1

Onderwerp: Bokkenpootjes mislukt :(

Vandaag eindelijk eens bokkenpootjes gaan bakken, maar wat een ramp!!!
Het is dan ook compleet mislukt, ik zal opschrijven wat ik gedaan heb, hopelijk kunnen jullie mij zeggen wat ik fout heb gedaan en wat de tips zijn om de bokkenpootjes wel te laten lukken.

200gram eiwit, stijfgeklopt met een mespunt zout en 225gram suiker.
Daarna 175gram amandelmeel, vanille merg en 75gram poedersuiker erdoor gespateld.
Daarna 40gram bloem door de zeef en erdoor gespateld.
In de spuitzak, strepen gespoten op bakpapier en amandelschaafsel toegevoegd.
Daarna in voorverwarmde oven van 180 graden, 15 minuten bakken.
Na 15 minuten, was heet heel klef en plakkerig. Langer in de oven gelaten, maar na 30 minuten was het nog steeds hetzelfde en dus mislukt... :(
Diverse keren geprobeerd, ook nog extra meel en amandelmeel erdoor gedaan, maar het is helemaal niets geworden.

Ik had ook zelf banketbakkersroom gemaakt, die niet stijf werd, wel door de opgeklopte boter met poedersuiker gedaan, maar dit ging volledig in de schift..

Help, help, help... wat een waardeloze bakdag vandaag.
Heeft iemand advies of tips???
Ik had mijn recept van 24kitchen.

2 Laatst bewerkt door lang delftje (25-01-2016 20:17)

Re: Bokkenpootjes mislukt :(

probeer eens

200 eiwit
200 suiker

Dit opkloppen

200 amandelmeel
200 suiker
vanille 1/4 stok
60  bloem

Dit mengen en door het eiwit mengen

Bakken  in hete lucht oven 160
Ze zijn goed als ze loslaten van het papier ong na 25 min

Vergeet niet om je oven deur op een heel klein kiertje open te laten bij mij gaat dat goed door er een vork tussen te doen.

Het crème recept met gele room is

1 deel suiker
2 delen boter
3 delen gele room

Boter en suiker luchtig kloppen
de gele room in 3 delen erbij en indien nodig tussentijds verwarmen.

Het gele room recept van 24kitchen is ruk dat kan nooit goed gaan.
Als je de bloem vervangt door 40 gr zetmeel gaat het wel goed.
En er zit ook teveel vanille in. Een vijfde is meer dan genoeg beter is om een stuk van een leeggekrabde vanille stok te gebruiken.
Wij gebruiken 3 stokken voor 12,5 liter melk

Als je zondigt zondig dan lekker

3

Top! Ik ga het hiermee eens proberen.
Alleen 1 puntje... ik bak in n combi oven, die werkt alleen als de deur helemaal dicht is.. wat is hier je advies over?!

Je moet vocht afvoeren als je iets met eiwit bakt.
Als dat niet gaat kan je geen eiwit bakken.
Misschien ieder 5 minuten je oven even opendoen om het vocht af te voeren.

5

Huh... hoe kom je daarbij, lang delftje? Ik bak ook in een combi-oven zonder dat het deurtje open kan blijven en ik bak gewoon meringues en heb ook weleens bokkenpootjes gebakken en die zijn gewoon gelukt  zonder het deurtje iedere 5 minuten te openen, dus het lijkt me sterk dat het daar aan ligt. Ik heb toen ook het recept van 24kitchen gebruikt. Alleen vind ik een mokka crème er lekkerder tussen.

Je vindt mijn taarten ook op Facebook: https://www.facebook.com/bakkriebels/
Wat meer lezen bij mijn baksels? http://bakkriebels.nl/

6

Ik bak merengue in een elektrische oven en ik laat de deur ook gewoon dicht en dat gaat prima.  Bokkepootjes staan nog op m'n lijstje om een keer te maken.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

7

Ik ga het nog een keer proberen met 'n ander recept.
Dat van het deurtje steeds open doen vond ik ook wat raar... ik bak nl gewoon macarons in m'n oven met het deurtje dicht.
Als het gelukt is, zal ik een foto plaatsen :)

Jullie vinden dat misschien raar maar er moet dan toch een lek in je oven zijn anders gaat het echt niet.
Het gat hoeft ook niet groot te zijn.
Ik heb 3 ovens en bij iedere oven gaat de schuif open of een vork tussen de deur en de oven.

Maar als de oven  het vocht niet kwijt kan wat bij topic starter waarschijnlijk aan de hand is komt er niets terecht van je bokkepootjes of wat dan ook.

9

Maar dan is het toch wonderlijk dat macarons en schuimpjes wel lukken in precies dezelfde oven?! ;)

10

lang delftje schreef:

Jullie vinden dat misschien raar maar er moet dan toch een lek in je oven zijn anders gaat het echt niet.
Het gat hoeft ook niet groot te zijn.
Ik heb 3 ovens en bij iedere oven gaat de schuif open of een vork tussen de deur en de oven.

Maar als de oven  het vocht niet kwijt kan wat bij topic starter waarschijnlijk aan de hand is komt er niets terecht van je bokkepootjes of wat dan ook.

Ik bak in twee verschillende ovens en ik doe/heb nooit een deurtje open. Bokkepootjes bak ik echt heel vaak en die zijn altijd  :thumb:!
Meringues maak ik niet zo vaak maar ook hier is het deurtje dicht!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

11

Ik bak mijn hazelnootschuim ook altijd met iets tussen de ovendeur, omdat het zo in mijn recept staat en het gaat altijd goed.

12 Laatst bewerkt door lang delftje (28-01-2016 18:15)

Macarons moet je juist met een dichte oven bakken omdat je het vocht nodig hebt om het voetje te krijgen.
Doe je dan de schuif open dan komt er niets van terecht!

Als je het vocht bij bokkepootjes niet afvoert worden ze plat en zit er vaak een scheur in het midden.
Ik zal proberen om de volgende keer foto's te maken van bokkepootjes die met een open schuif en met een dichte schuif gebakken zijn.

13

Misschien is het bij iedere oven anders,  heb net een aantal recepten van bokkepootjes opgezocht maar er staan bij niet één dat de deur een stukje open moet.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

14 Laatst bewerkt door lang delftje (27-04-2016 07:05)

Het heeft even geduurd.

Afbeelding 1 bovenste met schuif open onderste schuif dicht.
Met schuif worden ze groter en boller en ze worden beter gaar.

Afbelding 2 links boller en groter rechts plat en een scheur in de bokkepoot

http://s32.postimg.org/lmmc4hcqp/bokkepoot_1.jpg

http://s32.postimg.org/8mr4liny9/bokkepoot.jpg

15

Uiteindelijk zijn ze hardstikke goed gelukt zonder de ovendeur open ;) maar het kan verschillen per oven/recept misschien?!

16

Wouw, Lang delftje, inderdaad een groot verschil! Die kleinere zal ook best lekker zijn, maar vind het leuk om te zien hoeveel verschil in resultaat je hebt met een kiertje.

17

De grote is veel luchtiger en veel smakelijker.
De andere is heel stevig en  het lijkt of er harde stukken inzitten. Maar met mokka creme er tussen laat je de poot echt niet liggen.
Morgen gaan we ze door de choc halen ( +/- 1500 stuks)en zal ik een foto maken van het eind resultaat.

18

Willeke87 schreef:

Uiteindelijk zijn ze hardstikke goed gelukt zonder de ovendeur open ;) maar het kan verschillen per oven/recept misschien?!

Ik vermoed dat huishoud ovens toch bijna allemaal een beetje lek zijn. Dit komt denk ik door de ventilator.
Wij hebben een zgn deckoven die is niet geforceerd.

19

Ik heb n tijdje terug n nieuw topic geopend over mn bokkepootjes avontuur, staat bij klein en fijn.
Bleek dat ik poeder voor citroen creme had gebruikt ipv amandelmeel... haha.. domdomdom