1

Onderwerp: strik droogt niet met dit vochtige weer

Hallo allemaal,

Klein drama, ik ben bezig met een bruidstaart voor het 50 jarige huwelijk van mijn ouders vrijdag, en zij willen graag een strik bovenop hebben, die heb ik gistermorgen voorbereid maar het droogt echt voor geen meter met dit vochtige weer!!! :( Kan ik die lussen om te drogen ook in de oven leggen op een lage temperatuur, net als de koekjes met icing? Ben lichtelijk wanhopig aan het worden want wat moet je er anders op zetten? En ben nu a bang voor het bekleden vrijdag.........Iemand een idee? Alvast bedankt!

Marjolein

Re: strik droogt niet met dit vochtige weer

Ja hoor dat kan zeker, op 50 graden voor 20/30 minuten en je kan ze in de oven laten afkoelen. Tja het bekleden. Taart goed koelen en fondant niet te dun en snel werken.

Groetjes Kirsten

3

Hallo Kirsten, bedankt voor je reactie!  :thumb: Dan leg ik ze zo even in de oven.  Hopelijk gaat alles goed komen, dan zal ik hem posten.  *D

4

zelf heb ik ze ook eerder in de oven gedaan soms lukte het en soms smolt het :s  :s

geen idee waarom :rolleyes:

succes en ik hoop dat het gaat lukken zal duimen voor je en succes met de taart :thumb:

5 Laatst bewerkt door Carola (31-05-2016 09:40)

Haha, dank je, dat wilde ik nou net niet horen! :)(Dat succes natuurlijk wel  *D )  Ik heb er nu voor het eerst een taart instaan van 30 cm, ook al zo'n spannend iets..........ik heb altijd gezegd dat ik graag een keer een stapeltaart wilde maken maar ik vraag me deze week af waarom mij dat zo leuk leek! :think: Zal me toch mislukken.....
Ben er ook nog steeds niet achter hoe ik het ga vervoeren... O-)

6

ahhhhhh sorry hoor , wilde je natuurlijk niet ongerust maken en ik kan ook helemaal niet goed een strik maken dus bij jou gaat het zeker lukken!!!!

en waarom zou je stapel mislukken??? goed dowels erdoor en het komt goed!!

en hoe ver moet je de taart vervoeren , anders misschien ter plekke stapelen :think:

nogmaals sorry was niet zo bedoeld :O  :O

7

Haha, nee joh, was een grapje, niet van wakker liggen :)  Het is hier 20 minuten rijden vandaan, maar eigenlijk twee rechte wegen, alleen hier in het durp paar bochtjes. Ik twijfel inderdaad tussen hier stapelen of daar stapelen, hij word drie lagen hoog. (30-25-20) Ben zo bang als ik hem hier stapel en ik haal hem uit de auto dat hij scheef gaat of omvalt...... :grr:  Er gaat wel iemand mee gelukkig. (een sterke man....;) )

8

Als je er zo'n anti glip matje onder doet moet het wel goed gaan hoor dan staat de taart echt wel stevig en wat ik heel veel lees is dat de beste plek is bij de voeten van de voorstoel!!

nou ik hoor wel of je strik is gelukt!! en de rest komt ook echt wel goed =D

9

Dank je wel, ik laat het je weten! :)

10 Laatst bewerkt door Carola (31-05-2016 10:03)

Dank je wel, ik laat het je weten! :)
Eén keer is genoeg........ :p

11

klinkt allemaal heel spannend, maar het komt vast goed.

alvast een hele fijne dag gewenst vrijdag, ik ga duimen voor mooi weer.

groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

12

hoe is het met je strik???? :)

13

Waardeloos! :(  Heb het in de oven gedaan, half uur op 50 graden, was wel iets harder maar niet helemaal, kon het fondant nog zo vervormen zeg maar. (Gelukkig niet gesmolten! :) :) :) ) Ik zit er over te denken om het nog een keer te doen? En dan in een doos met rijst, zou dat helpen? En als het niet helemaal hard is, kan ik het dan toch proberen? Of dan pas kort voor het neerzetten?  Ik heb er altijd zo'n mooi randje langs maar dat heb ik nu maar laten varen, dat word hem niet. In plaats heb ik een heleboel miniscule kleine hartjes gemaakt met mijn uitsteker.
Het goede nieuws is dat mijn taarten alledrie gelukt zijn, de kapsels! :) Ga zo de vullingen maken. Maar die strik kost me nog wel de nodige nachtrust.....
Bedankt voor je medeleven! :)

14

ja misschien helpt het!! heb je de strik met fondant gemaakt of gumpaste?

en heb je door het fondant tylose gedaan?

zal heel leuk zijn met al die hartjes maar wat een werk zeg!! :thumb:

als je de strik op nieuw doet zal ik het nu doen en dan zo lang mogelijk het keuken rol er tussen laten tot op het laatste moment dan moet het toch lukken!!

super dat al je baksels gelukt zijn !!! maak je niet te druk dat doen wij altijd en de ontvangers weten straks niet wat ze zien zo mooi!!! =D

heel veel succes en het gaat lukken hoor :thumb:

15

Ik heb de strik van fondant gemaakt. Althans, ik heb de lussen nog liggen! :) Ik las dat veel mensen (en anders doe ik het ook nooit) er geen tylose in doen als je op tijd begint dan droogt het wel, en normaal doet het dat ook.  Ik durf nog niet te beginnen want stel dat hij inzakt, dan heb ik niks.........Maar jij denkt dat het al wel kan en dan met keukenrol ertussen?  (Enne......wilde de vraag al ergens stellen maar misschien weet jij het wel, kan ik al die hartjes in een plastic zakje doen en er dan een lepeltje goud dust bij doen en dan zachtjes schudden? Of plakken ze dan niet meer op het fondant? )

16 Laatst bewerkt door Esther68 (01-06-2016 10:16)

Ik heb ook eens iets laten drogen in de oven, maar aan de lucht drogen werkt toch beter/mooier ja. Hardt mooier uit. Ik had iets van vervorming in mijn plaatje van 12x10 cm. Ik had wel ergens gelezen dat de oven dan op een kiertje moet staan vanwege het vocht. Bij mijn oven kan dit, maar sommige ovens werken niet als de deur open staat. Ik ben ook erg benieuwd welke fondant je gebruikt. Niet elke fondant hardt goed/snel uit. Zelf denk ik dat een paar dagen toch zeker wel genoeg moet zijn om uit te harden. Ook met dit vochtige weer  ;)

17

Carola schreef:

Ik heb de strik van fondant gemaakt. Althans, ik heb de lussen nog liggen! :) Ik las dat veel mensen (en anders doe ik het ook nooit) er geen tylose in doen als je op tijd begint dan droogt het wel, en normaal doet het dat ook.  Ik durf nog niet te beginnen want stel dat hij inzakt, dan heb ik niks.........Maar jij denkt dat het al wel kan en dan met keukenrol ertussen?  (Enne......wilde de vraag al ergens stellen maar misschien weet jij het wel, kan ik al die hartjes in een plastic zakje doen en er dan een lepeltje goud dust bij doen en dan zachtjes schudden? Of plakken ze dan niet meer op het fondant? )

dat durf ik niet te zeggen maar je hartjes moeten dan zeker hard zijn om te schudden  :think:

heb je wel tylose in huis? dan zou ik het gewoon doen hoor! en de andere lussen ook nog bewaren dan.

moet echt nog kunnen als je nu begint, dus even de mjamtaart aan de kant  :lol:  :lol:

succes!! :thumb:

18

Ik zet mijn oven op zo koud mogelijk, en dan 40 minuten met de deur open. Overigens doe ik het altijd met tylose er in.
Soms is het dan net als het uit de oven komt nog wat zacht, maar droogt dan nog door.
Ik heb ook wel de complete strik nog in de oven gedaan met keukenrol er tussen. Dat werkte ook goed.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

19

Esther ik heb de bright white fondant van funcake, gebruik ik altijd eigenlijk.  Ik had de oven ook op een kier ;) want dat doe ik met de icing koekjes ook.
Allemaal bedankt, ik denk dat ik ze gewoon even over ga maken met tylose, dat heb ik wel in huis, en dan probeer ik nog een keer 40 minuten zoals Djoeke zegt. En anders vrijdagmorgen nog maar een keer in zijn geheel, goeie tips, bedankt!  :thumb:

Marjolein

20

Mijn ervaring met FunCakes fondant is dat het toch wat minder goed uithardt dan andere fondant. Meestal gebruik ik gumpaste.

21

Normaal heb ik er gelukkig geen problemen mee. :)  En ik heb al een hoop strikken gemaakt in mijn leven.  Bedankt voor je tip!

22

Mijn "tip" heb je nu niets meer aan ;)
Maar ik maak zulke dingen altijd ruim een week van te voren, zodat ik zeker weet dat het hard is.
Ook ik gebruik tylose erdoor.
Veel succes en ben reuze benieuwd naar het resultaat!

23

Hoe gaat het vandaag met de taart, lukt het allemaal?

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Een hele fijne dag morgen , echt bijzonder toch , 50 jaar getrouwd mooi :)

24

Haha, ja, dank je wel, de lussen zijn droog!!!! Heb vanmorgen alle taarten gevuld en afgesmeerd, nu even een broodje eten dan aan de versiering en stapeling! Maar tot nu toe ben ik tevreden. Ik laat zeker het eindresultaat zien hoor, maar wel na morgen want mijn moeder is ineens ook op het forum aan het kijken! O-)
O ja, en ik heb die kleine hartjes in een zakje met een schepje dust gedaan en die zijn ook ontzettend mooi goud geworden, nu straks zien of ze willen plakken, anders pech gehad, maar die heb je nog wel een keer weer uitgestoken.

Marjolein

25

O help, eigenlijk gaat het helemaal goed, lig op schema, behalve dat elke keer als hij uit de koeling komt hij enorm gaat zweten. Maar ik kan hem morgen toch niet uit de koeling serveren op locatie??? Ik heb er drie ventilatoren op staan, maar met 5 minuten is hij helemaal nat.  En hij moet er echt nog een paar keer uit voor de versiering. Iemand ervaring? Want ik kan hem ook niet geheel gekoeld vervoeren, kan er wel een paar koelelementen bij leggen maar daar blijft het bij.

Marjolein