1

Onderwerp: Bavarois en voedselveiliheid.

Ik heb een vraag over bavarois en dan vooral over de fc bavarois poeder.
Ik weet dat bavarois met rauwe eieren gemaakt wordt en dat niet altijd even voedselveilig is.
Is bavarois van de poeder veiliger? Dit is een vraag van levensbelang, gezien een voedselvergifteging dodelijk is voor mijn man.
Ik heb de poeder in huis en wil deze gebruiken met fruit als taartvulling, maar wil dus weten of dit veilig te eten is?!

2

Re: Bavarois en voedselveiliheid.

In FunCakes bavaroise poeder zit uiteraard geen rauw ei, al was het alleen al omdat het poeder is.. Als jij zorgt dat je het met verse slagroom maakt en koud en niet te lang bewaard, is er geen enkele reden om aan te nemen dat het niet veilig zou zijn.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Okee misschien is dit een knuppel in het hoenderhok gooien..... Begrijp me niet verkeerd maar de uitleg van Marianne is helemaal goed.

Maar waarom wil je persé bavarois gebruiken als je denkt/weet dat dit een groot risico kan zijn voor je man, bij verkeerde bereiding? Je bericht is een beetje tegenstrijdig, je wil het graag gebruiken maar toch vertrouw je het niet 100%. Waarom dan een eventueel risico in de hand werken..... Ik zou dan kiezen voor een lekkere crème.

Maar dat is mijn mening en wie weet zie ik het helemaal verkeerd..  ;)

Groetjes Kirsten

4

Ik heb ooit zo'n pot gekocht en wil h'm dus eens gebruiken, lijkt me logisch ;)
En aangezien we geen botercreme lusten probeer je soms wat anders uit.
Het was ook meer een algemene vraag of bavarois van poeder net zo "gevaarlijk" kan zijn als vers gemaakte bavarois.

5

De bavarois van Mona kan ook als je het risico groot vind, dit lijkt mij veilig.

6 Laatst bewerkt door LaLuub (02-09-2016 22:15)

Ik heb heerlijke bavarois recepten hier van het forum, en die zijn niet gemaakt met rauwe eieren. En ze zijn HEEEEEL lekker. Vandaag nog weer voor een bruidstaart gebruikt, en men was weer laaiend enthousiast (had 1 taart met aardbeienyoghurtbavarois en 1 met bosvruchtenyoghurtbavarois obv dit recept: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … rtbavarois
En een laag citroenbavarois obv dit recept: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … enbavarois

Dit is geen antwoord op of je de pot bavaroispoeder wel/niet veilig kunt opmaken, maar kan je misschien wel helpen met andere heerlijke en veilige alternatieve vullingen  ;)  Echte aanraders qua smaak, en geen risicovolle ingredienten  :9 ! Toch?

7

Bedankt voor de reacties!
Ga ik zeker mee aan de slag :)