1

Onderwerp: Rolcake

Ik wil een rolcake maken door beslag (biscuitmix) op een bakplaat te doen. Denk dat dit me wel lukt  ;)
Maar hoe zorg ik ervoor dat de biscuit niet breekt tijdens het oprollen en/of de plakjes niet uit elkaar vallen?
Tijdens googelen kwam ik een oud topic tegen waarin werd gezegd dat je de, nog warme, biscuit moest bestrooien met poedersuiker en dan met een theedoek op moet rollen en dan volledig af laten koelen. Dit klinkt logisch maar ik ben bang dat tijdens het uitrollen, om te vullen, de biscuit breekt. Ook wil ik een stevige bc maken zodat de plakjes ook echt plakjes blijven, maar als ik de bc van mix gebruik ben ik bang dat dit niet gaat lukken. Deze is dan te slap, ben ik bang. Zeker met deze temperaturen, die volgende week ook nog zo zijn volgens de weerberichten... Hoop op antwoord  ;)

2

Re: Rolcake

Zoals je het zelf beschrijft zo maak je die cake inderdaad.
Bakken, vullen en met theedoek oprollen. Lijk me dat botercreme of jam een goede "lijm" is voor de cake.

3 Laatst bewerkt door Esther68 (07-09-2016 16:33)

Willeke87 schreef:

Zoals je het zelf beschrijft zo maak je die cake inderdaad.
Bakken, vullen en met theedoek oprollen. Lijk me dat botercreme of jam een goede "lijm" is voor de cake.

Ik begreep uit het verhaal dat je de, nog niet helemaal afgekoelde biscuit+poedersuiker+theedoek zonder vulling oprolt. Als de biscuit afgekoeld is vul je deze pas. Anders smelt de bc toch?
Ga proberen het topic te vinden   :y ........
Gevonden!
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=118672

4

Als ik dat lees vullen ze met jam, wat beter tegen warmte kan.
Oprollen en dan vullen, lijkt me niet de bedoeling, want hoe doe je dat?
Is er op youtube niets over te vinden?

Voor dit kan je het beste koud beslag maken.

2 delen  eiwit
1 deel suiker

2 delen dooier
1 deel suiker
citroenrasp (Eventueel )
Zout

Het eiwit en de dooier apart opslaan. 
De opgeslagen dooier in gedeelten mengen met het eiwit. Het beste kan je dan dit beslag op bakpapier doen en dit gelijkmatig uitstrijken. +/-  anderhalve centimeter dik.
Voor een mooie rol heb je minimaal een bakplaat van 60 x 40 nodig.
Je kan natuurlijk ook 2 plakken maken.
Dit beslag moet omdat het dun is op 230 a 240 gr gebakken worden.
Na het bakken snel afkoelen.
Als het afgekoeld is haal je het papier eraf en kan je de plak vullen met BC of wat je ook wil.
Zoek op koninginnerol en je krijgt een aantal you tube filmpjes.

Als je zondigt zondig dan lekker

6

Op YouTube zie ik wel filmpjes en hier vullen ze als de plak helemaal is afgekoeld. Maar ik heb het idee dat dit geen biscuit is. Misschien gebruiken ze hier hetzelfde voor als het recept Lang Delftje heeft geplaatst?
Ik ga het iig proberen te maken. Dankjulliewel!  :thumb: