1 Laatst bewerkt door marijma (05-07-2016 13:38)

Onderwerp: 2 vragen over het vullen

Via de zoekfunctie kwam ik er niet helemaal 100% uit, dus ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Donderdag gaat mijn dochter trouwen. Woensdag avond mag ik de taart brengen.
Echter...omdat ze vanuit huis trouwt en dit ook voorbereiding vergt, hoopte ik 1 laag van de stapeltaart (de onderste taart dus) alvast vandaag te maken.

Ik heb een bisquittaart en zou deze vullen met bokkepootjesvulling. Maar...is het wel mogelijk om deze 2 dagen van te voren dus al klaar te maken. Ik dacht het heel gemakkelijk in de koelkast te doen, maar lees nu ook andere verhalen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

De 2e vraag, voor de bovenste taart werd gevraagd om verse aarbeitjes bovenop de vulling banketbakkers room te doen. Maar nu twijfel ik heel erg of dit verstandig is. Vooral omdat de taart dus al een dag van te voren (die laag doe ik sowieso woensdag) al afgeleverd wordt. Ik ben bang dat het gaat lekken. Of kan dit mee vallen.

Ik ben zo gewend om dezelfde dag nog bezig te zijn (en 1 dag van te voren). Dat ik heel onzeker ben over het feit of ik dit wel 2 dagen van te voren kan doen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.

2

Re: 2 vragen over het vullen

Laatst was ik ook het zoeken hoe lang een taart houdbaar is. Ik kwam op sites, waaronder de MjamTaart, waar ze 4-5 (!) dagen aanhouden voor een marsepein/fondant taart. Dit gaat dan wel over een bc vulling. Er stond ook dat de bekleding de taart conserveert zeg maar. Taart moet dan wel in de koeling gezet worden. Heel toevallig hoorde ik gisteren van mijn nichtje dat ze van de taart, die ze mee had genomen naar haar werk, na 4 dagen nog aten. Ook een collega (had ook een taart van mij) van mijn man zei hetzelfde. Ik vul ook het liefst 1 dag van tevoren maar soms ook 2. Eerlijk gezegd vind ik dat mensen soms zo paniekerig doen over eten en houdbaarheid  :O. Een pakje roomboter kun je ook lang bewaren in de koelkast, dus waarom de vulling in de taart niet  ;) . Roomvullingen, mn slagroom, vind ik een ander verhaal. Die gebruik ik liever daarom ook niet. Ik zou het eerlijk gezegd niet aandurven om aardbeien op bbr te leggen...

3 Laatst bewerkt door marijma (05-07-2016 14:30)

Esther, zoiets las ik dus ook op het forum.  Hele relaxte reacties en ook reacties die dit juist tegenspraken.

Daarom heb ik ook maar specifiek bokkenpootjesvulling genoemd. Want per vulling zal het ook vast anders zijn (sommige zullen inzakken en de taart verpesten denk ik?)

Wat je trouwens schrijft over die verse vruchten, is precies wat ik ook heb dus dat zal ik maar niet doen.
Zou een laagje jam wel iets zijn?
Het gaat namelijk in dit geval om de bovenste en dit taartje is 16cm doorsnede.
De vulling is banketbakkersroom, oreo en zou dus aardbei zijn. En dat bovenop elkaar in een dun laagje. Dit is overigens ECHT lekker haha, we hebben het geproefd omdat ik toevallig deze 3 ook in een schaaltje erbij had gezet.
Misschien kan ik de aardbei vervangen door jam? Of zou dit ook kunnen uitlekken.

4

Als je een dijkje van botercreme rondom je vulling spuit, moet het volgens mij wel lukken.
Ik heb laatst verse frambozen in witte chococreme gebruikt, dit ging niet lekken of iets. Moet er wel bij zeggen, donderdags gemaakt en vrijdags al gegeten.

Waarschijnlijk ben ik ook zo'n zeur over houdbaarheid. Maar ik maak de taarten echt 1 dag van te voren en dan laat ik deze meteen die dag opeten. Je kunt wel zeggen in de koelkast blijft het goed, maar na het vullen en afsmeren hou je de taart toch ruime tijd uit de koeling om te decoreren, om daarna weer in de koeling te zetten en met vervoer/eten er weer uit te halen. Al die temperatuur verschillen kunnen nooit goed zijn voor het product, zeker niet met die kleffe/warme temperaturen van deze week. Het gaat niet alleen om de smaak maar ook om de voedsel veiligheid, voedselvergiftiging kun je erg ziek van worden en in geval van mijn man is het zelfs dodelijk! Ik kijk er dus heeeeeel erg mee uit!

5

Poeh willeke, als je zoiets meemaakt kan ik me heel goed voorstellen dat je er heel erg mee uitkijkt!

Dank je wel voor je tip wat betreft de verse vruchten.

6

Oei Willeke.. daar schrik ik van..
Het is ook niet zo dat ik laks ben of zo, maar boter bijv blijft heel lang goed en suiker zit al geen houdbaarheidsdatum meer op. Waarom dan wel langer van tevoren in huis hebben, maar zodra het gemaakt is moet het gelijk dezelfde dag op  ;) . Boodschappen haal je toch ook niet elke dag?  ;)
Recepten met eieren en melk vind ik dan weer anders zoals ik eerder zei  ;)

Ik vul al mijn lagen apart, dus nooit jam op bc/banketbakkersroom  ;) . Het lijkt mij dat het dan zo'n..uhh..smurrie wordt  :o  ;)