1

Onderwerp: Swiss Meringue, wat vraagjes

Hallo allemaal,

Ik maak altijd Swiss Meringue Crème, volgens het recept van tartacacabra... Ik vind deze heerlijk en makkelijk wat je kunt er ook mee afsmeren... Maar nu heb ik sinds gisteren iets raars :think:

Ik heb de crème gemaakt zoals ik het altijd doe en ik gebruik de versie 1-2-2. Maar hij was gisterochtend heel erg dun door het warme weer. Dus ik heb de crème in de koelkast gezet. Toen ik het
's avonds wilde gebruiken heb ik het nog heel eventjes zachtjes doorgemixt... Tot mijn verbazing zag ik allemaal kleine bolletjes... Je proeft er helemaal niks van maar het ziet er gewoon niet mooi uit! En nu baal ik ontzettend want het was 1 kg grasboter en vind dit toch wel zonde...

Mijn volgende vraag:
Wie van jullie vriest deze crème wel eens in? Ik vind namelijk dat wanneer hij uit de vriezer komt dat hij er heel anders uitziet... De smaak is nog wel hetzelfde alleen het ziet er anders uit... Ik vries het daarom eigenlijk ook nooit in...

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

Re: Swiss Meringue, wat vraagjes

ik vries nooit een vulling in, maar volgens mij is het bij alle botercremes de bedoeling dat je het opnieuw 10 minuten mixt, nadat het ontdooit is  :Y  Misschien dat de bolletjes dan weg gaan?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

mmh het is het proberen waard.... Maar jij denkt niet dat het geschift is? (of hoe zeg je dat als het is gaan schiften haha)

Meestal vries ik ook geen vullingen in maar had vorige keer best veel over dus ik dacht toen laat ik het is proberen....

Bedankt hè!

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

Kan best zijn dat het geschift is, maar dat zou zo maar een kwestie kunnen zijn van goed mixen. Schiften is alleen een scheiding van vocht en vet.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

ja dat is waar...Ik ga het nog even goed mixen :)
Thnx:)

Groetjes Maris

6

en?? is het nog gelukt?

Groetjes, Franka

7

dat ga ik vanavond doen :)

Groetjes Maris

8

Bij mij schift het de laatste tijd ook elke keer weer, ik word er moedeloos van!! Het is zo'n lekkere creme.
Ik heb het net ook weer gemaakt: (gepasteuriseerd) eiwit met suiker loskloppen en dan boven een pannetje heet water tot de suiker is opgelost. Dan uit het pannetje en doorkloppen tot de stijve witte pieken. Roomboter erbij en dan begint het probleem: Bij de eerste twee, drie klontjes zie ik het mengsel dunner worden en als ik alles erbij heb gedaan dan is het geschift!!
De eerste paar keer maakte ik het ook zo, toen ging het prima. Daarna hielp het nog als ik de creme even af liet koelen en dan weer even kloppen, maar nu blijft het geschift (ik ben dat inmiddels ook, haha!!)  Wie kan mij helpen met tips!!

9

jetsjestaart: ik heb precies hetzelfde probleem, eerst maakte ik de mbc moeiteloos en lekker zeg..... Maar de laatste 3x gaat ie ook elke keer schiften, ik snap er niks van ?

Ik lees daarom graag even mee.

10

Sietske, ik heb hier op het forum nog wat info gevonden, misschien heb je er wat aan. Ik ga het eens uitproberen om het weer te verwarmen boven de pan, als het lukt laat ik dat weten!!

Hier staan wat tips:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=87419

ik had het vorige week ook  :/ dacht dat ik wat fout gedaan had  :o  maar vanmiddag ging het goed ook na uit de koelkast gehaald te hebben om een mooie toef te spuiten. wat het geweest is weet ik niet ?? heb het trouwens weg gegooid vorige week , durfde het niet zo te geven aan iemand :(

Liefs Miranda

12

Ik heb het verwarmd boven een pan en dat gaat uitstekend!! Verwarmen was maar kort nodig, ik zag direct al dat het hielp.

Vorige week heb ik voor het eerst (en voor het laatst) een taart verkocht met geschifte mbc. Iedereen was enthousiast over de smaak, maar ik zag aan de cake dat het vocht en het vet daarin gaat zitten, dat wordt er dus niet lekkerder van. Beetje drassig wordt het, niet veel maar toch....

Dus bedankt voor de tip, ik kan weer aan de slag!!!!

13

dank voor de tips en link, ik ben idd die ruitjesboter gaan kopen omdat ik dacht dat het niet uitmaakte.....wellicht ligt het dan daar toch aan. Ik ga iig weer gewoon de grasboter kopen en mocht ie gaan schiften dus nog even verwarmen. Ben benieuwd! Bedankt !