1

Onderwerp: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Hoi,

Voor mijn moeders 60ste verjaardag heb ik het idee opgevat om een naked cake te maken, zoiets als hieronder.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/31/ca/fe/31cafe8ac69cb56ce424486af0ee78dc--th-birthday-birthday-cakes.jpg

Ik heb inmiddels de biscuits gebakken en ingevroren (naturel & chocola).

Nou heb ik een paar vragen aangezien het de eerste keer is dat ik een semi-naked cake maak:
- wat is nou het hansigst om de taart mee af te smeren? Ik lees verschillende verhalen.. ganache of botercreme? Chocoladeganache lijkt me lastig namelijk.

- qua smaken moet dit ook allemaal maar bij elkaar passen. Ik ben van plan om de onderste verdieping te vullen met een laag kersenvlaaivulling of vers fruit en een laag banketbakkersroom of botercreme. De tweede verdieping wordt sowieso ook iets met chocola. Iemand nog goede tips of ideeen? Ik wil namelijk ook een chocoladedrip doen, dus dit moet allemaal wel lekker combineren.

- Ik ben van plan de taart vrijdag in elkaar te zetten. De verjaardag is zaterdagmiddag. Hoe bewaar ik 'm het beste? Wel/niet in de koelkast? Ik las dat een bakspray helpt om 'm niet droog te laten worden. Moet ik 'm inpakken met vershoudfolie?

Ik ben benieuwd of jullie goede tips hebben!

2

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Het is wel zo netjes je eerst voor te stellen in de daarvoor bestemde rubriek..

3 Laatst bewerkt door Esther68 (04-08-2017 08:36)

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Ik zou voor de botercreme gaan om mee af te smeren. Qua smaak zou ik het rustig houden. Zelf gebruik ik max 2 smaken per taart. Dan tel ik de vanillebotercreme (1:1) waar ik mee af smeer niet mee. Banketbakkersroom moet in de koeling. Botercreme kan in principe buiten de koeling maar wanneer het warm is, en het aansnijden duurt nog even, zet ik de taart wel in de koeling.
Ik denk dat ik de taart niet in folie in zou pakken. Of ik zou het doen wanneer de taart al een tijdje in de koeling staat. De bc is dan hard en dan krijg je niet dat de bc beschadigd, zeg maar. Dan ook weer de folie eraf halen wanneer de bc nog hard is.
Oh ja, je gebruikt 2 verschillende kleuren biscuits? Dit ga je wel zien natuurlijk  ;).


@Willeke: het zal me misschien niet in dank worden afgenomen dat ik dit plaats, maarre......waarom moet iedereen zich per se voorstellen van jou? Niet dat het geen leuke rubriek is maar het moet geen must worden. Eerlijk lees ik deze rubriek bijna nooit en ik zal niet de enige zijn aan de reacties te zien. Soms wordt er helemaal niet gereageerd. En als ik het wel lees ben ik het alweer vergeten wanneer ik het topic sluit  :O

4 Laatst bewerkt door Willeke87 (03-08-2017 17:07)

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Kwestie van fatsoen! Zo weet je in het kort wie iemand is, wat degene doet, etc.
De meeste vallen hier binnen met 1000 en 1 vragen, als ze daar antwoord op hebben zijn ze weg.. En wanneer iemand moeite doet zich voor te stellen, blijven ze vaak hier hangen en praten gezellig mee!
Je stapt toch ook niet zomaar een restaurant binnen en vraag direct naar het recept vd tomatensoep??

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Willeke87 schreef:

Het is wel zo netjes je eerst voor te stellen in de daarvoor bestemde rubriek..

Ik ben het wel enigzins met je eens maar het is de toon die de muziek maakt....  Dit komt een tikkeltje koel over, don't get me wrong.  :) Iemand moet zich niet verplicht voelen om zich voor te stellen.

Groetjes Kirsten

6 Laatst bewerkt door Esther68 (04-08-2017 10:13)

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Willeke87 schreef:

Kwestie van fatsoen! Zo weet je in het kort wie iemand is, wat degene doet, etc.
De meeste vallen hier binnen met 1000 en 1 vragen, als ze daar antwoord op hebben zijn ze weg.. En wanneer iemand moeite doet zich voor te stellen, blijven ze vaak hier hangen en praten gezellig mee!
Je stapt toch ook niet zomaar een restaurant binnen en vraag direct naar het recept vd tomatensoep??

Appels met peren vergelijken wat dat restaurantvoorbeeld betreft...
En ik ben nogal altijd van 'vrijheid blijheid' en 'leven en laten leven'. Houd me keurig aan de (wettelijke) regels en de normen en waarden maar daar houdt het voor mij op. Ik zou bv na bovenstaande reactie van jou me expres niet meer voorstellen hier..
En over fatsoen gesproken......het is me opgevallen dat sommige reacties van jou nogal bot en schreeuwerig (!) overkomen...
Hier laat ik het verder bij...


Ik hoop dat TS nog veel nuttige reacties mag krijgen  ;)

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Laat ik dan bij deze het off topic gedeelte sluiten. We willen hier geen "aanvallende" berichten/reacties. Wat voor de 1 bot/gevoelloos overkomt is wellicht niet zo bedoeld door de ander.

Reacties die verder niet met de vraag van de ts (topic starter)  te maken hebben zullen worden verwijderd.

Groetjes Kirsten

8

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Ga ik lekker antwoorden op de vragen :)
Afsmeren zou ik net als Esther met botercrème doen, de drip met ganache. Alleen chocolade is wat lastiger imho. Ik heb zelf de taarten kaal, gevuld en wel, ingepakt met folie, en op de dag zelf afgesmeerd en gedripped en "bloot" in de koelkast. Lukt dat qua planning? Zo niet, dan zou ik ze toch ook wel zonder folie in de koelkast zetten. Bakspray aan de buitenkant van de taart lijkt me nou niet lekker  :think:

Een lekkere chocoladevulling is trouwens botercrème (van mix) en dan gesmolten chocolade erdoor mengen!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Voorstellen is leuk, maar niet verplicht. Iedereen heeft het recht om anoniem te blijven, zeker op een openbaar forum.

Heb je wat aan bovenstaande tips, Worldtraveler? Alvast gefeliciteerd met je moeder.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

10

Re: Advies over naked cake: vulling, afsmeren en bewaren

Ik smeer mijn naked cakes ook altijd af met 1:1 botercreme. Dit smeert voor mij het fijnste en zorgt er voor dat je taart niet uitdroogt.  Ik pak ze nooit in met folie, denk ook dat je daar je bc laag mee beschadigd. De dijkjes zou ik dan dezelfde kleur doen als de bc die je gaat gebruiken. Kersen combineren lekker met zowel puur melk als witte chocolade. Denk bij het maken van je ganache even  aan de verhouding chocolade/room en de temperatuur van de ganache. Succes!