1

Onderwerp: Even voorstellen, plus aardig wat rolfondant vraagjes

Hallo,

Ik ben Dennis, 23 jaar.
Mijn vriendin heeft laatst via de site e.e.a. aan spulletjes aangeschaft,
waaronder rolfondant.

Eigenlijk vind ik het stiekem allemaal superleuk :P ik ben toch al wel van het
bakken (en ook koken) al weet ik niet altijd waar ik mee bezig ben.
Ach wat, ik word er gelukkig van haha :)

Nu vraag ik me dus een aantal dingen af, omdat er niet echt een basisuitleg te vinden is, en zelfs op internet niet heel veel te vinden is.... Ik zal het even op een tijtje zetten.

1. Als je het pakje hebt opengemaakt, hoe kun je het dan het best bewaren, en hoe lang is het dan houdbaar?

2. Wat voor ondergrond kan je het beste gaan gebruiken voor het uitrollen? En wat doe je er onder? (meel?) We deden het nu op een placemat want dat was het meest gladde wat ik kon vinden. ik heb nou eenmaal geen ubercool rvs keukeneiland, tis men eerste samenwoonhuurhuisje met een veelteklein aanrecht haha

3. Hoe maak je de rolfondant aan je taart vast? Moet je eerst buttercream oid maken en je taart daar mee insmeren?

4. Als je een versiering wil aanbrengen, ook van dat spul, hoe maak je dan dat aan elkaar vast?

5. Ik zie het overal voorbijvliegen: Crisco. Wat is dit schijnbaar wondermiddel? En waar dient het voor?

6. Kan ik rolfondat zelf (redelijk eenvoudig) maken? En hoe? En is dat het waard om het gewoon uit te proberen? Natuurlijk zal het wel leuk zijn iig, maar vind het zo zonde om steeds rolfondant te kopen om wat uit te proberen.

Dat was het wel eventjes haha :)

2

Re: Even voorstellen, plus aardig wat rolfondant vraagjes

Welkom! Veel van je vragen worden denk ik in de FAQ beantwoord, zou die eerst eens even gaan bestuderen! Ook kun je veel dingen vinden met de zoekfunctie van de site!
En natuurlijk mag je ook nog blijven vragen, er komen altijd (vlot) antwoorden om je te helpen! Succes met je baksels!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

dankjewel voor je snelle antwoord, ik ga even de faq doorneuzen ^^
maar als je antwoord weet op bovenstaand hoor ik het zowiezo graag

gr dennis

4 Laatst bewerkt door Petra81 (13-08-2007 20:45)

1- ik doe het altijd in huishoudfolie wikkelen, je kan het ook in een plastic zakje doen.

2-ik gebruik doorzichtig tafelzeil, die werk ideaal. Soms smeer ik er eerst een dun laagje trex (zelfde als crisco, kijk even in de webshop) erop. Dit is een plantaardig vet waardoor het allemaal niet zo blijft plakken. Ik draai dan altijd de fondant of marsepein met zeil en al om op de taart. Voorzichtig het zeil eraf halen en daarna kun je de taart mooi strak wrijven en verder afwerken.

3-Ik smeer mijn taarten idd altijd af met botercr

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

5

dat crisco of trex is dus niet ' gewoon '  vet als ik het goed begrijp.

Zijn er wel spulletjes uit de supermarkt om dat te vervangen?

6

volgens mij kan het ook met zo'n blok frituurvet maar dat is wel harder als crisco. Crisco is net zo zacht als boter bijvoorbeeld, smeert dus makkelijker uit lijkt mij.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

7

maar het gaat er dus om dat het plantaardig is begrijp ik? (waarom dan?)

Nee, het is plantaardig vet wat je vaak ook bij de toko kunt kopen. Het is spierwit en ruikt/smaakt nergens naar. Het wordt ook wel gebruikt om botercreme van te maken, maar dat is persoonlijk.

Sommige gebruiken frituurvet (blok) als alternatief, maar ik persoonlijk griezel al bij het idee.

Veel succes in je keuken (die van mij is ook altijd te klein) en veel plezier op het forum. Leuk nog meer mannen erbij.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

Hallo Dennis,

welkom op de site,
leuk dat je stiekem ook aan de slag gegaan bent!
de makkelijkste manier om rolfondant te maken is van marshmallows zoek op marshmallow fondant of kijk even op mijn website daar staan ook recepten voor gewone rolfondant.
het tafelzijl kan ik van harte aanraden.(gebruik het altijd tijdens mijn workshops )
heb je geen tafelzijn dan uitrollen op poedersuiker.
crisco is dus plantaardig vet in een soort creme vorm het is margarine waar het water uitgehaald is in Amerika gebruiken ze het om te frituren. en om botercreme van te maken ze gooien er daar een lekkere(ahum) boter essence door om een "heerlijke"botersmaak te krijgen ha ha.
je kunt ook gewone margarine gebruiken blue band en zeeuws meisje hebben mijn voorkeur die worden mooi egaal en mooi wit wel lang genoeg kloppen hoor!
voor het bewaren raad ik huishoudfolie aan goed luchtdicht erin en daarna stop ik het in een zip lock zakje van toppits of in een emmertje of tupperware bakje dat goed sluit.
OOk ik smeer de taart altijd in met botercreme voor dat de marsepein erop komt.
fondant vast plakken gaat als je het vlug doet zonder hulp middelen anders een vochtig kwastje erlangs en plakken maar of zoals hierboven staat eetbare lijm maar dat is meer voor zwaardere dingen.

groet en succes met je taarten,

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10

Hoi Dennis,

Welkom hier! Leuk dat je ook aan het bakken geslagen bent!
Ik ben nog maar een beginner, maar heb laatst wat decoratie geplakt met suikersiroop (250 ml water met 250 gr suiker roerend aan de kook brengen en af laten koelen) Dat ging ook prima!
Dat tafelzeil heb ik ook (op aanraden van Saskia die hierboven iets heeft gepost) en het is geweldig!

Groetjes Ingrid :+

11

Waar hebben jullie dat tafelzeil gekocht? Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar doorzichtig tafelzeil maar kan het dus echt niet vinden....

Groetjes Wendy

12

Hallo dennis. Welkom en succes met de taarten en toebehoren.
Wendy je kunt tafelzeil gewoon bij de blokker kopen.
Succes!!!

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

13

Ik kan bij de blokker geen doorzichtig tafelzeil vinden ben daar al een paar keer geweest...

de decorette heeft het ook en andere gordijn of winkels met huishoudelijke artikelen ook bijv. het plastichuis of id op de albertcuip moet het zeker te krijgen zijn winkels soms ook.
succes,
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

15

hoi
ik gebruik altijd een mix van maizena en poedersuiker
griso vind ik niks
in de bakkerij gebruiken ze speksteenpoeder maar daar is moeilijk aan te  komen
ik zal een bij de groothandel kijken
ik rol uit op mn vaat wasser of wasmachiene die zijn lekker glad
en de kapsel mix van de web shop zijn erg goed dus gewoon bestellen
nou s6

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)

16

dennispriester schreef:

maar het gaat er dus om dat het plantaardig is begrijp ik? (waarom dan?)

Het heeft een zachtere consistentie, is langer houdbaar, geen geur of smaak, geen kleur en geen vocht (in tegenstelling tot boter en margarine)

Je kunt er ook mee bakken, bij cake etc moet je dan wel per gebruikte cup een eetlepel vocht toevoegen.

I believe in Sandy Claws