1 Laatst bewerkt door Grizje (05-10-2010 11:43)

Onderwerp: Minder droog?

Ik heb al gezocht naar dit onderwerp, maar een duidelijk antwoord kon ik niet vinden, vandaar dat ik even een nieuw onderwerp start.

Ik wil graag mijn biscuit minder droog hebben. Ik lees hier en daar dat het kan door het besprenkelen van essence op de biscuit. Zijn dat de aroma flesjes van dr. oetker, of ziet het er anders uit? Meng je dit met water? Of kan dit zo over je biscuit heen worden besprenkeld? En zijn een paar druppeltjes hier en daar genoeg om je biscuit minder droog te krijgen?

Ook las ik dat je biscuit minder lang kan bakken. Ik heb het recept van hier overgenomen, waarin staat 45 min op 180 graden. Ik zet hem altijd al op 40 min, want dan is hij allang gaar.

Hebben jullie nog meer tips?

Alvast onwijs bedankt!

Life's like sweet cake,put lots of sugar in it

Re: Minder droog?

45 minuten is wel erg lang zeker op 180 graden. Ik zet die van mij 30/35 minuten op 160 graden en dan komt ie er super uit. Denk dat je te warm en te lang bakt.

3 Laatst bewerkt door Grizje (05-10-2010 11:59)

Jeetje wat een verschil zeg!!  :/  Ik heb het recept hier van de site.
Hij ziet er ook al eerder erg goed uit, nooit bij nagedacht dat het beter is om hem korter te bakken. Jou cake is nooit te droog dus?

Heb jij ervaring met essence?

4

Ik zou niet met puur essence je taart besprenkelen. Dat is wel erg sterk denk ik.

Zelf doe ik het bijna altijd met een lekker sapje of likeurtje. Ook gebruik ik wel limonade die ik dan gewoon verdun met water (net iets te zoet om op te drinken).

grizje wat voor oven heb je?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

'Sharp' combi oven/magnetron/grill. Heteluchtoven.

7

180 graden op hetelucht is ook wel erg heet...

180 graden hete lucht is inderdaad veel te heet. Probeer eens 160 graden :Y Ik heb ook een hete lucht / combimagnetron en ik bak een 24cm vorm 35 minuten op 160 graden :)

groetjes Tirza     

9

tipsytaartje schreef:

180 graden hete lucht is inderdaad veel te heet. Probeer eens 160 graden :Y Ik heb ook een hete lucht / combimagnetron en ik bak een 24cm vorm 35 minuten op 160 graden :)

Thanks voor de tip! :)  Wat een verschil he!  :rolleyes: Eens kijken of dat een beetje werkt!

Nel schreef:

Ik zou niet met puur essence je taart besprenkelen. Dat is wel erg sterk denk ik.

Zelf doe ik het bijna altijd met een lekker sapje of likeurtje. Ook gebruik ik wel limonade die ik dan gewoon verdun met water (net iets te zoet om op te drinken).

Weet je ook ongeveer wat de maten zijn van het vloeistof wat je gebruikt. Is dit veel of hier en daar een paar druppeltjes laten vallen?

10

ik deed het tremperen altijd met een bakkwast en appelsap. De laatste tijd doe ik dat eigenlijk niet meer. Appelsap geeft een frisse smaak aan je kapsel.
Maar goed, schaaltje appelsap, bakkwast erin en hier en daar even deppen op je kapsel. Ik voelde weleens met een vlakke hand, als het lichtvochtig is, dan begon ik met vullen :)

groetjes Tirza     

11

Ah 'tremperen' heet het! Super, onwijs bedankt voor je geweldige tips!! Nu moet het helemaal goed komen dacht ik zo!!  :Y

12

Ik ben even gaan zoeken op 'tremperen'. Blijk dat ik daar 2 bakjes van heb staan  :lol:  wist al niet waar ze voor waren  :lol:  Ernstig.....
Dit moet je aanmaken met water. Maar dit hele potje gebruik je toch niet voor 1 cake? Maak je dit van te voren al klaar en bewaar je het dan? Of maak je het per keer??

13

ik doe 2 eetlepels siroop en 1 eetlepel water en dan mengen. Als je tekort komt, maak je even nog wat bij, zo heof je niet in 1 keer alles te gebruiken, want dat is inderdaad erg zonde ! ;)

groetjes Tirza     

14

:D  you make my day!! Thanks!

15

:D

groetjes Tirza