1

Onderwerp: Mijn 1e

Hoi mensen,

http://img19.imageshack.us/img19/7299/17062010137.jpg

hierbij mijn eerste taartje.
Ik heb alleen wat problemen iedere keer:

1) Ik gebruik fondant (niet de marshmellow). Nu plakt deze heel erg aan mijn oppervlakte vast. Als ik bloem gebruik plakt het niet, maar zie je wit op mijn zelf gekleurde fondant.
Wat kan ik beter doen? Gebruik ik een verkeerd oppervlakte (plexiglas)? Ook blijft het vaak aan de roller plakken.

2) mijn tweede probleem is, dat de fondant erg snel opdroogt. Hierdoor wordt het moeilijker om te bewerken en ziet het er dof uit. Ook scheurt en breekt het dan sneller.
Is hier een oplossing voor?

Wie kan mij helpen met mijn twee problemen?

Ik ben een beginner... Maar als je het leuk vindt...www.nancyvanrijswijk.nl

2 Laatst bewerkt door Natasja22 (28-06-2010 18:21)

Re: Mijn 1e

Ik kan je niet met alle 2 je problemen helpen, ben ook nog maar een beginner.

Maar je eerste probleem kan ik misschien wel oplossen voor je:

ipv bloem kan je beter poedersuiker gebruiken of maizena. En wat ik zelf altijd doe is van te voren mijn werkblad inspuiten met bakspray.

Verder vind ik je taartje er leuk uitzien hoor!  :9

Groetjes Natasja,

hoi,

leuk eerste taartje!!
allebei de problemen zijn op te lossen met Crisco.
als je dit op je werkblad wrijft plakt je fondant er niet meer aan vast,
en als je het dor je fondant kneed (een klein beetje!) dan blijft het soepeler.

:Y succes!!

Ik zing mijn eigen wijsje!

4

Bedankt voor jullie snelle en positieve reactie!
Woensdag ga ik weer een taartje maken en vrijdag ook weer één.
Ik ga proberen voor woensdag ergens crisco te kopen.  :D

Weten jullie een goedkope winkel bij mij in de buurt?
Ik ben wel naar ridderkerk gereden, maar dat is ook niet iets wat je iedere keer wilt doen vanuit Den Haag.  :rolleyes:

van crisco weet ik alleen dat t te koop is hier in de webwinkel...
als je t vandaag besteld heb je het meestal woensdag binnen.

Ik zing mijn eigen wijsje!

6

Petje af hoor voor een 1e taartje, mooi gedaan!

Als je bijvoorbeeld de bureau-onderlegger van ikea (prösj) gebruikt, heb je helemaal geen poedersuiker of crisco nodig omdat dat niet plakt. Nadeel van poedersuiker is nl dat het vlekken kan achterlaten op je taart.

En als je de fondant heel goed (en lang) doorkneed tot het erg soepel is heb je geen scheuren........

In plaats van crisco gebruiken sommigen ook een blok frituurvet, in sommige toko's verkopen ze crisco of trex.......

Voor het plakken aan je roller (weet niet welke je gebruikt), zou je ook een pvc-buis van de bouwmarkt kunnen kopen........dat plakt niet. Ik gebruik zelf voor kleine taartjes een roller van de xenos met siliconen eromheen.........aan houten rollers blijft idd ook alles plakken.

Succes en ik ben benieuwd naar je volgende taarten!  :thumb:

7

Bedankt voor jullie leuke en enthousiaste reacties!
Het is leuk om te horen dat andere je taartjes leuk vinden.

Na mijn vakantie ga ik maar weer eens naar Ridderkerk voor Crisco. Ik heb bij verschillende supermarkten gekeken maar helaas.

Vandaag heb ik weer een taart gemaakt. Ik zal hem vd week nog wel even op de site zetten.

8 Laatst bewerkt door Vizzstick (30-06-2010 21:29)

Crisco kan je ook bij de makro kopen in Delft. Moet je alleen wel iemand kennen met een pasje.

En ik heb wel eens gelezen dat de (grotere) jumbo(zit volgens mij in wc Leidsehage) crisco verkoopt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

oh.. en misschien heeft de grote aziatische supermarkt in het centrum Den haag het ook wel.