1

Onderwerp: Help!! Fondant voor taart blijft maar scheuren, iemand tips?

Hallo Allemaal,

Ik heb vandaag weer een taartje bekleed, maar WEER scheurde bij het optillen de fondant...

Wat doe ik verkeerd, is het te dik of te dun ?
Moet het eerst gekoeld worden of iets anders???

Graag tips!!!

Liefs Samantha

2

Re: Help!! Fondant voor taart blijft maar scheuren, iemand tips?

Dat heb ik in het begin ook vaker gehad, waarschijnlijk heb je hem dan toch wat te dun uitgerold en wat ook wel helpt is heel lang goed doorkneden en fondant hoef je niet eerst te koelen, succes ermee.

3

Je moet er ook voor zorgen dat de suikerpasta niet aan je werkblad kleeft. Geregeld een kwartslag draaien dus tijdens het uitrollen. Eventueel een beetje poedersuiker of wit vet gebruiken, maar als je uitrolt op een stuk vinyl tafelkleed is dit meestal niet nodig.

4

Ik had dat ook altijd, totdat ik een buroblad-onderlegger bij Ikea heb gekocht en daarop uitrollen gaat perfect, en is je fondant om wat voor reden wat slap dan gaat het met de onderlegger en al boven de taart en scheurt het niet meer. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :rolleyes:

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

5

Heel duidelijk is het hoor!!!

Dankjulliewel allemaal!

Ik had de fondant al heel goed en lang doorgekneed, omdat ik hem gekleurd had...

Maar die onderlegger klinkt handig!!!

Liefs Samantha

6

Je kan ook te lang kneden he, dan is je fondant te warm en gaat het ook scheuren bij het bekleden.
Ik laat zelf na het kleuren mijn fondant/marsepein een poosje rusten, soms kleur ik zelfs een dag van te voren, zeker als het een donkere kleur moet zijn waar je veel kleurstof bij nodig hebt.
En dan pas bij het bekleden kneden tot het werkbaar is, uitrollen en dán bekleden. :)

Groetjes Melanie

7

Thnx,

net weer een taart gemaakt en dit keer was de kleur al goed voor het kneden.

Ook heb ik de fondant iets dikker gelaten dan de vorige keer en het ging goed :D

Liefs Samantha