinatie met de mascapone nodig ? Ik heb hier nl 1 kg mascapone staan:think:. De ameranakersen halveren was me al ingevallen, ze zijn erg smaakvol en in zijn geheel een beetje te veel van het goede denk ik, dus snij ik er al stukjes van om over de mascapone, slagroomlaag te strooien.

9

@sje schreef:

Je bent geweldig ! Dank je wel. Het lijkt wel omdat ik het gewoon zo goed wil doen voor dr, ik ineens niks meer weet. Van de ene kant onzin natuurlijk na een aantal jaren lekkere toetjes maken, maar aan de andere kant worden ze meestal gemaakt  per persoon en hoef je daarom geen rekening te houden met het draagbare gewicht. Welke versteveging ( hahaha duidelijk geen pakjes gewend ;))kan ik het beste gebruiken voor de slagroom ? en hoe veel heb ik dan in combinatie met de mascapone nodig ? Ik heb hier nl 1 kg mascapone staan:think:. De ameranakersen halveren was me al ingevallen, ze zijn erg smaakvol en in zijn geheel een beetje te veel van het goede denk ik, dus snij ik er al stukjes van om over de mascapone, slagroomlaag te strooien.

Ik verstevig slagroom in dit soort taarten altijd met, goeie grutten hoe eht het spul, effe sprintje trekken.....Sahnesteif van dr Oetker, maar volgens mij heb je zoiets ook bij een gewone super in van die kleine zakjes? Ikzelf heb altijd een grote pot van de groothandel.

Er staat op die zakjes volgens mij 1 zakje per kwart liter slagroom als ik mij goed kan herinneren, je hoeft alleen rekening te houden met de slagroom, niet met de mascapone aangezien die een hoger vetaandeel heeft dus minder gebonden hoeft te worden, die 'bloedt' niet na een dag...vertrouw je het niet zou ik niet meer toevoegen dan een kwart zakje per 250 gram mascapone. En je kersen goed uit laten lekken anders moet je rekening houden emt het vocht wat daar nog afdruipt, ik doe ze altijd een uurtje van te voren op de zeef, na een half uurtje doe ik ze even omroeren zodat eventuele openingen gevuld met siroop ook nog leegdruppen.

En.........rustig aan, gewoon dorgaan met ademhalen, dit is een cake net als iedere andere cake en het gaat gewoon prima..oooohhhmmmmmmm :)

Je ideeen zijn gewoon goed, je had gewoon door de zenuwen een beetje stroomlijning nodig..gebeurt de beste zie je wel :)

Ik sla dicht op het moment dat ik de versiering moet gaan beslissen en loop dan dagen rond met een grijze mist in mijn hoofd :))

I believe in Sandy Claws

10

Hahaha hoe het eruit moet komen te zien dat heb ik wel in mijn hoofd, nu nog zien of dat lukt want ik heb nog nooit eerder met rolfondant gewerkt.
Maar hoeveel mascapone en hoeveel slagroom zal ik er voor gebruiken ? De vorm is 28 cm en ik wil er graag een kleinere bovenop. Ook wil ik graag de onderste alsnog 2 laagjes maken, maar dan wel dunner ( 1 laagje mascapone dus omdat de kersen er inderdaad ingedrukt zullen worden ).

11

Ow en nu ik ze toch langzaam weer op een rijtje krijg  :D, is er een recept om de botercreme ( voor op de zijkant van de lagen en rondom en bovenop ) zelf te maken ?

12

@sje schreef:

Hahaha hoe het eruit moet komen te zien dat heb ik wel in mijn hoofd, nu nog zien of dat lukt want ik heb nog nooit eerder met rolfondant gewerkt.
Maar hoeveel mascapone en hoeveel slagroom zal ik er voor gebruiken ? De vorm is 28 cm en ik wil er graag een kleinere bovenop. Ook wil ik graag de onderste alsnog 2 laagjes maken, maar dan wel dunner ( 1 laagje mascapone dus omdat de kersen er inderdaad ingedrukt zullen worden ).

Dat kun je makkelijk na meten, bedenk hoe dik de lagen worden, stel dat ze per stuk 1 cm dik worden (is niet per se zo maar is een voorbeeld) giet nu in je blik wat je gaat gebruiken 2 cm water (2 x 1 cm is 2 cm vulling in totaal) giet dat water in een meetkom en je hebt de precieze hoeveelheid ml die je nodig hebt.

Stel nu dat dat 600 ml (ook weer gewoon een voorbeeld) dan bedenk dat geklopte slagroom/mascarpone toeneemt aan inhoud door de lucht die je erin slaat. Ik zou dan op ongeveer 250 slagroom en 250 mascarpone gaan zitten (als je ieder even veel geeft) dat zal minstens 600 ml geven na kloppen, ik hoop dat je mij nog kunt volgen ? :)

Ik zou eerst een proefje maken van 50 ml slagroom (gezoet en versterkt) met 50 gram mascarpone en kijken hoe de consitentie is en de smaak.  Dus maken, proeven, dagje laten staan in de koelkast (afgedekt want in de taart is ie dat ook) en dan de volgende dag nog eens proeven, zo heb je zekerheid over toch een belangrijk onderdeel van je creatie.

I believe in Sandy Claws

13

@sje, ik ben ook bezig met een bruidstaart maar ben nog op zoek naar de amarenen. Ik kan ze nergens vinden hier bij de de AH en de Plus. Waar heb jij ze gekocht????

Enne de vulling klinkt heerlijk!

groetjes Elma en Dani

14

Ik snap het, nogmaals bedankt. Morgen ga ik weer aan de slag, vol goede moed! Alleen nog even botercreme opzoeken, ook deze maak ik het liefste zelf ( eigenwijs ook nog he )

15

Amerana kersen heb ik gekocht via de groothandel. Aangezien mijn eerdere werk in de horeca kan ik soms nog via het restaurant wat bestellen. Maar je kan ze ook via het net krijgen of in delicatessenwinkeltjes.

16

Bij onze Super de Boer (dat is wel een uitgebreide) hebben ze ze ook, ze staan bij de blikken met vruchten.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

Hallo Asje,

IK las dat je van plan was met eidooiers te gaan werken?
is dat nog steeds zo?
ik zou zelf liever iets anders kiezen of zeker de gepaseuriseerde dooiers die bij de groothandel zijn.

Een bruidstaart staat namelijk meestal een tijdje uit de koelkast(als je er aan werkt en als hij staat te pronken)
er komen vaak ook oudere mensen op een bruiloft en die zijn zeer gevoelig voor salmonella infectie.
je zou het jezelf niet vergeven als je oma ziek wordt.

jouw vulling wordt volgens mij namelijk niet verhit of wel???

verder wens ik je heel veel succes maar wilde je toch even waarschuwen ik (als oud bacteriologisch analist) schrik altijd van rouwe eieren in voedsel.

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

18

dutchdecorator schreef:

verder wens ik je heel veel succes maar wilde je toch even waarschuwen ik (als oud bacteriologisch analist) schrik altijd van rouwe eieren in voedsel.

:) Helemaal mee eens, vandaar ook liever de verrijkte slagroom die ik aanraadde.......

Maar aangezien ik pas geleden nog de rauwe eieren discussie hier heb gehad dacht ik dat ze die wel gelezen had :)

Blijft een heikel punt want ik heb mij eens ingelezen op Belgische sites etc en daarvan zweren er nog menigeen bij het gebruik van rauwe eieren....

Maar voor gepasteurizeerde eieren hoef je niet perse bij de groothandel te zjn, verschillende jumbo's voeren het in het assortiment, sommige AH's en je kunt bij een aantal supers ook gegarandeerde salmonella vrije eieren kopen, staat op de verpakking aangegeven, duurder maar wel veiliger.

I believe in Sandy Claws

19

Even offtopic, maar omdat het me (weer) opvalt:

Granny W. schreef:

Maar aangezien ik pas geleden nog de rauwe eieren discussie hier heb gehad dacht ik dat ze die wel gelezen had :)

DeLeuksteTaarten.nl heeft (niet is) een forum en is geen discussie- of nieuwsgroep. Een forum kenmerkt zich o.a. door verschillende rubrieken. Niet iedereen leest alle rubrieken en zeker niet iedereen leest alle berichten. Komt bij dat ook niet iedereen 24/7 online is (sommigen denken dat wel eens van mij, maar zelfs ik kan hierin overruled worden :o O-)).

Om het voor iedereen leuk te houden hebben we o.a. de FAQ en wijzen we regelmatig op de zoekfunctie, maar je ontkomt er niet aan af en toe hetzelfde verhaal te noemen. Gelukkig hebben we veel actieve leden die elkaar daarvoor aanvullen :)

[/interruptie ;)]

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

20

dis·cus·sie (de ~ (v.), ~s)
1 bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden => gedachtewisseling, redekaveling

En....iemand die niet weet dat er ergens een probleem mee kan zijn, omdat hij/zij iets al jaren doet, zoekt niet.....

En zal vaker in de vorm van een discussie eventueel de argumenten aangedragen door een ander wel of niet accepteren.......

Ieder forum waar mensen van gedachten, info en of meningen wisselen al dan niet vergezeld door aangedragen argumenten cq bewijzen is een discussieforum.

Misschien houd je niet van het woord omdat het misschien voor jou een negatieve ondertoon heeft maar de Nederlandse taal en zijn vertaling daarvan zijn overduidelijk en overal terug te vinden op dit forum :)

I believe in Sandy Claws

21

Euhm.... ik zeg helemaal niet dat ik niet van het woord discussie hou? Het gaat me helemaal niet om de discussie an sich, je begrijpt de strekking van mijn post niet :)

Een forum, als onderdeel van deze site, met verschillende rubrieken, is niet hetzelfde als een losstaande discussiegroep of een nieuwsgroep. Dat zei ik; dat betekent niet dat ik een discussie op dit forum niet wil of uit de weg ga, sterker: ik hou juist w

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

22

Ach....zo kwam het over  :)

Bloem erover. :)

Ik kan mij helaas niet meer herinneren welk draadje het was die over rauwe eieren ging.....
Aha, gevonden het draadje heet Spoed!!!! http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=12034
En zo zullen er nog wel een paar zijn :)

I believe in Sandy Claws

23

Ik ken de risico`s van rauwe eieren door mijn ervaringen als kok. Inderdaad had ik het niet gelezen nog op het forum, maar ook niet naar gezocht. Als ik alsnog de bavarois had gemaakt, had ik de eieren wel verhit ( bain marie met suiker opkloppen en erna nog gekookte siroop erop), maar ik weet dus wat de regels en voorschriften zijn in deze en ken de risico`s. Alsnog dank voor je waarschuwing, want voor hetzelfde geld had ik het niet geweten he. Ik heb de vulling inmiddels gemaakt met room, mascapone en verse vanille. Heerlijk en zo simpel...... Ik heb ook de geconfijte sinasappelschilletjes geproefd in combinatie met de amerene kersen en was er niet vol van, dus deze laat ik wellicht achterwege of gebruik ik voor de kleinere taat bovenop. We zijn in totaal met 18 personen, waarvan een aantal kids dus het wordt geen giga torentaart ( hahaha gelukkig )

24

Hoi,

De kersen heb ik inmiddels 'gescoord' bij de banketbakker :-).
Bedankt voor de tips.

groetjes Elma en Dani

25

Kijk..dat is nog eens een makkelijke bakker.......:)
Hier zijn ze te koop bij groothandels, de beter gesorteerde supermarkten en de italiaanse speciaalzaken en marktkramen.

I believe in Sandy Claws