1

Onderwerp: Amerikaanse botercreme en crisco

In een andere topic ging het over de Amerikaanse botercreme cupcakes en hoe vaak de dame die de workshop op de beurs gaf uit moest leggen wat het verschil is tussen de onze en de Amerikaanse botercreme.
Om dat het topic over T en T gaat, dacht ik ik ga daar maar niet op verder maar ik heb toch nog wat vragen.

Nu ben ik nog nieuw en dacht: wat is dan de Amerikaanse. Na zoeken op dit forum en op het internet begrijp ik dat men in USA deels of volledig de boter vervangen door crisco en o.a. ook nog wat water toevoegen.

Nu denk ik als ik naar de pot crisco kijk. huhhhh  :s . Dat ziet er echt niet lekker uit. Misschien wel gewoon proberen natuurlijk.

Is het voordeel van crisco dat het weinig smaak heeft en je die dus zelf eenvoudig kunt toevoegen. Kleurloos, dus kleurt het snel?

En crisco is toch plantaardig? Daarnaast is de verhouding tot suiker beduidend lager en dat vind de weegschaal denk ik weer prettig.

Bakken jullie wel eens met een flink deel crisco erin?
Bij het recept moet je ook wat (niet veel hoor) water of melk toevoegen. Dan kan je de botercreme toch niet meer gebruiken om af te smeren? Zeker niet bij fondant?
Heeft een van jullie wel eens Amerikaanse botercreme gemaakt en wat vond je ervan?

Oh ja en wat betekend shortening,het betekend verkorting, maar in welk verband moet ik het zien bij crisco.
Einde vragenvuur. Alvast bedankt! :)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

2

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Ik geef workshops ermee :P

In de buttercream gaat maar heel weinig water, 3 eetlepels op 500 gram suikerbakkerspoeder en 200 gram Crisco, maar ik zou er zelf niet zo gauw mee afsmeren, hoewel ik dacht dat Suikertaartjes-suus dit volgens mij wel doet, misschien wel een ander recept? Want ook van Buttercream zijn verschillende recepten mogelijk.

Wat kleuren betreft kleurt het hetzelfde als fondant vind ik; omdat het wit is, moet er veel in voor een felle kleur, maar het gaat prima hoor, kijk maar eens bij de foto's van http://deleuksteworkshops.hyves.nl ;)

Het is trouwens wel plantaardig vet, maar niet per definitie minder vriendelijk voor de weegschaal dan roomboter hoor :+ Heb ik een keer ergens gelezen, dat het qua calorieën niet voordeliger is, waar weet ik niet meer eigenlijk.

Shortening is geen afkorting, maar het is gewoon een woord, voor zover ik weet :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Shortening is een verzamelwoord net als frosting of icing. Shortening is in bijna alle gevallen een solide vet.  In de meeste recepten kan je ook roomboter als vervanger gebruiken oh en shortening is 100% vet terwijl roomboter is +/- 80%

Ik heb een paar keer botercreme gemaakt met crisco de werkt net zo als gewoone maar je moet wel een smaakje toevoegen vind ik dan eh :+

En net wat M zegt omdat het wit is moet je meer kleurstof gebruiken voor velle kleuren.

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Bedankt voor jullie snelle antwoorden maar het belangrijkste:
waarom gebruiken jullie het? :)
Is het lekkerder, werkt het beter? Het wordt denk ik niet hard als botercreme met echte boter. Proeft het dus zachter?
Stom, maar het ziet er zo onaantrekkelijk uit. Nu weet ik dat gewone boter, echte boter ook maar gekleurd is en er eigenlijk anders uit zou moeten zien.
Ik ga het wel een x proberen, moet toch het verschil proeven. Met wat eiwitpoeder erin gaat het het toch de merengekant uit lijkt mij.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

5

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Bij de Wiltoncourse deel 1 leer je deze buttercream maken. Je gebruikt hem daar voor afsmeren (amerikaanse taarten) en spuit technieken. Ik vind hem niet vies hij is wel mierzoet. De buttercream hard ook iets uit omdat er bij wilton meringue poeder aan wordt toegevoegd. Je krijgt dan dat frosting effect. En ze kiezen voor crisco omdat die mooi wit en zacht blijft en niet gelig is zo als gewone boter.

dit was mijn eindopdracht cake afgesmeerd en opgespoten met buttercream zo heb je een beeld erbij :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6HOOHZ3-D.jpg

misschien heb je hier iets aan

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Dit is crusting buttercream, en die crust overigens ook zonder eiwitpoeder.
Er wordt shortening gebruikt vanwege de kleur inderdaad, maar nog belangrijker vanwege de stabiliteit van de shortening. Zelfs met erg warm weer zal hij niet snel gaan smelten of te zacht worden, hetgeen wel het geval is met boter. Ook is boter bederfelijker natuurlijk.

Shortening (crisco of trex) is gehydrogeneerd plantaardig vet. Dit betekende vroeger dat er veel transvetten in zaten. Tegenwoordig wordt de meeste shortening op een iets andere manier bereid, waardoor er veel minder transvetten inzitten. Het is dus gezonder.

Als je een goed recept zoekt, kun je het beste op de site van wilton kijken en dan even zoeken op buttercream.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7 Laatst bewerkt door zoethoudertje (12-10-2010 17:21)

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Bedankt voor de informatie. Vond hem erg duidelijk. Ik vind het er (sorry hoor :o ) wel een beetje tuttig Amerikaans uitzien. Maar je moest het opspuiten natuurlijk onder de knie krijgen en dat lijkt me behoorlijk moeilijk, om dit met vaste hand te doen. Het lijkt me vooral leuk om rozen te maken, of druiven, blaadjes en zo. Ik vond het op de cupcakes op de beurs wel leuk maar dat kwam ook omdat het zo lekker kleurig was.
Dat het beter houdbaar is bij warmere temperaturen vind ik wel een pre + dat het vrijwel kleurloos is en dat het enigzins uithardt.... lijkt me wel wat.
Hup, op mijn to do list.
:)

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

8

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Bedankt voor de informatie. Vond hem erg duidelijk. Ik vind heter (sorry hoor  ) wel een beetje tuttig Amerikaans uitzien. Maar je moest het opspuiten natuurlijk onder de knie krijgen en dat lijkt me behoorlijk moeilijk, om dit met vaste hand te doen. Het lijkt me vooral leuk om rozen te maken, of druiven, blaadjes en zo. Ik vond het op de cupcakes op de beurs wel leuk maar dat kwam ook omdat het zo lekker kleurig was.
Dat het beter houdbaar is bij warmere temperaturen vind ik wel een pre + dat het vrijwel kleurloos is en dat het enigzins uithardt.... lijkt me wel wat.
Hup, op mijn to do list.

oh niet erg hoor van dat tuttig vind ik zelf namelijk ook, zoiezo zijn al die amerikaanse dat vind ik :lol:  was inderdaad een opdracht die zo moet. maar was wel erg leerzaam en altijd handig :lol:

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

9

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Het hoeft niet persé 'tuttig' hoor :P

http://94.100.120.4/1110950001-1111000000/1110959901-1110960000/1110959991_6_T1a8.jpeg

(van een workshop)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Marianne schreef:

Het hoeft niet persé 'tuttig' hoor :P

http://94.100.120.4/1110950001-1111000000/1110959901-1110960000/1110959991_6_T1a8.jpeg

(van een workshop)

Wow, hoe lang heb je daar aan gewerkt?

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Marianne schreef:

Het hoeft niet persé 'tuttig' hoor :P

http://94.100.120.4/1110950001-1111000000/1110959901-1110960000/1110959991_6_T1a8.jpeg

(van een workshop)

Wow, hoe lang heb je daar aan gewerkt?

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

12

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Ik niet hoor, die is op workshop bij mij gemaakt en de workshops duren 3 uur (ok, uitloop van half uur mogelijk :+)
Het groene is trouwens ook buttercream, deze was erg mooi strak gedaan!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Ik vind de amerikaanse taarten met crisco icing heerlijk... maar sinds ik weet dat er crisco inzit eet ik er wel minder van. Ik vind Cream Cheese icing nog steeds het lekkerst.

Sommige mensen gebruiken ipv crisco 'lard' (varkensvet) YUK... vooral oudere Amerikaanse dametjes.. je proeft het niet, maar het idee alleen al.

Qua calorieen heeft Crisco volgens mij minder dan roomboter, maar toch... het idee om een blik vet op te eten (terwijl boter dan eigenlijk ook is)..

Die aap is leuk! maar eerlijk gezegd ook een beetje tuttig... met al die sterretjes...  :o typisch amerikaans...

14

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Ik gebruik echt al jaren crisco, volgens het Wilton recept.Op die cursussen leer je inderdaad, strak afsmeren met buttercreme en opspuiten.
Sinds kort werk ik met fondant.En nu combineer ik ze met elkaar.
Dus de taart bedekken met fondant, eventueel puzzelplaatjes of figuren van fondant en afwerking van randen, kleine accenten, bloemblaadjes e.d. met de buttercreme.
En net wat enkele dames hier al eerder zeiden, je kunt de smaak net zo maken zoals jij dat wilt.Het zoete breek ik altijd iets af, door iets citroenzuur (vermengd met een beetje water) toe te voegen.
Verder kun je uiteraard experimenteren met elk ander smaakje.Van de vettigheid merk je uiteindelijk niets meer. Ik vind buttercreme met crisco gemaakt, persoonlijk zelf veel minder vet dan  de botercreme gemaakt met roomboter.Wat Marianne eerder al zei, Wilton online recepten geven ook ideetjes hierover.Succes!

15

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Em schreef:

Sommige mensen gebruiken ipv crisco 'lard' (varkensvet) YUK... vooral oudere Amerikaanse dametjes.. je proeft het niet, maar het idee alleen al.

Maar als er in crisco inderdaad zoveel transvet zit kan je toch beter dat varkensvet eten. Veel gezonder!! (En als je het dan toch niet proeft...)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Shirin schreef:

Ik gebruik echt al jaren crisco, volgens het Wilton recept.Op die cursussen leer je inderdaad, strak afsmeren met buttercreme en opspuiten.
Sinds kort werk ik met fondant.En nu combineer ik ze met elkaar.
Dus de taart bedekken met fondant, eventueel puzzelplaatjes of figuren van fondant en afwerking van randen, kleine accenten, bloemblaadjes e.d. met de buttercreme.
En net wat enkele dames hier al eerder zeiden, je kunt de smaak net zo maken zoals jij dat wilt.Het zoete breek ik altijd iets af, door iets citroenzuur (vermengd met een beetje water) toe te voegen.
Verder kun je uiteraard experimenteren met elk ander smaakje.Van de vettigheid merk je uiteindelijk niets meer. Ik vind buttercreme met crisco gemaakt, persoonlijk zelf veel minder vet dan  de botercreme gemaakt met roomboter.Wat Marianne eerder al zei, Wilton online recepten geven ook ideetjes hierover.Succes!

In Americaanse botercreme zit wat water. Geeft dat geen problemen met de fondant, dat deze gaat smelten? En bewaar je wat je over hebt een week in de koelkast of evt. in de vriezer?

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Mirjam5 schreef:
Em schreef:

Sommige mensen gebruiken ipv crisco 'lard' (varkensvet) YUK... vooral oudere Amerikaanse dametjes.. je proeft het niet, maar het idee alleen al.

Maar als er in crisco inderdaad zoveel transvet zit kan je toch beter dat varkensvet eten. Veel gezonder!! (En als je het dan toch niet proeft...)

Hoi Em en Miriam;
Volgens de beschrijving zit er in crisco:

Ingrediënten: Soybean oil, hydrogenated cottonseed oil, partially hydrogenated cottonseed and soybeen oil, mono and diglycerides, tbgd and citric accid (antioxidants).
Volgens de google vertaler is dat: Vertaling van het Engels in het Nederlands

Ingredienten: Soja-olie, gehydrogeneerde katoenzaadolie, gedeeltelijk gehydrogeneerde katoenzaadolie en soybeen olie, mono-en diglyceriden, tbgd en citroenzuur accid (antioxidanten

Vooral de laatste ingredienten op citroenzuur na ken ik niet. Maar het lijkt juist of het vooral plantaardig is  die crisco.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

18

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Ik denk dat er in Crisco geen transvetten (meer?) zitten. In Amerika en Canada zijn ze daar veel voorzichtiger mee dan in Europa... komt hier nog wel denk ik.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

19

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

lilo schreef:

Ik denk dat er in Crisco geen transvetten (meer?) zitten. In Amerika en Canada zijn ze daar veel voorzichtiger mee dan in Europa... komt hier nog wel denk ik.

dat staat ook altijd op ieder crisco die ik heb gezien: 0% transvet of O grams of transvet  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

20

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

zoethoudertje schreef:
Shirin schreef:

Ik gebruik echt al jaren crisco, volgens het Wilton recept.Op die cursussen leer je inderdaad, strak afsmeren met buttercreme en opspuiten.
Sinds kort werk ik met fondant.En nu combineer ik ze met elkaar.
Dus de taart bedekken met fondant, eventueel puzzelplaatjes of figuren van fondant en afwerking van randen, kleine accenten, bloemblaadjes e.d. met de buttercreme.
En net wat enkele dames hier al eerder zeiden, je kunt de smaak net zo maken zoals jij dat wilt.Het zoete breek ik altijd iets af, door iets citroenzuur (vermengd met een beetje water) toe te voegen.
Verder kun je uiteraard experimenteren met elk ander smaakje.Van de vettigheid merk je uiteindelijk niets meer. Ik vind buttercreme met crisco gemaakt, persoonlijk zelf veel minder vet dan  de botercreme gemaakt met roomboter.Wat Marianne eerder al zei, Wilton online recepten geven ook ideetjes hierover.Succes!

In Americaanse botercreme zit wat water. Geeft dat geen problemen met de fondant, dat deze gaat smelten? En bewaar je wat je over hebt een week in de koelkast of evt. in de vriezer?

Hoi hoi,
ja inderdaad zit er water in, maar je doet er echt een heel klein beetje bij.Ik heb daar verder geen problemen mee in combinatie met de fondant.Gebruik het bijv. ook om mijn bloemetjes e.a. decoratie te "plakken" op een ondergrond van fondant.Nooit problemen mee gehad.Ik maak vooraf al de botercreme in de kleuren die ik nodig heb.Bewaar ze in goed afgesloten, luchtdichte plastic bakjes, buiten de koelkast.Vooral als ik meerdere taarten achtereen moet maken, tot zelfs drie weken prima te doen.Langer durf ik niet zo goed.Omdat er geen melk in zit,gaat het wel best lang mee! Gebruik voor het kleuren wel een color GEL, die is beter geconcentreerd qua kleur, je gebruikt er minder van en dus wordt de icing niet te slap.

21

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Is botercreme gemaakt van crisco dan ook beter geschikt om mooie toeven op cc's te maken dan bijvoorbeeld de botercreme van de mix?

Groetjes Eline

22

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

tipsytaartje schreef:
lilo schreef:

Ik denk dat er in Crisco geen transvetten (meer?) zitten. In Amerika en Canada zijn ze daar veel voorzichtiger mee dan in Europa... komt hier nog wel denk ik.

dat staat ook altijd op ieder crisco die ik heb gezien: 0% transvet of O grams of transvet  :Y

oh, super! Ik had er nog niet op gelet. Ik dacht dat het in een van de eerste berichtjes van dit topic stond. Nou ja, aan de crisco dus!! Want het idee van varkensvet staat mij ook niet helemaal aan. :P )En bovendien: waar zou je dat dan weer vandaan moeten halen!! Ben al maanden op zoek naar bv ossewit, maar zelfs dat is in Nederland niet meer te koop lijkt wel.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

23 Laatst bewerkt door Em (15-10-2010 18:19)

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Bij mij in de toko kun je ook gewoon grote blokken plantaardig vet kopen (shortening heet het). Dat is ongeveer hetzelfde. volgens mij kun je zelfs blokken frituurvet gebruiken! Dat lijkt er ook op. De icing die hiermee gemaakt wordt (of met crisco) die wordt aan de buitenkant een klein beetje harder, en van binnen nog zacht...mmmmmmm....

Maar ik moet zeggen dat ik een tijdje in New York heb gewoond, en ze me gewoon kant en klaar uitlachten toen ik zei dat ik Amerikaanse icing zo lekker vond... "daar zit shortening in hoor!!!" zeiden ze toen... inderdaad vind ik het idee wel raar dat je gewoon zo'n blok plantaardig vet met suiker opeet!

24

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

wipneus schreef:

Is botercreme gemaakt van crisco dan ook beter geschikt om mooie toeven op cc's te maken dan bijvoorbeeld de botercreme van de mix?

Dat zou zeker kunnen.Qua structuur zullen het in ieder geval mooie stevige toeven worden, korstje van buiten en zacht van binnen.
Zelf doe ik dat niet, ben bang dat het een beetje te "zwaar" zal proeven op de een of andere manier.Je zou het eens kunnen proberen, misschien is het ook een kwestie van smaak.Zelf vind ik het fijner om er kleine accenten mee te maken, ipv een grote toef te spuiten.
Moet zeggen dat ik het zo nooit op cupcakes heb gedaan,misschien ook maar eens proberen.?? ;)

25

Re: Amerikaanse botercreme en crisco

Dank je wel Shirin. Ik denk dat ik het gewoon maar eens moet proberen. Weer iets voor op mijn lijstje  :)

Groetjes Eline