1 Laatst bewerkt door Lizetje (19-03-2016 17:49)

Onderwerp: Rozen van gumpaste

Omdat gumpaste vrij snel hard wordt vraag ik me af hoe je rozen nog kunt rangschikken op een taart als je ze een paar dagen eerder maakt.
Voor een bruidstaart ga ik rozen maken maar hoe krijg ik die dan nog mooi in groepjes op de taart?

Re: Rozen van gumpaste

Ik maak dan verschillende formaatjes en probeer me al een beeld te vormen van hoe de groepjes er ongeveer uit moeten komen te zien. En dan is het op het moment zelf gewoon een beetje zoeken, uitproberen en dan vastplakken.

Succes!

3

Tante Taartje schreef:

Ik maak dan verschillende formaatjes en probeer me al een beeld te vormen van hoe de groepjes er ongeveer uit moeten komen te zien. En dan is het op het moment zelf gewoon een beetje zoeken, uitproberen en dan vastplakken.

Succes!

Dank voor je reactie. Snij je de rozen onderaan ook al op " maat"?

4

Je kunt altijd wat gumpaste bewaren en 'last minute' nog wat blaadjes bijmaken om iets op te vullen en die je dan wél nog kunt vervormen. Maar ik zou zeker zorgen dat je de meeste vantevoren maakt en laten uitharden. Je wilt toch ook niet dat je rozen platgedrukt worden? Of zo'n 'platte kant' krijgen?

Zeker als je meerdere rozen gaat maken is mijn ervaring dat het handig(er) is om ze in 'fases' te maken. Als in: eerste avond: alle coontjes en die laten drogen. Tweede avond, eerste blaadjes laag en weer laten drogen enz enz

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Sonj@ schreef:

Je kunt altijd wat gumpaste bewaren en 'last minute' nog wat blaadjes bijmaken om iets op te vullen en die je dan wél nog kunt vervormen. Maar ik zou zeker zorgen dat je de meeste vantevoren maakt en laten uitharden. Je wilt toch ook niet dat je rozen platgedrukt worden? Of zo'n 'platte kant' krijgen?

Zeker als je meerdere rozen gaat maken is mijn ervaring dat het handig(er) is om ze in 'fases' te maken. Als in: eerste avond: alle coontjes en die laten drogen. Tweede avond, eerste blaadjes laag en weer laten drogen enz enz

Succes!

Dank voor je reactie. Maak jij de rozen niet in één keer af?

6 Laatst bewerkt door Sonj@ (21-03-2016 09:47)

Als het niet hoeft, liever niet nee. Gaat uiteindelijk veel sneller hoor. Steeds laag voor laag opbouwen, dan heb je geen last van vervormen van de onderliggende laag.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/1093857_1404293553128380_1377058976_o.jpg

En kunt dus makkelijker 'open' blaadjes maken.

7

Dit is een prachtige roos Sonj@

8

prachtig Sonja!

9

Wauwwww!! :thumb:

10

Sonj@ schreef:

Als het niet hoeft, liever niet nee. Gaat uiteindelijk veel sneller hoor. Steeds laag voor laag opbouwen, dan heb je geen last van vervormen van de onderliggende laag.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/1093857_1404293553128380_1377058976_o.jpg

En kunt dus makkelijker 'open' blaadjes maken.

Mooie roos zeg!
Steek jij wel stokjes onderin om ze in de taart te steken? Of hoe bevestig jij ze op of langs de taart?

11

Ik maak mijn rozen altijd op deze prikkers:

http://fijnproevers.emte.nl/asset/SKU17098_primary_250495.png?thumb400

Dan maak ik het coontje om dat al bestaande bolletje heen (eventueel het bovenuitstekende deel van de prikker iets inkorten) dan zitten ze superstevig.
De prikkers zelf zijn ± 12cm lang en kunnen daardoor prima het gewicht van je roos dragen op/in je taart.
Tevens zijn de prikkers voedselveilig, dus hoef je ook niet moet rietjes of flowernails te werken.

Kun je daar iets mee?

12

Sonj@ schreef:

Ik maak mijn rozen altijd op deze prikkers:

http://fijnproevers.emte.nl/asset/SKU17098_primary_250495.png?thumb400

Dan maak ik het coontje om dat al bestaande bolletje heen (eventueel het bovenuitstekende deel van de prikker iets inkorten) dan zitten ze superstevig.
De prikkers zelf zijn ± 12cm lang en kunnen daardoor prima het gewicht van je roos dragen op/in je taart.
Tevens zijn de prikkers voedselveilig, dus hoef je ook niet moet rietjes of flowernails te werken.

Kun je daar iets mee?

Ja. Wat ik me ook afvraag, als je vantevoren de rozen maakt, zijn ze hard als je ze nodig hebt. Als je op de taart een groepje rozen maakt kun je ze niet meer in model brengen zodat je geen gaten krijgt. Hoe doe jij dat?

13

Als je, zoals Tante Taartje al zegt, verschillende formaten/stadia maakt van rozen valt het wel mee met de 'gaten'. En anders eventueel kleine 'opvulbloemetjes' gebruiken.