1

Onderwerp: Taart ontdooien

Hallo dames,

Ik ben even op zoek naar advies.  Ik heb een 3 langstaart gemaakt en gedecoreerd, deze heb ik op een card board in een grote dienblad gezet, 3 plastic zakken eromheen en ingevroren. Nu vraag ik me af hoe ik de taart het beste kan ontdooien. Mijn idee was om de taart 24u van te voren zo uit de vriezer in de koelkast te zetten (dus met plastic zakken eromheen) en dan een uurtje van te voren uit de koelkast halen en zonder plastic zakken op tafel om op kamertemperatuur te komen.

Doe ik dit zo dan goed? Ben zo bang dat het mis gaat!

2

Re: Taart ontdooien

Volgens mij doe je het dan goed!

3

Re: Taart ontdooien

Bedankt voor je reactie! Dus de plastic zakken hoeven er niet af in de koeling?

4 Laatst bewerkt door marielrooijakkers (01-12-2016 22:14)

Re: Taart ontdooien

dan doe je dat goed inderdaad!
Je moet de zakken eromheen laten zitten ivm condensvorming. Een uur voordat je hem serveert kun je hem uit de koeling halen. Ik vries vaak taarten in, omdat ik altijd op zaterdag moet werken. Dus weinig tijd heb om die taart dan helemaal af te krijgen.

Je moet uiteraard wel zorgen dat je vullingen hebt gebruikt die ingevroren kunnen worden...

5

Re: Taart ontdooien

Dank je wel!

6

Re: Taart ontdooien

marielrooijakkers schreef:

dan doe je dat goed inderdaad!
Je moet de zakken eromheen laten zitten ivm condensvorming. Een uur voordat je hem serveert kun je hem uit de koeling halen. Ik vries vaak taarten in, omdat ik altijd op zaterdag moet werken. Dus weinig tijd heb om die taart dan helemaal af te krijgen.

Je moet uiteraard wel zorgen dat je vullingen hebt gebruikt die ingevroren kunnen worden...

Dit verrast mij. Ik heb juist geleerd dat je de taart in de taartdoos maar zónder de plastic zak erom moet laten ontdooien, juist ivm condensvorming. Door het plastic er nog om sluit je juist alles helemaal af en kan de condens niet weg, dat blijft dan dus op de taart en geeft risico op gaatjes en of 'huilende' fondant. Door de taartdoos trekt het vocht weg in de doos en blijft niet op de taart. Maar misschien werkt dit ook wel met én in de doos én nog met plastic erom?

7

Re: Taart ontdooien

LaLuub schreef:
marielrooijakkers schreef:

dan doe je dat goed inderdaad!
Je moet de zakken eromheen laten zitten ivm condensvorming. Een uur voordat je hem serveert kun je hem uit de koeling halen. Ik vries vaak taarten in, omdat ik altijd op zaterdag moet werken. Dus weinig tijd heb om die taart dan helemaal af te krijgen.

Je moet uiteraard wel zorgen dat je vullingen hebt gebruikt die ingevroren kunnen worden...

Dit verrast mij. Ik heb juist geleerd dat je de taart in de taartdoos maar zónder de plastic zak erom moet laten ontdooien, juist ivm condensvorming. Door het plastic er nog om sluit je juist alles helemaal af en kan de condens niet weg, dat blijft dan dus op de taart en geeft risico op gaatjes en of 'huilende' fondant. Door de taartdoos trekt het vocht weg in de doos en blijft niet op de taart. Maar misschien werkt dit ook wel met én in de doos én nog met plastic erom?

Ik doe het ook met doos zonder plastic. Ik lees wel vaker dat de taart met huishoudfolie wordt ingepakt en dan wordt ingevroren. Het lijkt mij dat je de afdruk van de folie, hoe strak/goed deze ook is gedaan, gaat zien op de bekleding wanneer de taart ontdooid is. Ik denk dat ik, als ik geen doos zou hebben, de taart zelfs zonder iets zou laten ontdooien, in een koelkast met iets wat goed vocht opvangt.

8

Re: Taart ontdooien

Je moet de zak in ieder geval open maken zodat de condens eruit kan. Echt niet dicht laten!

Re: Taart ontdooien

Boppe schreef:

Je moet de zak in ieder geval open maken zodat de condens eruit kan. Echt niet dicht laten!


Ik doe dit altijd zo... is nog nooit verkeerd gegaan. Heb ik geleerd bij een workshop die ik gevolgd heb... Maar misschien dat het zonder de zak ook goed gaat, daar heb ik weer geen ervaring mee.