1

Onderwerp: Hoe bewaar ik 2(,5) kilo fondant (Regalice)???

Hoi :D

Na het maken van mijn allereerste taart ben ik eigenlijk heel enthousiast. Nu wil ik deze week nog meer spullen bestellen. Ik had 500gr fondant, maar dat was voor 1 taart. Dus ik dacht, laat ik meteen 2,5 kilo kopen + een wilton kleurstofset. Maar nadat ik het pak open en zo'n 500 gram er uit haal, blijft er dus nog 2 kilo in een open verpakking.

Ik heb al veel gelezen op het forum over bewaren, maar nog niet iets kunnen vinden over zo'n grote hoeveelheid.

Ik weet dat het luchtdicht moet; dus ik dacht aan een pedaalemmerzak en zoveel mogelijk de lucht er uit. Maar dan lees ik dat het ook nog in een afgesloten bak moet. Maar zo groot heb ik em niet...
Is een plasticzak voldoende???

www.taarterijvanmarij.tk
NU: Ik zoek TAARTEN om te oefenen!

2

Re: Hoe bewaar ik 2(,5) kilo fondant (Regalice)???

Bij mij zit ie standaard in een emmer (5kg) met een zak eromheen.
Wellicht heb je wel een mengkom met een deksel oid. waar je hem in kan bewaren, zolang het maar luchtdicht is.......

3

Dan in 2 zakken bewaren, eerst in de ene en goed afsluiten, dan in de andere, ook goed afsluiten.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Ik wikkel huishoudfolie goed strak rond het opengemaakt pak. Ik probeer dit zo snel mogelijk te doen na het openmaken, zodat het zo min mogelijk aan de lucht wordt blootgesteld.

5

@ Esther, die 5 kg was mij net iets te groot, maar mocht ik mega fanatiek worden in het bakken, dan zal ik zeker zo een aanschaffen. Handig zo'n emmer ;)

@ Pooh/Yvette, Ah dus 2 zakken. Ja dat klinkt logisch. Wou het toch nog even checken. Ik ben in het bezit van een kelder. Is het handig om het daar te bewaren?

En dan even een vraag van een andere orde; Wat voor formaat bakvorm gebruiken jullie voor proeftaartjes?] Ik wil eigenlijk wat verschillende taartjes bakken en decoreren. Vullingen experimenteren, oefenen met bekleden en verschillende soorten versiering. Dus ik heb bedacht om dan maar kleine taartjes te maken. Wat is nog een redelijk werkbaar formaat? Ik dacht zelf aan de bakvorm van 10 cm. Of is dat te klein?

www.taarterijvanmarij.tk

6

12 cm Blanda's, leuke vorm en niet te groot.

Of je de fondant in de kelder kan bewaren ligt aan de luchtvochtigheid. Is je kelder vochtig zou ik het daar niet bewaren, daar kan de fondant niet tegen. Het hoeft ook niet persé, gewoon in een keukenkastje is prima.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Als ik de reacties hier zo lees ben ik vast een uitzondering maar ik chop mijn fondant en marsepein in pondjes en wikkel ze in huishoudfolie.
Die verpakte pondjes bewaar ik weer in een afgesloten emmer.
Zo heb ik steeds om en nabij de juiste hoeveelheid én ik hoef niet steeds de grote hoeveelheid aan te spreken waardoor deze steeds aan de lucht word blootgesteld  :thumb:

Groetjes Melanie

8

Ha Mijzelf,  ik weet niet waar je woont, maar ik weet dat er hier mensen van het forum wel eens emmertjes bij Planet Cake hebben gehaald. Ook zou je bij de bakker kunnen vragen of zij niet een emmertje hebben (je hebt dan wel kans dat het een hele grote wordt). Vragen kan altijd.
Mijn emmertje heb ik bij de Lidl gekocht vol met koeken. Was een keer een aanbieding.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

9

Haha Lilar, ik twijfelde gisteren of ik dat zou schrijven of niet, ik woon ook vlakbij een taartenwinkeltje en zij heeft altijd wel een emmertje als ik die nodig heb  :thumb:

Groetjes Melanie

10

Doosch schreef:

Als ik de reacties hier zo lees ben ik vast een uitzondering maar ik chop mijn fondant en marsepein in pondjes en wikkel ze in huishoudfolie.
Die verpakte pondjes bewaar ik weer in een afgesloten emmer.
Zo heb ik steeds om en nabij de juiste hoeveelheid én ik hoef niet steeds de grote hoeveelheid aan te spreken waardoor deze steeds aan de lucht word blootgesteld  :thumb:

Je bent niet de enige hoor, ik maak ook altijd zakjes van 500 gram die ik in een emmer bewaar  :)

Say YES with joy. Say NO without fear.

11

Ach ja natuurlijk zo'n blok kan ook in stukken. Heb ik echt totaal niet bij stil gestaan... :o  Bedankt voor de tip!

Dus 12 cm is werkbaarder dan 10? Ik denk dat ik het eerst eens moet zien, dus er zit niets anders op dan bestellen en bakken :Y

www.taarterijvanmarij.tk

12 Laatst bewerkt door Mijzelf (11-08-2010 18:39)

(ik woon helaas niet in de buurt van een taartwinkeltje. Maar de lidle is nog eens een idee, daar kom ik wekelijks)

www.taarterijvanmarij.tk