KimN schreef:Wauw! Heel knap, hoe heb je die schoen zo mooi voor elkaar gekregen?
Ik heb foto's vanaf alle kanten gekregen, en nog extra op internet opgezocht, zodat ik heel goed de vorm en de tekeningen op de schoen kon zien. Daarna eerst de ruwe basis met rice krispies gemaakt, met nog een redelijk 'gat' er in gedrukt (voor de instap); een wat groter gat dan de uiteindelijke instap, zodat je wat 'in de schoen' kijkt. Deze ricekrispies basis al in de vorm van de voet drukken (handig: ook foto's van de zool hiervoor gebruiken. Dan zie je dat zo'n schoen voor je gevoel best scheef loopt). De uiteindelijk vorm kun je met fondant later nog weer corrigeren (bijvoorbeeld de hogere achterkant is met fondant opgebouwd, had ik nog niet bij de ricekrispie basis)
De krispie basis overal opgevuld met fondant, om helemaal glad te maken. Toen bepaalde stukken nog iets opgebouwd met fondant (bijv de achterkant, maar ook de neus en wreef iets beter de vorm van de schoen geven). Toen was de vorm vd schoen klaar. Laten drogen.
Vervolgens deze schoen bekleed. Eerst de lip/tong (hoe heet dat eigenlijk?) in vorm gesneden, stiksels op gemaakt en bevestigd (met iets een oversteek over de instap, kijkend naar hoe groot de instap uiteindelijk moet worden). De binnenkant/instap gedeelte van de schoen met zwarte fondant bekleed. Daarna heb ik zelf een 'template' gemaakt en om die schoen gepast, zodat ik de witte fondant in de goede maat&vorm kon snijden, en dat de naad middenachter kwam, en ruimte vrij bleef voor de lip/tbv de veters, en ook dat de instap zo groot werd als dat zou moeten. (lijkt alsof de neus niet rond is op de onderstaande foto, maar dat lijkt zo door de vouw.)
Vervolgens gaatjes etc in de fondant gestanst, de instap hoogte/vorm bijgesneden, Nike logo geplakt, stiksels er in gerold, en een rolletje zwart bovenlangs. Zool eronder, die iets over de witte fondant laten lopen. Toen geverfd, noppen er onder (idem als zijn eigen voetbalschoenen, met 4 roze noppen) en tenslotte de veters gemaakt en er in.
Uhhh, hoop dat dit duidelijk is? (of TEVEEL info? )