1

Onderwerp: Help mn beschuitmix is kurkdroog..

Nou had ik wel een vraagje, nou eigenlijk is t een probleempje geworden voor mij. Ik ben een beginnende beginster.... heb precies gedaan wat er stond, eieren op 30 graden, mixen 10 min. en bloem met de maizena erdoor gespateld

Maar om bij t begin te beginnen, ik las op de site de basisrecept voor beschuitmix die met maizena maar die is kurkdroog na t bakken...heb exact gedaan wat er stond maar helaas....had een taart voor mn neefje gebakken maar ondanks de vulling en decoratie was ie gewoon niet te eten, te droog.. in t recept staat geen vloeistof -water,melk- toegevoegd maar ook geen boter of iets dergelijks. Neem me niet kwalijk als ik iets geks vraag ofzo ben een beginner en ik hoop dat iemand mij helpen kan.

Kan iemand mij vertellen wat er mis is gegaan en/of suggeties geven zodat ik weet wat ik de next time wel/niet moet doen. Ik heb inmiddels wel van wilton de mix gekocht maar hier moet je de eieren afwegen... maar heb nog geen goede keukenweegschaal gekocht, vandaar dat deze nog eventjes blijft liggen. Maar alvast bedankt iedereen.

Veel liefs Zwaai

Re: Help mn beschuitmix is kurkdroog..

van Wilton, de mix??? Wat voor mix??

Biscuit of kapsel is altijd zonder boter :Y De eieren is dat wat vloeibaar is.

hoe lang en hoe heet heb je hem gebakken, en wat voor oven heb je?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Als hij droog is, heb je hem waarschijnlijk te lang en/of te heet gebakken. Zeker als hij zo droog was dat hij niet te eten was. Hoe groot was je bakpan, hoe lang en hoe warm heb je gebakken en in wat voor oven?

Verder... het kan zijn dat je oven niet de juiste temperatuur aangeeft.. een oventhermometer kan je daarbij helpen.

Ik ken geen mix van Wilton. Welke mix is dat? Als je een mix voor biscuit hebt, en je wilt de eieren niet afwegen, gebruik dan per 50gram één ei (maat M) en rond evt. af naar boven. Het komt niet op een gram aan.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Hallo dames,

Hartelijk dank voor jullie reactie!!!  Om te beginnen, de wilton funcakemix heeft mn man per ongeluk voor me gekocht... ik wist toen nog nix van wilton enzo... maar t komt ook van t buitenland uit de usa. Ik gebruikte altijd een surinaamse mix..nl de eksi koekoe mix - surinaamse sponscake/ eierkoek t is heeeeerlijk maar t loopt aardig op

Mn oven is een nieuwe combi oven, waar je de temp zelf kan instellen. Ik heb een bakblik van 24x30 gebruikt, en de temp had ik ooohw ik heb t goed fout gedaan volgens mij. De temp was ik geloof 150 graden en deze heb ik na 20 min verhoogd na 160/170 graden. En langer dan een 40 min. hierna heb ik paar keer met een sate prikker geprikt en vervolgens eruit gehaald. Ik heb de beschuit mix voor t eerst gebruikt. En wat de mix betreft jah ik moet een goede praxtische weegschaal gaan kopen ben nog aan t rondkijken. Ben wat dit betreft een echte leek.... maar goed gaandeweg kom ik er wel.

Bedankt Dames!!!

Groetjes Zwaida

ik kan je niet helpen met de wilton mix, ik kan het ook niet vinden op google.

is die eksi koekoe een soort van gele cake, geen idee of dat de echte naam is. Mijn schoenmoeder maakt altijd van die joekels van cakes, maar ik kan me voorstellen dat die als je ze kleiner bakt wel geschikt zijn om te decoreren  :think:

Anyway... een weegschaal is wel een must ja ;)
En in het begin moet je altijd je oven even leren kennen, hoe je je oven in moet stellen om een mooi biscuitje te bakken.
Overigens is 40 minuten voor jouw maat bakpan, niet eens zo heel lang. Ga maar gerust uit van 50 minuten. Als je kijkt in de webshop en dan helemaal naar onder scrolt, staat er links benodigdheden tabellen als je daar op klikt, zie je ook een richtlijn hoe lang je biscuit ongeveer in de oven moet :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Hallo Tirza,

Heel erg bedankt voor je reactie!! Ik ga zo direct even kijken op de site. Maar om evenn trug te komen, ik denk dat ik de verkeerde stand gebruikt heb om te bakken, wij hebben een siemens met programma´s met o.a. onder/boven speciaal, intensieve warmte ect ik moet t gewoon even maar uitvogelen.

De benaming is werkelijk eksie koekoe en de bereidingswijze is bijna idem dito, alleen zit hier wel boter bij. Ik heb even een receptje toegevoegd. Je hebt diverse recepten en zakjes.

recept voor de eksie koekoe

10 middelgrote eieren
200 gram + 1 eetlepel suiker
300 gram bloem
150 gram boter
3 eetlepels vanille essence
15 gram bakpoeder

Bereiding:
Weeg alles af en zet het allemaal klaar. Smelt de boter en houd 2 eetlepels apart. Klop de eieren luchtig. Schenk nu de essence en de suiker beetje bij beetje erbij terwijl je door klopt. Dan de boter (minus 2 eetlepels) erbij schenken en minstens 5 á 10 minuten blijven kloppen voor een luchtig beslag.

Zeef de bloem en doe de bakpoeder erbij. Stop met mixen en schep de bloem beetje bij beetje met lange halen door het beslag. Let op: je moet niet kloppen of roeren, maar echt met lange halen scheppen, anders stort het beslag in.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een ovenschaal of bakblik in met een eetlepel boter. Draai de temperatuur terug tot 175 graden en bak de cake in 50 minuten gaar. Als de cake gaar is, deze bestrijken met de laatste eetlepel boter en een beetje suiker erover heen strooien. Laat de cake op een warme plaats afkoelen. Pas op met kou of tocht, anders stort de cake in.