1

Onderwerp: Lussenstrik

Ik heb via dit forum een hele handige how-to gevonden van de lussenstrik (Tartacadabra).
Deze wil ik graag binnenkort gaan maken met fondant en tylose. Er staat dat je de tylose en fondant het beste na het mengen 24 uur kunt laten rusten. Ik neem aan dat je de fondant dan wel verpakt? Anders droogt het denk ik uit toch? Even een check voor de zekerheid... Iemand hier ervaring mee?

2

Re: Lussenstrik

ik maakte nadat ik het gemengd had wel altijd de lussen al en die liet ik op de zijkant wel 24 uur drogen.

groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

Yep, mee eens, ik zou het wel direct verwerken tot de vorm die je wilt, anders lijkt het me dat je een harde klont krijgt. Buiten dat: fondant altijd ingepakt bewaren ;)

4

Inderdaad gelijk na het mengen van de fondant en tylose de lussen maken en op zijn kant laten drogen. Na 24 uur is er niet meer mee te werken. Je zou de fondant dan wel in de magnetron weer zacht kunnen laten worden, maar het wordt dan heel snel te droog en dus lastiger om mooie lussen strikken te krijgen

5

Tante Taartje schreef:

Yep, mee eens, ik zou het wel direct verwerken tot de vorm die je wilt, anders lijkt het me dat je een harde klont krijgt. Buiten dat: fondant altijd ingepakt bewaren ;)

Bedankt voor jullie reacties! Ga ik het op die manier doen :)

Als ik die lussen gemaakt heb, is het dan handig die eerst te laten drogen (24 uur) en dan de strik in elkaar te zetten? Of wel direct in elkaar zetten en eventueel opvullen met keukenrol, zodat het niet inzakt?
En is dat drogen wel in de 'open lucht' of toch verpakt in een doosje en/of folie?

6

Rittjuh schreef:
Tante Taartje schreef:

Bedankt voor jullie reacties! Ga ik het op die manier doen :)

Als ik die lussen gemaakt heb, is het dan handig die eerst te laten drogen (24 uur) en dan de strik in elkaar te zetten? Of wel direct in elkaar zetten en eventueel opvullen met keukenrol, zodat het niet inzakt?
En is dat drogen wel in de 'open lucht' of toch verpakt in een doosje en/of folie?

eerst laten drogen en dan in elkaar zetten, ik liet ze altijd op een plank drogen, niet verpakt zo open en bloot.

groetjes Vonn

7

om de strik later in elkaar te zetten raad ik royal icing aan! De onderste kunnen wel met eetbare lijm maar daarna wordt t lastig om de overige lussen er mooi op vast te krijgen zonder dat de puntjes breken. ik plak de onderste dus vast met lijm en zodra die zitten doe ik er een dot royal icing op in dezelfde kleur als de strik en zo bouw ik m dan verder op.

Succes!

8

lilli schreef:

om de strik later in elkaar te zetten raad ik royal icing aan! De onderste kunnen wel met eetbare lijm maar daarna wordt t lastig om de overige lussen er mooi op vast te krijgen zonder dat de puntjes breken. ik plak de onderste dus vast met lijm en zodra die zitten doe ik er een dot royal icing op in dezelfde kleur als de strik en zo bouw ik m dan verder op.

Succes!

Bedankt voor de tip! Ben benieuwd of het gaat lukken allemaal :)

9

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/135476_1605360489688351_1179023056210394749_o.jpg

Hopelijk wordt het door de foto een beetje duidelijker, maar ik heb ooit bij een schoenendoos aan de korte kant inkepingen gemaakt en daarin rollers gehangen en daaraan de lussen te drogen gehangen! ging perfekt ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

10

Sonj@ schreef:

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/135476_1605360489688351_1179023056210394749_o.jpg

Hopelijk wordt het door de foto een beetje duidelijker, maar ik heb ooit bij een schoenendoos aan de korte kant inkepingen gemaakt en daarin rollers gehangen en daaraan de lussen te drogen gehangen! ging perfekt ;)

wauw wat een prachtige lussen en wat een super goede oplossing :thumb:

groetjes Vonn

11

Sonj@ schreef:

Wow! Ziet er mooi uit zo en ook erg handig.
Heb je een foto van hoe de zijkanten vastzitten? En wat voor rollers gebruik je hiervoor?
Schoenendozen heb ik genoeg, dus dan kan ik ook zoiets in elkaar knutselen ;)

12

Nee, sorry niet nog meer foto's gemaakt....

Maar ik zal proberen het uit te leggen.
Ik had ooit eens gelezen dat iemand zijn striklussen liet drogen aan een bezemsteel. Leek mij handiger dan staande op een zijkant, stabieler ook. Maar ik had én geen bezemsteel én geen plek om die dan op te hangen.... wél had ik stukken pvc pijp? Dus die 'opgehangen' (laten rusten op de bovenrand) boven een schoenendoos: wat niet handig was, want ze rolde en gleden er steeds vanaf. Dus toen inkepingen gemaakt waarin de buizen bleven hangen en voilá mijn striklussendroogbak was een feit  :D

Kun je hier iets mee?

13

Sonj@ schreef:

Ik had ooit eens gelezen dat iemand zijn striklussen liet drogen aan een bezemsteel. Leek mij handiger dan staande op een zijkant, stabieler ook. Maar ik had én geen bezemsteel én geen plek om die dan op te hangen.... wél had ik stukken pvc pijp? Dus die 'opgehangen' (laten rusten op de bovenrand) boven een schoenendoos: wat niet handig was, want ze rolde en gleden er steeds vanaf. Dus toen inkepingen gemaakt waarin de buizen bleven hangen en voilá mijn striklussendroogbak was een feit  :D

Kun je hier iets mee?

werkt fantastisch ik heb je tip toen ook gebruikt , super goede uitvinding hoor :thumb:  :thumb:

14

Thanks!  :cool:

15

Sonj@ schreef:

Kun je hier iets mee?

Ja, dat denk ik wel :) Bedankt voor de tip!