1

Onderwerp: Ingezakte biscuit

Hallo dames,

Ik heb even een vraagje over het kapsel...
Het kapsel is nu voor de derde keer ingezakt. De 1e x heb ik 3 eieren, 90 gram suiker en 90 gram bloem gebruikt. De 2e x deed ik 3 eieren, 60 gram bloem en 5 gram maizena. En nu voor de 3e x gebruikte ik 3 eieren, 90 gram suiker, 90 gram bloem en 10 gram aardappelzetmeel (recept van Belluna). Hij zakt al TIJDENS het bakken in, dus niet na het bakken. De temperatuur van de oven is goed, ik doe het deurtje tussentijds niet open...Dus help...wat doe ik verkeerd. Oke, ik kan nu de mix van de webshop nemen, maar ik wil het ook gewoon zelf kunnen maken.
Ik zou niet weten wat ik verkeerd doe...Kunnen jullie mij helpen?
Ik vertel er voor de duidelijkheid nog even bij dat ik alles nauwkeurig opvolg, dus eieren op kamertemperatuur, dan eieren in warm water leggen en lang (10 min) mixen.
En dan nog een laatste vraagje; Hoelang kan je spatelen voordat het lucht eruit gaat? Want ik heb het idee dat je maar zo weinig mogelijk mag spatelen en dat je beslag dan niet al het bloem goed opneemt...Hebben jullie soms een foefje om het er goed doorheen te spatelen, zonder dat het lucht eruit gaat? En spatelen is toch een soort van omscheppen?

Alvast bedankt dames!

2

Re: Ingezakte biscuit

Wat voor oven heb je? Bij een hetelucht oven, kun je het beste de temperatuur langzaam omhoog laten lopen. om de 10 minuten zo'n 10 graden. Dus oven niet voorverwarmen. Eerst dan 150 graden, tot 180 graden.
Ik kreeg nl eerst ook altijd heel mooi hoge taarten en halverwege zakte hij dan in... :(
Niet opgeven hoor! Uiteindelijk gaat het je lukken :Y
Voor verdere tips kun je ook even kijken bij www.felicitaartjes.nl Die hebben tips voor ingezakte taarten.
Veel succes

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Carina, bedankt voor je reactie!
Ik heb een gewone oven, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ook heb ik al bij felicitaartjes.nl gekeken...Helaas lukt het mij nog steeds niet :(
Maar ik blijf het proberen!
Meer tips zijn altijd welkom!!

4

Ik gebruikte het recept dat je op deze site vindt (http://www.deleukstetaarten.nl/bakken.html , omgerekend met 3 eieren is dat 90 gram suiker, 75 gram bloem, 15 gram maizena). Ik begin op 140 graden, na 10 minuten naar 160, na nog eens 10 minuten naar 180 graden. Inderdaad 10 minuten mixen en dan spatelen: bloem/maizena erboven zeven en er door scheppen; schrapen & scheppen tot de bloem/maizena geen 'klontjes' meer vormt.

Als het al inzakt tijdens het bakken denk ik toch aan een oven die niet op constante temperatuur blijft; heb je misschien een oventermometer waarmee je dat (zonder biscuit er in ;)) kunt testen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Marianne, ook jij enorm bedankt voor je reactie. Ik ben blij met alle tips!! Ik zal eens een oventhermometer gebruiken, kijken of dat het is...zou zo maar kunnen.