1 Laatst bewerkt door Lianne25 (19-05-2016 15:51)

Onderwerp: M'n eerste bruidstaart!

Hallo allemaal,

Ik ben al geruime tijd bezig met het maken van fondanttaarten...
Nu moet ik volgende week vrijdag mijn eerste Bruidstaart maken..
Voor een vriendin dat tevens m'n collega is!

Ze heeft vaker taarten van me gehad en vindt het allemaal
prima, niet teveel poespas, gevuld met aardbeienbavarois en
aardbeienjam, hun trouwdatum en namen erop...
Verder heb ik zelf bedacht om de taart met witte fondant te bekleden,
onderaan een wit parelrandje, her en der wat licht rose roosjes en zilveren kant erom heen...

Ik had qua planning het volgende bedacht;
*vandaag heb ik al 3 biscuits gebakken; 1 van 30cm, 1 van 23cm en
1 van 15cm; het weekend wil ik hetzelfde nog een keer bakken gewoon
voor het geval er iets gebeurt (er is me nog nooit wat gebeurt maar je zult zien

Re: M'n eerste bruidstaart!

Hoi,

Wat een uitdaging op zo'n korte termijn. Je kunt de biscuits die je vandaag hebt gebakken ook heel goed invriezen, zodat je ze niet nog een keer hoeft te bakken. Wel als je zeker weet dat de taart helemaal op gaat, want nog een keer invriezen kan niet.

Ik wens je veel plezier met het maken van de bruidstaart en wat leuk dat je het voor je vriendin/collega mag maken. En natuurlijk post je de taart hier later nog toch?

3 Laatst bewerkt door Lianne25 (19-05-2016 16:43)

Re: M'n eerste bruidstaart!

Bedankt Saskia!! M'n hele bericht staat er helaas niet op; 3x hetzelfde geplaatst zag ik ook nog!!!

Maar onderstaande moet er nog bij;

*Maandagavond en dinsdagavond wil ik bezig met de versiering.
*woensdagavond wil ik dan m'n swiss merengue botercreme gaan maken
*donderdagavond maak ik dan de aardbeienbavarois en ga ik de taarten vullen en bekleden
*vrijdagmorgen de taarten decoreren! Ik heb dacht om op tijd richting de locatie te gaan
en het bovenste taartje los mee te nemen en deze aldaar erop te zetten en met een parelrand
af te werken!
Klopt dit een beetje qua planning?? Heeft 1 van jullie misschien tips??
En de belangrijkste vraag; wat adviseren jullie om te doen qua versteviging??
Ik heb al bamboe dowels in huis en van die chocolade sticks! Heb inmiddels een aantal keren
een 2laags stapeltaartje gemaakt en daarin werkte ik met chocolade sticks; ging prima!!!
Ik hoop op een aantal reactie's, alvast super bedankt

4

Re: M'n eerste bruidstaart!

Geen tips???

5 Laatst bewerkt door KimN (21-05-2016 21:42)

Re: M'n eerste bruidstaart!

Wat je planning betreft denk ik sst he vrij aardig zit. Hoop alleen dat je tijd genoeg hebt te bekleden en decoreren voordat je naar de locatie moet. Bij mij blijkt het yoch altijd meer tijd te kosten in plaats van minder ;-)  en stressen voor zo'n moment is niet prettig. Persoonlijk vervoer ik mijn taarten nooit op elkaar naar de locatie. 2 laags kan wel maar 3 doe ik nooit. Qua stapelmateriaal gebruik ik onderop een drum en de andere 2 zou ik goud/zilveren boards doen, chocosticks vind ik eng, die kunnen week worden en binnenin smelten en dan is al ke stevigheid verdwenen.  Ben erg tevreden over de wilton dowels, bamboe is dan toch minder "vooedselproof"
Succes met je planning en je taart!

6 Laatst bewerkt door Lianne25 (21-05-2016 21:57)

Re: M'n eerste bruidstaart!

Super bedankt voor het meedenken Kim!!
Zit al enorm te stressen en zie m'n taart al op de locatie
inzakken ofzo...
Wou idd 2 taarten gestapeld meenemen en derde taartje
er op de locatie op zetten. En dan in de onderste een paar
Bamboedowels doe en chocolade sticks en door het midden
van de onderste 2 taarten 1 grote lange dowel... Maak dan een
rond gat in het midden van m'n taartkarton en slijp een punt aan
m'n dowel zodat hij makkelijk door de taart heen gaat!

Ga m'n taarten donderdagavond al bekleden en vrijdagochtend decoreren!
Qua decoratie hoef ik dan alleen nog lace om m'n taarten, tekst erop, parelrandje en
Roosjes her en der erom heen! Dus hoop dat ik vrijdag daar genoeg tijd voor heb maar
heb alles al wel klaar dan!
Heb opvang geregeld voor m'n kids en m'n mannetje is ook thuis...
Gebruik idd een cake-drum maar boards is ook nog een goed idee

7 Laatst bewerkt door KimN (22-05-2016 09:01)

Re: M'n eerste bruidstaart!

Met 3 hoog stapelen zal het zo'n vaart niet lopen hoor. Verwacht niet dat als de onderste goed gedoweld is dat ie gaat inzakken. Een lange dowel in het midden lijkt me daarom ook niet nodig. Ik heb een keer een centrale
Dowel gebruikt maar die taart was 7 lagen. Daar had hij de functie alles recht te houden. Een centrale biedt namelijk geen "anti inzak garantie " hij ondersteunt geen lagen in zwaarte. Drie lagen gaat echt geen probleem geven. Je kunt op Google of Pinterest plaatjes vinden hoe welke maten het best te dowelen zijn. Bedoel trouwens niet de dikke boards maar de stevige goud/zilveren kartons. Wanneer je nog een 4e laag had gehad had ik dit in de op één na onderste wel gedaan voor het gewicht.  En niet stressen,  je hebt er goed over na gedacht  :thumb:

8 Laatst bewerkt door Lianne25 (21-05-2016 22:31)

Re: M'n eerste bruidstaart!

Super bedankt voor je tips!!
Laat ik in elk geval de grote dowel achterwege
en zal idd nog even me goed in verdiepen wat betreft
de dowels!!