1

Onderwerp: Inzakken slagroom?

Hi allemaal!

Vanavond moet ik een mooie taart maken voor morgen. Het wordt een stapeltaart (25+20cm) en moet gevuld worden met slagroom en aardbeienjam. Ik heb nooit echt problemen gehad met inzakken van slagroom, maar ik begin me nu toch ineens heel druk te maken over dat de slagroom gaat inzakken en de taart uit zijn voegen zakt, helemaal omdat de taart in een grote zaal komt te staan met +/- 70 mensen (warm, etc.)

Ik klop mijn slagroom altijd goed stijf, maar is het misschien een idee om klopfix toe te voegen of houdt dit het ook niet zo lang vol?

Wat een stress.. haha!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

2

Re: Inzakken slagroom?

Ik neem aan dat je de taart voorziet van dijkjes van botercrème, en dat het een fondant/marsepein taart betreft?
In dat geval: klop je slagroom goed stijf, doe er klopfix bij. Het is misschien ook een idee om aangevette slagroom te maken, deze houdt het langer vol en is steviger. Neemt niet weg dat de taart niet te lang buiten de koelkast kan: slagroom of wat voor room dan ook is een koelkastvulling...
Als het een slagroomtaart betreft: aangevette slagroom is je vriend.

Het recept voor aangevette slagroom: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … e-slagroom

Succes en vergeet 'm niet te showen!

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

3 Laatst bewerkt door iRoshelle (18-03-2016 11:36)

MariekjeJo schreef:

Ik neem aan dat je de taart voorziet van dijkjes van botercrème, en dat het een fondant/marsepein taart betreft?
In dat geval: klop je slagroom goed stijf, doe er klopfix bij. Het is misschien ook een idee om aangevette slagroom te maken, deze houdt het langer vol en is steviger. Neemt niet weg dat de taart niet te lang buiten de koelkast kan: slagroom of wat voor room dan ook is een koelkastvulling...
Als het een slagroomtaart betreft: aangevette slagroom is je vriend.

Het recept voor aangevette slagroom: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … e-slagroom

Succes en vergeet 'm niet te showen!

Ja dat zeker! Dan moeten ze de taart maar snel aansnijden.. Ik las net op internet over dat slagroom met 35% vet beter is, maar ik heb nu 30% staan dus ik ga zometeen sowieso nog even de 35% halen en wat klopfix. Gewoon voor de zekerheid!

Is aangevette slagroom ook lekker als vulling of wordt dat te 'zwaar' op de maag? :)

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

Kijk of je 40 % slagroom kan krijgen dat gaat nog veel beter.
De makro heeft dit soms.
Juist als je slagroom te stevig klopt krijg je een scheiding van vet en water.

Als je zondigt zondig dan lekker

5

Ik vind de aangevette erg lekker en is inderdaad veel steviger dan de normale slagroom. Ik heb het idee dat deze ook langer houdbaarder blijft dan de gewone. Misschien door de marscarpone?  :think: (vetter).
Maar ondanks dat deze steviger is, vul ik er nooit een taart mee die lang buiten de koeling staat. Room is nou eenmaal een vulling die in de koeling moet  ;) . Daarom vul ik bijna altijd met een creme  ;)

6

Bedankt voor alle hulp! Ik heb slagroom weten te vinden van 35% en heb er klopfix doorheen gedaan. Ik dacht dat de taart vanuit de koeling meteen aangesneden zou worden, maar hij stond een tijdje op tafel voordat hij werd aangesneden maar allemaal goed gegaan!