1

Onderwerp: Biscuit bijsnijden voor het vullen, afsmeren en bekleden?

Als ik mijn biscuit uit de oven haal zit er meestal een soort bobbel op. Als ik 'm dan onderste boven stort op een rooster zakt dat gelukkig wel weer in. Dan draai ik 'm nog een keer (wel onderste boven houdend, gewoon om z'n as) om een gelijkmatiger te laten zakken.
Maar ik hou altijd een soort van loze ruimte aan de zijkanten, het midden van de onderkant blijft iets hoger zitten. Dat verklaard misschien ook dat ik moeite blijf houden met het recht naar beneden bekleden van de taart. Ik moet altijd een sierrand erop plakken om het toonbaar te maken. Met afsmeren is deze loze ruimte niet op te vullen.
Is het dan verstandig om de biscuit voortaan aan de onderkant bij te snijden? Hoe doen jullie dat of hebben jullie dat probleem niet?
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, het is een beetje lastig te omschrijven.

Groetjes Bianca

2 Laatst bewerkt door djehr (31-10-2010 13:16)

Re: Biscuit bijsnijden voor het vullen, afsmeren en bekleden?

pfff...wat een ingewikkeld verhaal  :lol: Hoop dat ik het goed snap  :s ....Ik zal even vertellen wat ik altijd doe:

Als de cake uit de oven komt laat ik hem gewoon afkoelen.
Daarna snijd ik hem in drieen. Ook de bovenkant snijd ik zodat ik een eventuele bolling eraf snij. De 3 lagen leg ik weer op elkaar en dan draai ik de cake in zijn geheel om. De onderkant wordt dan de bovenkant. En omdat ik de bolling eraf gesneden heb is de onderkant ook recht.

Ik weet niet of je er wat van snapt en of je er wat aan hebt  :think:

Dus jij snijd het in drie stukken en dan snij je daarnaast ook nog de bolling eraf. Heb ik dat zo goed begrepen?
En die bolling gooi je dan weg neem ik aan...
Klinkt een beetje knullig allemaal, maar ik probeer een duidelijk plaatje te krijgen voor mezelf. Valt niet mee via de pc  :s

Groetjes Bianca

Heeft iemand misschien een goede tip om de bolling tijdens het bakken tegen te gaan? Dan hoeft ik ook niets eraf te snijden.

Groetjes Bianca

5

Ik ken inderdaad het probleem. Ik draai m meteen om en ik houd ook aan de onderkant randen over zonder biscuit. Latis om dat te vullen met botercreme. Ook lijkt daardoor de bovenkant naar beneden te zakken en is de bovenkant dus niet meer recht.

De laatste paar keer heb ik inderdaad de bolling eraf gesneden en m toen pas omgedraaid. Die bolling moet je trouwens niet weggooien. Het is heerlijk met de restjes van de vulling of je kunt er nog cake-balletjes van maken.

6

Wanneer ik mijn beslag in mijn bakpan heb gegoten maak ik er een kuil in. Na het bakken is mijn biscuit redelijk gelijk, zonder bolling iig  :)

Bedankt voor de reacties. Die kuil ga ik zeker eens proberen, Esther.
En Robin, wat zijn precies cakeballetjes?

Ik heb ook wel eens iets gehoord over het binden van een natte theedoek of handdoek om de vorm. Heeft iemand hier ervaring mee.

Groetjes Bianca

8

Bianca's Taart schreef:

Dus jij snijd het in drie stukken en dan snij je daarnaast ook nog de bolling eraf. Heb ik dat zo goed begrepen?
En die bolling gooi je dan weg neem ik aan...
Klinkt een beetje knullig allemaal, maar ik probeer een duidelijk plaatje te krijgen voor mezelf. Valt niet mee via de pc  :s

Ja inderdaad in 3 lagen en de bolling eraf. Dat gooi ik uiteraard niet weg, want ons ben zuunig  ;) . Maar daar kan je cakeballetjes van maken. Zie dit topic
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=17249

9

Inderdaad een kuil(tje) in het midden van je beslag houden werkt voor mij ook goed. Evt. bij een kleine bolling doe ik gelijk uit de oven even hetzelfde als bij cupcakes: snijplank erop (bakpapier er tussen!). Ik heb laatst geprobeerd met bake-even-strips (zelfde effect als natte handdoek) omdat ik dacht hiermee nog strakkere hoeken te krijgen maar dit gaf voor mij niet een beter resultaat, de biscuit was zelfs minder gaar/bruin gebakken leek het wel  :s Die gebruik ik dus niet meer, het gaat beter zonder bij mij.

En om de loze ruimte die je aan de onderkant mn. misschien bij de  hoeken hebt kan je ook oplossen door het op te vullen met een rolletje marsepein. Dit heb ik nog niet hoeven doen maar weleens gelezen als tip hier  ;)

Groetjes Maji

10

Ik snij altijd bij. Gewoon rechtsnijden. Opvullen met marsepein wordt wel gedaan, maar dat vind ik zooooo lelijk als het aangesneden wordt. Dan zitten er mensen met een stuk taart met 3cm marsepein ertegenaan  :o

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

11 Laatst bewerkt door e.b.m. (04-11-2010 20:08)

Bianca's Taart schreef:

Ik heb ook wel eens iets gehoord over het binden van een natte theedoek of handdoek om de vorm. Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik gebruik natte baking stripes (uit de webshop). Dat werkt eigenlijk hetzelfde als een natte handdoek, maar dit is gemaakt van een apart materiaal wat minder snel zal verbranden (mits vochtig/nat gemaakt uiteraard). Dat vind ik zelf een veiliger idee dan zo'n ouwe theedoek.

Na 2/3 van de baktijd haal ik de stripes eraf, zodat de randen ook mooi bruin worden. En ik moet zeggen, het werkt wel!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

12

Als ik de taart ga maken, zet ik em op de bolling en stel ik mijn taartzaag zo in dat ie de bolling wegzaagt en je een mooie platte onderkant hebt.

Bij mij werkt de kuil niet erg, ik krijg altijd wel een bolling op het biscuit.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

13

Hallo ik heb een hele simpele vraag hoe bakken jullie de biscuit?met of zonder bakpapier in de vorm ;of alleen inspuiten
Ik heb dus net met papier gedaan en ben zeer ontevreden;de bovenkant is wel mooi dus die blijft denk ik bovenkant als ik morgen ermee verder ga

Taarten maken is geweldig

Ik smeer de bodem in met boter en poeder 'm dan af met bloem. Bakpapier doe ik alleen bij de randen om op te hogen.
Waarom ben je ontevreden eigenlijk?

Groetjes Bianca

15 Laatst bewerkt door astap79 (30-11-2015 21:01)

oud topic, maar wou toch nog even reageren..

Ik heb ook een bolling op de taart en als ik deze dus omdraai dan heb ik aan de zijkanten in de hoekjes geen biscuit en moet ik veel botercreme in de hoeken smeren oh hem op te vullen.
Als ik de bolling weg snijdt, dan is de buitenkant dus niet meer harder en ligt deze met de zachte biscuit op het karton ( snappen jullie ) blijft dit dan niet erg aan het kartonnetje plakken en kunnen de mensen dan nog wel netjes stukjes taart snijden? omdat er geen buitenkantje meer aan zit dan.

Groetjes Astrid.

EDIT:Ik heb het topic ergens anders nog gevonden en gelezen dat het wel kan en dat het niet blijft plakken, ik heb de gok genomen :)