1

Onderwerp: Gumpaste bloemen

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van het wilton set om gumpaste bloemen te maken en wil het graag uit proberen.
Ik heb er nog niet eerder meegewerkt en moet dus wat materiaal aanschaffen.
Hierbij loop ik tegen wat dingen aan, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Kan ik deze bloemen ook van (funcakes)fondant (met tylose)maken?
Wat is het verschil tussen gumpaste(wilton) en modelling paste(funcakes)?
Alvast bedankt!

2

Re: Gumpaste bloemen

Ik zou gumpaste gebruiken, die werkt toch fijner heb ik zelf gemerkt. Zelf heb ik gumpaste van Satin ice gebruikt, werkte prima. Verder raad ik je ook een workshop aan, daar wordt je ook alles goed uitgelegd. Ik had er veel aan! Succes!

3

Ik maak niet vaak bloemen maar vind gumpaste fijner werken dan fondant. Gumpaste is elastischer en wordt harder. Gumpast kun je ook dunner uitrollen. Waar ik niet zonder kan wanneer ik bloemen maak is, buiten de uitstekers om dan, zo'n foam matje en een ball tool en/of bone tool. Bakjes om de bloemen te drogen zijn ook handig. Ik droog mijn bloemen vaak in die wegwerp amuse bakjes van de Xenos. Kleine bloemetjes in toffifee bakjes  ;)

4

Het verschil tussen gumpaste en modelling paste van FunCakes, is dat de eerste echt bedoeld is voor bloemen, je kunt het papierdun uitrollen. Modelling paste van FunCakes heeft juist de eigenschap om goed te kunnen modelleren en in vorm te houden, dus juist dikkere delen.

Ik ben zelf erg vóór Wilton gumpaste, Satin ice vind ik zacht en duurt lang voordat het droog is, maar dat is heel erg persoons afhankelijk. Wat je kunt kopen om eea uit te proberen is Renshaw flowerpaste/modellingpaste. In tegenstelling tot die van FunCakes is die ook bedoeld voor bloemen. (hij droogt wel snel, wordt eerder iets brokkeliger dan wilton).

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Bedankt voor jullie tips!!
Ik ga er dit weekend mee aan de slag.
Het advies van een cursus snap ik, maar ik vind het eigenlijk niet normaal, wat ze voor zo'n cursus vragen.. Dus ga eerst zelf aan de slag, en mag met meer vragen vast bij jullie komen ;)
Moet ik nog tylose door de gumpaste gebruiken?

6

Nee, dat hoeft niet.

7

Willeke87 schreef:

Het advies van een cursus snap ik, maar ik vind het eigenlijk niet normaal, wat ze voor zo'n cursus vragen.. Dus ga eerst zelf aan de slag, en mag met meer vragen vast bij jullie komen ;)

Ik begrijp dat je het veel geld vindt, maar "niet normaal"?  :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik gebruik ook altijd de gumpaste van satinet ice. Vind het prettig werken. Heb zelf nog nooit een workshop gevolgd om bloemen te maken, YouTube en Pinterest doen wonderen  :D de balltool, een foam pad, uitsteekvormen en draad zijn onmisbaar. Je zult dan even moeten selecteren welke je de moeite vindt om aan te schaffen. Heb zelf in het begin gewoon een papier malletje gemaakt en uitgesneden. Wat meer werk maar om te beginnen prima.

9

Marianne schreef:
Willeke87 schreef:

Ik begrijp dat je het veel geld vindt, maar "niet normaal"?  :think:

Nee ik vind minimaal 40 euro voor een workshop waarbij ik helemaal naar andere kant vh land moet niet normaal nee ;)
Daar kan ik heel wat keertjes zelf voor uit gaan proberen, haha.
Maar ieder z'n ding natuurlijk, ik vind het n uitdaging 1 van m'n hobbys uit te voeren met zo min mogelijk kosten :)