1

Onderwerp: bakblik 7 cm of 10 cm hoog

hallo,

Ik ben eigenlijk best nieuwschierig welk formaat bakblikken jullie gebruiken, qua hoogte? de 7 cm of 10 cm? wat vinden jullie prettig?
en welke gebruiken jullie voor het maken van zeg maar stapeltaarten/bruidstaarten?
je kunt natuurlijk ook verhogen met bakpapier, en verder gewoon proberen om alle taarten gelijk te bakken door de hoeveelheid beslag aan te passen, zodat je bij stapeltaarten alle biscuits gelijk hebt.
Is het dan misschien makkelijker om de 10 cm bakblikken te gebruiken?
Ik ben benieuwd naar jullie menigen.. :D

Groetjes Astrid.

2

Re: bakblik 7 cm of 10 cm hoog

ik heb alleen blikken van 7,5 cm hoog, en ik vul ze meestal 3x dus dan zijn ze ook behoorlijk hoog.

groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

3

Ik vind de 7,5 cm ook hoog genoeg. Vul net als Vonn ook 3x. Taarten worden ong 9 cm hoog. Voor bruidstaarten doe ik het niet anders dan anders qua hoogte/grootte. Voor stapeltaarten zorg ik altijd wel dat ik een verschil heb van minstens 5 cm. Ik heb ooit eens een stapel met een verschil van 2,5 cm gemaakt, maar hier baalde ik achteraf wel van (goed leermoment voor mij  ;) ). Maar niet iedereen vind dit natuurlijk en doet dit juist bewust zo  ;) . Soms zie ik taarten voorbij komen die een verschil van 2,5 cm hebben en is dit wel heel mooi. Ik zeg dit ook omdat ik uit je andere topic begrijp dat je een 25 op een 27,5 cm wil/gaat zetten  ;)

Ik heb ervoor gekozen om de 10 cm hoog te kopen, met idd het idee dat je er altijd minder in kunt doen. Works fine for me! Alleen de 10 cm doorsnee taartjes zijn wat lastig bekleden, maar ach, kom je ook wel weer uit.

5

Esther68 schreef:

Ik vind de 7,5 cm ook hoog genoeg. Vul net als Vonn ook 3x. Taarten worden ong 9 cm hoog. Voor bruidstaarten doe ik het niet anders dan anders qua hoogte/grootte. Voor stapeltaarten zorg ik altijd wel dat ik een verschil heb van minstens 5 cm. Ik heb ooit eens een stapel met een verschil van 2,5 cm gemaakt, maar hier baalde ik achteraf wel van (goed leermoment voor mij  ;) ). Maar niet iedereen vind dit natuurlijk en doet dit juist bewust zo  ;) . Soms zie ik taarten voorbij komen die een verschil van 2,5 cm hebben en is dit wel heel mooi. Ik zeg dit ook omdat ik uit je andere topic begrijp dat je een 25 op een 27,5 cm wil/gaat zetten  ;)

Ik twijfel er nog over wat ik ga doen, Ik moet een 4 laagse taart maken en ik dacht aan 15, 20, 24 en 27.5 maar achteraf denk ik dat dit niet gaat werken... dus nu twijfel ik of ik de 27,5 moet terugsturen want die had ik net gisteren binnen gekregen, en dan nu een 25 en 30 erbij te kopen   :think:

6

Tante Taartje schreef:

Ik heb ervoor gekozen om de 10 cm hoog te kopen, met idd het idee dat je er altijd minder in kunt doen. Works fine for me! Alleen de 10 cm doorsnee taartjes zijn wat lastig bekleden, maar ach, kom je ook wel weer uit.

ja dat kan ook , gewoon minder beslag erin :)
is natuurlijk ook voor iedereen anders wat ze prettiger vinden.

7

Bedankt Vonn!!
dan zullen de taarten ook wel hoog worden inderdaad met 3 x vullen :)

Bedankt dames :D

8

Ik heb nu alle maten van 30 t/m 10 cm, maar ben begonnen met 25 en 20 cm. Omdat je al de 15 en 20 cm gebruikt zou ik een 25 en 30 cm doen. De verhoudingen zijn dan mooier, vind ik dan  ;), en de verschillen even groot. Voor hoeveel personen moet de taart worden?

9 Laatst bewerkt door astap79 (03-06-2016 14:44)

Esther68 schreef:

Ik heb nu alle maten van 30 t/m 10 cm, maar ben begonnen met 25 en 20 cm. Omdat je al de 15 en 20 cm gebruikt zou ik een 25 en 30 cm doen. De verhoudingen zijn dan mooier, vind ik dan  ;), en de verschillen even groot. Voor hoeveel personen moet de taart worden?

ja dat is in verhouding inderdaad dan allemaal gelijk.
De taart moest voor 50 a 60 personen worden.
met de maten 15, 20, 25, 30 kunnen er volgens tabellen 58 uit..maar in werkelijkheid vaak veel meer :)

Heel erg bedankt voor je advies!!

Ik heb ook de 10, 15, 20, 25. De 30 niet, ik kan daarvoor geen lap uitrollen op m'n aanrecht!  :lol:
Daarnaast heb ik nog een springvorm van 18 en 24.
Voor een stapel van 4 hoog zou ik zelf ook voor een verhouding van steeds 5 cm verschil gaan. Heb het uitgebreid staan uitproberen in de winkel, en vond dat gewoon het mooist.
Als ik een stapel van 2 mag maken, kijk ik steeds welke combi ik maak.

Succes!

11

Bedankt Tante Taartje! soms is het lastig haha, maar ik heb besloten dat ik toch maar ga voor de 15, 20, 25, en 30 :) is toch de meest logische combinatie.

iedereen bedankt voor het meedenken :D
Astrid.

12

Tante Taartje schreef:

Ik heb ook de 10, 15, 20, 25. De 30 niet, ik kan daarvoor geen lap uitrollen op m'n aanrecht!  :lol:
Daarnaast heb ik nog een springvorm van 18 en 24.
Voor een stapel van 4 hoog zou ik zelf ook voor een verhouding van steeds 5 cm verschil gaan. Heb het uitgebreid staan uitproberen in de winkel, en vond dat gewoon het mooist.
Als ik een stapel van 2 mag maken, kijk ik steeds welke combi ik maak.

Succes!

Mijn aanrecht is ook niet groot genoeg, maar heb mijn eigen nonstick board gemaakt  ;) . Een dikke mdf plaat van 60x70 waar ik tafelzeil overheen heb gespannen. Nou ja, mijn man dan  ;) . Om het makkelijker te maken heb ik op de plaat grote cirkels getekend met de maten van de lappen die ik nodig heb  ;). Deze plaat leg ik op mijn eettafel.
@Astrid: succes met je taart en wat betreft je stukje heb je zeker genoeg. Mijn ervaring is dat stukjes uit een bruidstaart vaak kleiner gesneden worden dan de stukjes die je bijv op een verjaardag krijgt

13

Handig zo'n man :lol:  :lol:  :lol:  goed bedacht en ook met die cirkels erop :thumb:

ik heb ook 7,5 hoog en wordt meestal ook 9 na het vullen.

heb nog nooit 4 hoog gemaakt maar wel 3 en deed dan ook 5 cm verschil :y  :y

succes astrid gaat zeker mooi worden weer :D  :D  :thumb:

14

Bedankt dames!

Inderdaad handig zo'n man hahaha en een heel goed idee.
Ik gebruik ook altijd de eettafel om op uit te rollen, is toch wat lager als het aanrecht en vind ik makkelijker werken.

15

Mijn man is inderdaad erg handig  :y. Ik ben de bedenker, mijn man de uitvoerder  ;) .
Mijn aanrecht vind ik ook te hoog voor mij om uit te rollen, terwijl ik echt niet klein ben. Ik vind tenminste 1.62 niet heel erg klein  ;)

16

Ik heb geen bakblikken maar een 9cm hoge bakring die je kunt schuiven 12cm naar 28cm. Heel erg handig en makkelijk op te bergen.

17

Willeke87 schreef:

Ik heb geen bakblikken maar een 9cm hoge bakring die je kunt schuiven 12cm naar 28cm. Heel erg handig en makkelijk op te bergen.

loopt daar dan het beslag niet onder vandaan? :think:

18

Baklataart schreef:
Willeke87 schreef:

Ik zet hm op een bodem van n springvorm met een vel bakpapier erop. Ik bak met funcakes biscuit mix, en omdat dat bijna zo stijf is als opgeklopt eiwit loopt het er (denk ik) niet uit, het gaat tenmiste altijd goed haha.

19

Willeke87 schreef:
Baklataart schreef:
Willeke87 schreef:

Ik zet hm op een bodem van n springvorm met een vel bakpapier erop. Ik bak met funcakes biscuit mix, en omdat dat bijna zo stijf is als opgeklopt eiwit loopt het er (denk ik) niet uit, het gaat tenmiste altijd goed haha.

oke nou misschien ga ik het eens proberen :D