1

Onderwerp: Recept gevraagd van een gevulde marsepein rol

Dit is mijn eerste berichtje dat ik post. Hopelijk heb ik hem op de goede plek gezet.

Jaren maar dan ook echt jaren geleden  :Y  circuleerde er een recept op mijn werk dat ik 1 maal gemaakt heb. De reden dat het bij deze ene keer gebleven is, was de toen moeilijke verkrijgbaarheid van....marsepein.

Nu heb ik het ivm het taarten bakken weer in de kast staan. Gezocht op het web maar helaas niets gevonden.
Het werd gevulde Lubecker marsepein genoemd.

Wat ik mij ervan herinner: Ongezouten boter (toen Brio...), eieren of alleen eierdooiers, de eieren gingen 1 voor 1 door het mengsel dat ik in een pannetje op het vuur had staan. Ook ging er (veel) stukjes chocolade door die niet mochten smelten.
Dit mengsel stijfde op en dan moest er een rol van gemaakt worden en dit werd dan op een uitgerold stuk marsepein gelegd.

Marsepein werd er omheen gevouwen en dan kon je van de zo ontstane stang stukjes van ongeveer 1 cm afsnijden

Jullie begrijpen het was heerlijk.  :9
Voor mijn gevoel moet er ook iets van slagroom oid. doorheen gezeten hebben.

Wie-O-Wie kent dit recept of heeft enig idee waar het te vinden is!

Re: Recept gevraagd van een gevulde marsepein rol

Ik lees mee...klinkt goed!

3

Hmmm... Dat recept heb ik wel eens gezien ergens :think:
Maar niet hier, op smulweb? Ik denk Bakkerswereld...Ik zal eens kijken.

Officieel sta je trouwens fout hier :Deze rubriek is alleen om recepten te posten. Maar ik laat hem nog even staan, misschien is er iemand die het recept kent en post. In dat geval mag je topic blijven, anders gaat ie naar Bakken en Vullen.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

hmm, ik lees ook even mee!!! klinkt erg lekker!

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

Bedoel je Toledo Marzipan?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

Ohhhhhhhhhhhhhhhhh!
een hele tijd geleden heb ik deze vraag ook op het forum gesteld.. heb nooit meer antwoord gehad maaaar ik ben er nogsteeds erggg benieuwd naar ! :D Dus als je het hebt gevonden wil je me dan mailen?  :o

Je bedoeld toch zo'n lubeckerrol.. een marsepeinen rol (meestal roze) met een witte cremevulling erin en chocolade stukjes.

zoeken naar een recept mag in bakken&vullen
recepten posten of 'inzenden' mag in 'ingezonden recepten'

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Toledo marsepein is het niet.  :s

Tessa volgens mij bedoelen wij hetzelfde :Y !

Thirza dank je wel voor het verplaatsen van mijn vraag. Jozien op het smulweb heb ik al gezocht maar de bakkerswereld ken ik niet.
Ik heb gegoogled maar volgens mij is het forum van bakkerswereld ermee gestopt???

Het is nu vakantietijd misschien dat diegenen die het weten nu net op vakantie zijn en niet meelezen....hoplijk komt er nog een reactie.

9

Marsepein rol

200 GRAM BLOEM
50 GRAM BOTER
12 EIEREN
1 DECILITER ROOM
4 DECILITER MELK
200 GRAM SUIKER
200 GRAM MARSEPEIN
VOEDSELKLEURSTOF

Mix 7 eieren en 100 gram suiker met een electrische mixer gedurende 5 minuten. Roer 150 gram bloem erdoor. Spreid het beslag uit in een dunne laag op een bakplaat (vorm een grote rechthoek). Bak deze 12 minuten op 200 graden. Besprenkel een theedoek met suiker en keer de cake hierop om. Rol de theedoek op en laat de cake erin afkoelen.  Splits ondertussen de overgebleven eieren, breng de melk en de room aan de kook, en roer wat van dit mengsel door de dooiers. Roer het overgebleven meel erdoor en doe dit terug bij de hete melk. Verhit het tot het gped dik wordt, onderwijl roerend. Doe de boter erbij, roer het goed en laat de crème afkoelen.  Smeer 3/4 van de crème uit over de cake. Neem 50 gram van de marsepein en kleur deze. Rol het uit tot drie strips met de lengte van de cakerol en leg deze op de crème. Rol de cake op en smeer de rest van de crème uit over de boven- en zijkanten. Rol de rest van de marsepein uit tot een dunne lap met de afmeting van de cakerol (dat gaat makkelijk als je een plastic zak gebruikt), en leg hem op de rol, vouw de marsepein goed om de cake. Garneer met wat overgebleven gekleurde marsepein.

vond dit op internet, lijkt dit erop? anders ga ik nog wel ff verder struinen

I love the tree C's: Cakes, Chocolate and Candy.

10

Oh nee dit is meer met cake geloof ik.

11

Dit is ook en topic op dit forum wat hier over ging. Volgens mij had iemand daar het recept. MIsschien kan je die persoon even mailen?

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=73746

12 Laatst bewerkt door Tessa92 (05-08-2010 19:35)

sammielove schreef:

Dit is ook en topic op dit forum wat hier over ging. Volgens mij had iemand daar het recept. MIsschien kan je die persoon even mailen?

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=73746

Ja klopt, ik had die vraag vorrig jaar geseld maar diegene heeft nooit teruggemaild :S

@ Paula, ken je niemand op je werk die het recept nog heeft? :D
Of heb je het zelf nergens opgeschreven?  O-)

13

Sorry, vergeten te melden hier, maar ik heb het niet kunnen vinden....

Overigens bestaat het bakkerswereldforum nog steeds hoor:
http://www.bakkerswereld.org/uitlegforum.html

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14

Sammielove, dank je voor je recept. Klinkt erg goed maar is helaas met cake en dit was het niet :nooo . Misschien alleen de vulling en dan stukjes chocola er doormengen??

Jozien dank je voor de link naar het bakkersforum, ik ga toch nog even goedkijken.

@ Paula, ken je niemand op je werk die het recept nog heeft?
Of heb je het zelf nergens opgeschreven? 

Ik heb het recept toen op een kladje geschreven...en het is nu dus gewoon verdwenen. Zoals ik schreef is het langgeleden en de collega´s waar ik nog contact mee heb, die weten nog wel dat het ooit langsgekomen is maar......helaas.

15

P@ul@ schreef:

Sammielove, dank je voor je recept. Klinkt erg goed maar is helaas met cake en dit was het niet :nooo . Misschien alleen de vulling en dan stukjes chocola er doormengen??

Jozien dank je voor de link naar het bakkersforum, ik ga toch nog even goedkijken.

@ Paula, ken je niemand op je werk die het recept nog heeft?
Of heb je het zelf nergens opgeschreven? 

Ik heb het recept toen op een kladje geschreven...en het is nu dus gewoon verdwenen. Zoals ik schreef is het langgeleden en de collega´s waar ik nog contact mee heb, die weten nog wel dat het ooit langsgekomen is maar......helaas.

hmm jammer...
Morgen ga ik op vakantie dus kan ik dit topic niet zo goed meer bijhouden :P Als je het hebt gevonden mail je me wel even he? :o  :9

16

Eerste recept waar ik aan dacht is cassata. maar dat is ook met cake (blokjes in vulling) ricotta als vulling en marsepein erom  :9

Maar ik kan niet vinden welke jij bedoelt

17

Ik heb hier een duitse site gevonden, maar ik weet niet wat er staat  :o
http://www.lecker.de/rezept/1101934/Lue … Rolle.html

Er staan ook nog meer recepten onder. Misschien zit ie er tussen?

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

18

Glamour schreef:

Ik heb hier een duitse site gevonden, maar ik weet niet wat er staat  :o
http://www.lecker.de/rezept/1101934/Lue … Rolle.html

Er staan ook nog meer recepten onder. Misschien zit ie er tussen?

Super bedankt voor het zoeken!
Maar helaas is dit ook niet wat wij bedoelen...
Het is echt alleen een creme waarin chocolade stukjes zitten met daaromheen marsepein verder niks, geen cake of biscuit.
Zelf denk ik dat er iets van slagroom inzit wel wat steviger en iets van likeur (ik denk baileys).

19

Sammielove, toch met de vulling uit jouw recept in mijn achterhoofd én mijn geheugen aan het proberen geslagen afgelopen weekend.
Het volgende recept kwam eruit:

1 kg Marsepein
100 g suiker
250ml melk
2 eieren (M)
250g boter op kamertemperatuur
200g chocolade puur.

De vulling:
Eieren met suiker roeren (niet kloppen) en dan de melk erbij. Dit mengsel in een pannetje op het vuur. Al roerend (echt goed roeren i.v.m. stollen van de eieren) langzaam aan de kookbrengen en heel even laten koken.

Dit mengsel laten afkoelen. Boter wit en luchtig kloppen dan het mengsel erbij. Chocolade klein snijden of grof geraspt en er doormengen.

Marsepein kleuren en uitrollen tot 2-3 mm dikte. Dan een rechthoek snijden met een breedte van 10cm.  Lange zijde met de roller iets afplatten. Leg de marsepein op een stukje bakpapier of zo iets.

Vulling in een spuitzak zonder spuitmond. Spuit 1 lang rol/streep met een doorsnee van ± 3 cm op de marsepein.
Maak 1 lange kant licht vochtig met water of water met tylose.
Marsepein met behulp van het bakpapier om de vulling rollen.

Leg de naad naar onder. Versier de bovenkant naar eigen inzicht. 

In de koelkast bewaren.

20

En nu en nu...................een FOTO? Ben blij dat je iets aan het recept had, had ik ook maar van internet af gestruind hoor. Ben benieuwd naar het resultaat.

Smikkelse en fijne avond groetjes

21

:rolleyes: ]oeps, uh uh foto...het is al op.  :nooo  helemaal niet aangedacht om er een foto van te maken.

volgende keer zal ik er aan proberen te denken... echt waar :cool: