1

Onderwerp: Vraag over verhoudingen bij het gebruik van Soezie biscuitmix?

Ik gebruik Soezie biscuitmix, heerlijke luchtige kapsels.
Op de verpakking staat alleen de hoeveelheden voor een vorm van 26 cm, die ik ook eigenlijk altijd gebruik.
Maar nu wil ik een taart maken in een vorm van 30 cm.
Wie weet hoe dan de verhoudingen zijn?
Jammer genoeg kan ik hier niets over vinden.
Op de verpakking van de mix vd Bakzolder, ook erg lekker staan de verhoudingen wel vermeld.
Toch is dit andere mix, en zullen de verhoudingen anders zijn.
Wie heeft een antwoord voor me?

2

Re: Vraag over verhoudingen bij het gebruik van Soezie biscuitmix?

Ik gebruik altijd de FC mix en daar heb ik voor een 25 cm 400 gr mix en 315 ei nodig. Voor een 30 cm gebruik ik 600 gr mix en 470 ei (verhouding is hoeveelheid mix: 1.28 = hoeveelheid ei). Jou zou dus 1,5 de hoeveelheid die je bij een 26 cm gebruikt kunnen doen. Ik heb een beetje gegoogeld maar heb het idee dat Soezie niet bij elke maat dezelfde verhoudingen aanhoudt. Heel raar. Ik heb trouwens gegoogeld op 'Soezie biscuitmix verhoudingen' en kwam best wel veel topics tegen over dit onderwerp  ;)
Heel lang geleden heb ik eens Soezie biscuit mix gebruikt maar mijn biscuits werden met dezelfde hoeveelheden als de FC mix maar half zo hoog. Biscuit was wel lekker trouwens en mooi van structuur, maar als ik 2x zoveel nodig heb als wanneer ik FC biscuitmix gebruik wordt het wel een beetje duur duur  ;) . Hoeveel mix gebruik jij bij de 26 cm en hoe hoog wordt deze dan?

3

Bij de 26cm springvorm gebruik ik 250 gram mix.  Hij wordt dan ongeveer 8cm hoog. Kan hem mooi 2x door snijden.
Ik heb Soezie ook al een mailtje gestuurd. Ben benieuwd of ik er iets op hoor. In ieder geval bedankt voor je reactie.

4

8 cm hoog met 250 gr mix voor een 26 cm?  :think:  Doe denk ik iets verkeerd  ;) (met FC mix in een 25 cm wordt mijn biscuit ook iets van 8 cm, en snij deze dan 3x). Ik zou voor jouw 30 cm dan iets van 375 gr (Soezie) mix aanhouden

5

Dat ga ik eens proberen. Dank je wel.

6

Heb net een mailtje van Soezie gekregen. Zij maken de berekening met een eenvoudige regel van 3.
Als je voor een vorm van 26 cm 300 gram nodig hebt gaat de regel als volgt:
26 cm-------->300 gram
1   cm--------->300 gram : 26
30 cm--------->300 gram: 26 × 30
Dan kom je inderdaad op 375 gram uit

7

Het is eigenlijk juister om met de oppervlakte van je taartvorm te werken.
Oppervlakte van een cirkel is pi*r²
26cm  is pi*13²-> 300 gr
1 cm ->300 gr : (pi*13²)
30 cm ->(300 gr : (pi*13²)) * pi*15²
En dan kom je dus op 400 gr
En op deze manier kan je dan ook omrekenen voor een vierkante vorm.
Is dus als je dezelfde hoogte wil anders moet je dat ook nog in rekening brengen en met het volume werken.

Sorry voor het muggenziften

8

Ha ha. Daar begrijp ik dus helemaal niets van. Ben meer een talen mens. Wiskunde is niet mijn ding

9

En hoe zit het dan met de hoeveelheden water: bij 26 cm : 10ml water
En de eieren?  Bij 26 cm 4 eieren.

10

En hoe zit het dan met de hoeveelheden water: bij 26 cm : 10ml water
En de eieren?  Bij 26 cm 4 eieren.