1

Onderwerp: Welke knapperige bodem onder biscuit?

'Vroegah' bestelde ik bij de bakker taart. Erg lekker, maar zelf maken is zeker zo leuk.
Wat ik me afvroeg: de taart van de bakker had een knapperige 'onderbodem'. Daarop zat wat jam ofzo en daarop kwam dan biscuit-slagroom met vruchtjes-biscuit slagroom-biscuit- botercreme- ik denk marsepein-heeeeel dun wit gegoten laagje (heel dunne ganache???).
Enig idee wat er voor die knapperige koekachtige bodem gebruikt zou kunnen zijn?

Re: Welke knapperige bodem onder biscuit?

Ik heb niet zo lang geleden een hazelnoot merinque gebakken( ter grrootte van de taart die ik gebakken had ) en dit als eerste laag in de taart bovenop de botercreme gedaan...mmmmm  :P......
Daarna vullen met wat je lekker vind  :)

3

Geen idee, maar kun je het niet gewoon vragen bij die bakker?

Je hoeft er niet meteen bij te zeggen dat je het zelf wilt gaan maken, maar gewoon vragen hoe hun taart is opgebouwd.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

@slagroompuntnl: klinkt erg lekker! Ik ben zelf wel van de hazelnoot meringue, maar niet iedereen houdt daarvan.
Dus ga ik toch liever voor een 'neutralere koekbodem'.

@SweetTooth, dat zou een optie zijn, ware het niet dat we inmiddels niet echt meer in de buurt van die bakker wonen. En om hem nou met een dergelijke vraag op te bellen.....

5

Tja, da's lastig.  :/ Dan kan ik je ook niet verder helpen  :nooo

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Die krokante bodem is zanddeeg.
Je bakt een dunne bodem van zanddeeg die even groot is dan je biscuit en je kleeft je biscuit daar op met confituur voor je begint te versieren.

Taarterijklavertjevier voor taarten en workshops

7

@Bianc22: thx!! Ik ga meteen op zoek naar een lekker recept van zanddeeg (zal ook wel weer verschil in zitten, hahaha)

8

Ik zou eens zoeken naar een recept voor harde wener. :Y

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

makatralsy schreef:

Ik zou eens zoeken naar een recept voor harde wener. :Y

Dit was ook hetgeen bij mij opkwam nav je omschrijving

Life is what you bake it.

10

oehh harde wener inderdaad! :9

11

ALs je zo'n harde wener bodem bakt, vind ik overal op internet dat je hem een minuutje of 10-15 blind moet bakken en dan moet vullen en af moet bakken.
Maar ik wil hem vastplakken aan een biscuit dat al klaar is.
De wener bodem moet dus al helemaal klaar en gaar zijn. Hoe lang moet ik hem dan bakken?

12

+/- 18 min bakken
Biscuit vastplakken kan met jam.
Je kan de harde wener ook eerst insmeren met chocolade om de boem langer krokant te houden.

Als je zondigt zondig dan lekker

13

Moet ik hem ook blind bakken?
Ik heb gisteren een poging gewaagd namelijk: in mijn ronde vorm (waarin ik ook mijn biscuits gebakken heb) een (te) dun laagje deeg van ei, bloem, suiker en boter gedaan. Gaatjes geprikt, blindbakvulling erop en 12 minuten op 170 graden boven en onderwarmte gedaan, maar toen was het nog echt heel zacht. Dus oven op hete lucht gezet, blindbakvulling eruit en nog 5 minuutjes laten bakken, maar ik weet niet of ik deze koekjes wel onder mijn biscuit wil plakken....
Iemand nog een idee hoe ik een lekker knapperig onderlaagje onder mijn biscuit krijg?
(die chocola was ik ook van plan inderdaad)

14

Heb ik voor je,
200 gram zachte boter
100 gram poedersuiker, evt ook zakje vanille suiker
snufje zout
1 ei
300 bloem
Alles, nog zonder ei, tot een glad deeg mengen met deeghaken, dan pas het ei toevoegen en nog kort mengen.
In plasticfolie verpakken en 2 uur laten rusten, deeg uitrollen tot gewenste vorm, bodem met vork inprikken en nog 15 minuten in koelkast laten rusten, evt met steun vulsel blind bakken op 200 graden ongeveer 15 min. Eventueel steun vulsel er uit en nog even verder bakken tot gewenste kleur, aflaten koelen en dan met jam of chocola het biscuit erop.

Zoeken op Mürbeteig, je krijgt dan veel recepten weliswaar in het Duits want daar is het heel gebruikelijk.

Christine.

15

De hoeveelheid deeg zal misschien teveel zijn, maar je kunt er ook koekjes van bakken of invriezen tot een volgende keer.

Christine.

16

Wel bakken zonder blindbak vulling. Anders wordt het nooit gaar.

Als je zondigt zondig dan lekker