De frosting (voldoende voor taart van 25 cm) is gemaakt met 200 gram roomboter, 200 gr suikerbakkerspoeder, 240 ml melk en 45 gram bloem.
De melk en bloem samenvoegen en goed roeren tot alle klontjes weg zijn, langzaam opwarmen in pan met dikke bodem en constant roeren. Blijf Roeren totdat het zo dik is dat een sateprikker er rechtop in blijft staan. Let op! Als je de melk snel aan de kook brengt gaat het echt dan ook te snel en verbrand alles, je moet het echt langzaam doen en constant roeren. Dit mengel laat je afkoelen tot kamertemperatuur , absoluut niet in de koelkast zetten.
De roomboter ondertussen romig kloppen op hoge snelheid en de suiker beetje bij beetje toevoegen en dan nog goed doorlopen. Als je een kant en klare smaakstof toe wil voegen moet je dat op dit moment doen. Vers fruit pas in later stadium.
Als het melk/bloem mengsel goed is afgekoeld mix je dit beetje voor beetje door de boter en suiker op lage snelheid. Vers fruit kun je nu toevoegen op hele lage stand en kort mengen, waarbij je er rekening mee moet houden dat je met vers fruit er in niet glad kunt afsmeren . Pas op met kiwi en ananas of een mengel van bijna vloeibaar fruit uit een blender, dit is niet geschikt en hierdoor kan je frosting gaan schiften, ik gebruik eigenlijk alleen maar rode en blauw bessen, bramen, frambozen, mango en aardbeitjes, zo droog mogelijk dus als je het wast goed droogdeppen.
Deze frosting moet vervolgens ongeveer een half uur in de koeling waarna deze klaar is voor gebruik, de frosting is slechts twee dagen houdbaar in de koelkast
Ook lekker met gesmolten pure of witte chocolade, advocaat e.d. er door, ik gebruik dan alleen wel minder melk . Ook zaken als koekkruimels, gemalen nootjes (pistache is super lekker!!) en cacao gaat prima, dan gebruik ik weer net ietsjes meer melk. De frosting wordt in de koelkast hard dus als je een taart met frosting gaat eten even van te voren uit de koeling halen. Het spuiten van een toef van deze frosting gaat wel alleen heb je dan grote spuitmondjes nodig ivm de stukjes die er in zitten.
Ik heb het heel wat keren laten mislukken door verkeerde temperatuur, te snel verwarmen of door schifting vanwege fruit wat niet geschikt was, wat hierboven staat vermeld heb ik allemaal al gemaakt en werkt prima. De frosting is niet geschikt voor onder fondant.
www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina
www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda