1

Onderwerp: Hoeveel cacao voor een chocobiscuit?

Hallo allemaal!

Al een paar keer heb ik een chocobiscuit gebakken, maar de ene keer is ie licht bruin (halve chocolade smaak, bah) andere keer zit er te veel in, blijftie een beetje klef. Is er ook een tabel hoeveel cacao er in een bepaalde maat gaat voor de perfecte chocobiscuit?  :D  :9 Ben benieuwd!

Gr Kelly

2

Re: Hoeveel cacao voor een chocobiscuit?

ik bak hem altijd volgens recept die hiernaast staat en doe er nog een kwart reep geraspte chocolade doorheen en hij is tot nu toe altijd perfect gelukt

N-Joy Cakes

3

ik heb ook recept van site gevolgd... is goed gelukt

4

Oh, ik heb het niet goed omschreven, ik bedoel met de mix van funcakes. Aangezien daar die tabellen van staan. Door het basisbiscuit van funcakes kan je toch geen stukjes chocolade doen? Omdat het dan zakt? (Ik ben een beginner, vandaar al die vragen.. :o )

Gr Kelly

5

10% van je mix vervangen door 10% cacao en 1 ei extra.
Dus als je 300 gram mix gebruikt nu 270 gram en dan 30 gram cacao.

groeten Annemieke
Cake It

6

Cake it schreef:

Oh oke! Ga ik zsm proberen. Maar in mijn taartje van 15cm gaan maar 1 1/2 ei, dan is het bijna het dubbele... lijkt me veel?!

Gr Kelly

7

Misschien 2 eieren ipv 1,5 ei?
Hoe doe je dat trouwens?

groeten Annemieke
Cake It

8

Cake it schreef:

Misschien 2 eieren ipv 1,5 ei?
Hoe doe je dat trouwens?

Ik heb een vorm van 15 cm (rond) en daarin moet volgend de tabellen 85 gr ei in, dus zet ik een kopje op t weegschaaltje en 85 gram ei afwegen, dat is zo'n anderhalf ei.

Daarom vroeg ik me af of daar een tabel voor is, een heel ei erbij lijkt me zoveel..!

9 Laatst bewerkt door djehr (23-09-2010 16:14)

Ik doe op een cake van 24 cm 30 gram cacao en 1 extra ei (dat is ongeveer 10% van de mix vervangen voor cacao en 20% extra ei).

Dus dat zou ik ook aanhouden voor je kleine vorm:
dus: in plaats van 115 gram mix: 12 gram cacao + 103 gram mix en in plaats van 85 gram ei nu 102 gram ei (ongeveer 2 eieren)

Overigens weegt een medium ei gemiddeld 50 gram  ;)

10

Das nou toeval dat ik daar ook een vraag over had ik had dinsdag een biscuit gedaan met cacao en die werd maar niet gaar.. Na 50 min op 175 Gr. Was ie aan de zijkanten hard en in het midden zakte die in als een pudding! Had gewoon gedaan zoals altijd 330 Gr. Mix 225 Gr. Ei water en nu als exstra 50 Gr. Cacao en 1 zakje suiker dit kon zij een kennisje die het ook vaker deed, maar helaas mislukte het de kleur en de smaak( van de randen ) was wel super en niet klef of bitter.. Wat deed ik dan verkeerd?

11 Laatst bewerkt door djehr (23-09-2010 19:52)

Kyrabella schreef:

Had gewoon gedaan zoals altijd 330 Gr. Mix 225 Gr. Ei water en nu als exstra 50 Gr. Cacao en 1 zakje suiker dit kon zij een kennisje die het ook vaker deed, maar helaas mislukte het de kleur en de smaak( van de randen ) was wel super en niet klef of bitter.. Wat deed ik dan verkeerd?

Waarschiijnlijk ging het mis doordat je de cacao als extra hebt toegevoegd. Daarmee is de mix uit balans. Je moet de cacao in plaats van de mix doen. Extra ei voeg je toe omdat door de cacao de biscuit minder rijst.

12

Ja dat had ik idd al door hij rijsde minder hoog!
Dus als ik normaal 330 mix doe doe ik dan 280 mix en 50 cacao en ipv vier eieren( is vaak 225 gr bij mij ) dan nu 5 klopt dat? of is 50 gram cacao teveel, en dat zakje vanille suiker kan dat wel? of zal ik er vanille essence in doen?

Ben nog biginner dus moet veel leren!

13 Laatst bewerkt door djehr (23-09-2010 20:03)

Door de extra siker zal je bisquit iets meer kleuren. Kan volgens mij geen kwaad. Vind 50 gram best veel. Zou eerder 30 gram doen en dan 1 extra ei (= 50 gram) toevoegen.

Enne..we zijn allemaal beginners geweest, hoor. Dus vraag maar lekker raak  ;)

14

oke dus ipv 330 300 biscuit en 30 gram cacao en 50 gram exstra ei!
Ga het proberen!
En dat vragen dat komt goed hoor haha:)

15

Succes  :thumb:

16

Dank je wel  ;)

Cake it schreef:

Kan ik hetzelfde doen met koek en speculaas kruiden?  :D

18

nee hoor dat is veel te veel. gewoon een flinke snuif mee mixen.

19

funcakes heeft ook een mix voor chocolade biscuit ;) erg lekker!