1

Onderwerp: biscuit te laag

Heb m'n 1e opdracht voor een taart (m'n opzet is cupcakes, maar ach waarom ook niet he).
Recept voor biscuit hier van de site, 1 ei per halve liter inhoud. Heb vierkante springvorm van 26 cm (van de xenos, raad ik niet aan. 1e x in gebruik en sluiting ligt al half uit elkaar en de randen sluiten niet goed aan), water ingekieperd, 4 liter dus 8 eieren.
In het recept stond de helft vd bloem vervangen door maizena. In het andere recept stond 125 gr bloem en 25 maizena, dus 1 zesde. In een basiskookboek van mij stond een kwart. Heb dus een kwart maizena aangehouden, mooi ertussenin.
Eieren in heet water gehad, zo'n 10 min gemixt (was zachtgeel en lobbig als slagroom zoals in recept stond) en daarna in de oven op 180 graden.
Taart is er mooi uitgekomen alleen veel te laag gebleven. Hij is gaar en ik kan zien dat ie goed luchtig is want het bovenste velletje zit los zeg maar en is bubbelig. Structuur voelt goed aan.
Heb ook niet het idee dat ie niet goed gerezen is, alleen dat het toch veel te weinig is.
Las net al iets met vorm ophogen met bakpapier omdat biscuit niet verder gaat dan de rand, maar hij is bij mij nog niet eens tot de rand gekomen...
Heb nu nog een x gemaakt maar met 12 eieren dus ben heel benieuwd wat ie nou gaat doen. Andere taart maar netjes in doos gedaan, dan kan ik altijd nog van 2 1 maken  :)
Weet iemand trouwens of een hema of andere gangbare winkel zeg maar ook vierkante vormen koopt waarin ik mijn taart kan bakken? Moet er maandag nog 1 maken, dus 1 bestellen via de shop gaat niet meer dus. Of is er iemand uit deventer die mij er 1 kan lenen  :P
Ga nu maar ff m'n taartje checken.

groetjes jacqueline

2

Re: biscuit te laag

Hoi Sjackie,

Is het nog goed gekomen met je 2e poging?
Ik heb het zelfde probleem ook met mijn ronde springvorm. (het niet goed rijzen)
De Hema heeft wel siliconen vormen rond en vierkant. De Xenos geloof ik ook.
Verder kan ik je helaas niet helpen (al kom ik ook uit Deventer). Ik bak nog niet zo lang, dus ik heb nog niet zo veel bakvormen.

Vandaag heb ik die vierkante springvorm van de Xenos ook in mijn handen gehad. Ben nu dus blij dat ik hem niet heb meegenomen.

Succes nog!

Dat is toch een TAART waard!

3

26 cm, naar mijn idee is 12 eieren dan echt teveel.
Ik gebruik 6 eieren voor 30 cm bakvorm  :/
Heb wel een goede keuken machine die veel lucht in je beslag klopt.
Maar zonder machine zou 8 naar mijn idee toch max zijn.
Mijn ervaring met 12 was te compact en veels te zwaar.
Tip die ik toen kreeg en nu door geef aan jou  :D :
Zorg dat je mixer half in beslag zit en half er boven, op die wijze klop je voldoende lucht in.
Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Have a Nice day!

4

Met 12 eieren is ie wel wat hoger gekomen, maar zit nog steeds net iets onder de rand...
Ik heb een gewone mixer van Braun, maar wel een goede krachtige en naar mijn idee zit er meer dan voldoende lucht in het beslag, vol met  bubbels die je ook hoorde. Ik heb er met mixen ook op gelet dat de mixer maar half in het beslag zat, heb een wijde kom gebruikt dus verdween er niet helemaal onder.

Heb de taart nog niet aangesneden, dus weet nog niet hoe compact en alles hij is, maar op zich voelt ie wel goed aan.
Wou hem eigenlijk vanmiddag pas aansnijden nadat ik de voorbereidingen voor de vullingen heb gedaan. Maar aangezien ik hem vanavond af moet leveren (morgenvroeg is ook een optie maar moet bijtijds ergens anders heen dus dan word het wel heel vroeg uit de veren), is het denk ik toch wel verstandig om hem zo al aan te snijden, dan kan ik nog opnieuw gaan bakken. Alhoewel ik geen idee heb hoe ik anders moet gaan mixen en bakken enzo om hem goed te laten rijzen....

Hoop dat iemand anders nog tips of ideeen heeft.

5

Net ff het toplaagje eraf gesneden (dan kan ik de rest nog gebruiken als het moet). Smaak is goed en hij is misschien niet zo heel luchtig als de taarten die ik gewend ben, maar heel compact is ie volgens mij toch ook niet.
Ga er toch nog 1 maken met 8 eieren (ben ik blij dat ik 2 trays a 20 eieren heb gekocht). Toch ook maar een opstaande rand met bakpapier gemaakt en zal het nu nog langer gaan kloppen.
Denk dat ik de temp ook maar wat lager zet, had hem op 180 en zet hem nu wel op 160. Laatste stukje zou ik hem dan nog ff op 180 kunnen zetten. (heb ene combi hete lucht).
Pff hoop dat het lukt want ook al is het voor een collega en weet ze dat het m'n 1e taart is, wil toch graag dat ie lukt. En dinsdag moet ik er nog 1 klaarhebben....

6

180 bij een hetelucht is ook wel erg warm hoor, zou hem zeker lager zetten :Y En als je het beslag heeel luchtig hebt gemixt, ook nog even rustig na mixen.

Succes!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Taart staat in de oven, ben heel benieuwd.
Heb nu de tijd eens echt bijgehouden en ik moet zeggen: 10 min duren toch wel langer dan ik dacht :P
Het beslag was nu veel en veel luchtiger dan gister en de kom dus ook heel wat voller hihi. Na het doorspatelen van de bloem was het wel weer ietsje ingezakt, maar dan nog lijkt het me veel beter dan gister.
Op hoop van zegen...

8

enn? ben wel erg benieuwd geworden.

9

Hij is veel beter dan de 1e 2, bleef wel net tot onder de rand van de vorm. Alleen in het midden zakte ie wel weer wat in, niet heel erg, maar daardoor heb ik er wel 2 lagen van moeten maken ipv 3. Hij is voor 10 personen dus dan is het nog voldoende dus dat scheelt. Heb hem nu afgesmeert met mbc en de ouwelprint erop gedaan. Hij staat nu zolang ff in de koelkast, ben eerst toe aan een pauze hihi. Strakjes ga ik hem helemaal opmaken, hoop dat dat wel wil zoals ik wil, al ben ik er nog niet helemaal 100% uit hoe ik hem zal gaan opmaken hihi.

De 2 mislukte biscuits vries ik wel in, kan ik mooi een keer die cakeballetjes van maken die ik hier ook ergens ben tegen gekomen :)

10

Marianne schreef:

180 bij een hetelucht is ook wel erg warm hoor, zou hem zeker lager zetten :Y En als je het beslag heeel luchtig hebt gemixt, ook nog even rustig na mixen.

Succes!

Dat mixen doen nadat ik de bloem erdoor heb gedaan? Want staat dat je dat moet spatelen en absoluut niet mixen. Moet er zo namelijk nog 1 gaan maken....

11

Alles mixen tot eind van het traject is bij de MIX van taartenschop en eieren. Dan mix je 7-8 min op hoge stand en dan nog 2 min op laag.
Jij hebt waarschijnlijk het recept van deze site met bloem, suiker etc. Alles zelf wegen. Dan is het inderdaad spatelen na die tijd.

Have a Nice day!

12

Ik gebruik altijd mix , en daarbij mix met ik mijn handmixer altijd 10 min (met alle ingredienten), waarvan de eerste 8 op de hoogste stand en dan nog 2 min op de laagste stand.
Ik bak vervolgens op boven/onderwarmte 10 min op 145, 10 min op 170 en 10 min op 185. Voor hetelucht moet je dan 10% lager zetten. Misschien, dat de 26x26 een paar minuten langer moet, omdat 'ie wat groter is. FF uitproberen.

Ik hoop, dat je er wat aan hebt.

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

Ja goede vraag ik vroeg me ook al af hoe jullie hem zo hoog kregen mij lukt het ook niet.. Ik dacht dat jullie misschien 2 biscuitmixen op elkaar gebruikte! Maar ik gebruik ook het recept van de site maar ik moet sua nog langer kloppen zeg maar en half erin. Helpt het ook als je de eieren eerst warm maakt? Of is kamertemp goed genoeg?
Alvast bedankt!

Groetjes Romee,
Weer begonnen, net even anders!

14

Ik heb de eieren wel warm gemaakt en ik klop ook wel langer als 10 min, bijna 15 wel.
Mijn oven is wel beetje raar, wil ook heel graag een andere, moet alles er behoorlijk lang inzetten.
Zet hem nu eerst 50 min op 160 graden en daarna nog ongeveer 20 op 180 graden. Ja ik weet tis lang, maar het  gaat niet ten koste van het biscuit hoor. Cupcakes moet ik er ook zo'n 40 min inzetten...
Maar het gaat nu goed in ieder geval met mn biscuit :)

15 Laatst bewerkt door eculypta (27-08-2010 16:29)

Sjackie: hoe maak je de eieren warm dan?

16

In heet kraanwater en iedere keer opnieuw heet water als het wat afgekoeld is.
Maar het gaat nu helemaal goed hoor, klopte de 1e 2x gewoon niet lang genoeg :P