1 Laatst bewerkt door simonedenissen (26-02-2016 12:57)

Onderwerp: taart invriezen?

Ik wil over 2 weken een stapeltaart maken/hebben.
Omdat ik de dag van tevoren weinig tijd heb, wordt dit lastig.
Het lijkt me niet lekker de taart 2 dagen van tevoren al te maken? Of kan dit wel? Maar dan moet ik het biscuit 3 dagen van tevoren maken toch?   
Zou ik de taart ook kunnen invriezen?  Nu is het probleem dat het fondant overloopt van de ene laag in de andere en dan past het niet in mijn vriezer..
Is het een optie om de twee lagen zo ver mogelijk af te werken (vullen en decoreren met fondant) dan invriezen en de dag ervoor de laatste fondant erop doen? Of kan dat dan pas de dag zelf?

2

Re: taart invriezen?

Ligt aan de vulling of je deze 2 dagen eerder kan maken. Botercreme vul ik ook wel eens 2 dagen voordat de taart opgegeten wordt, maar iets met room (banketbakkersroom, slagroom) vul ik een dag van tevoren. Meestal in de avond. Het liefst bekleed ik zo snel mogelijk, want dat houd de taart ook langer vers. Dit zou je dus ook kunnen doen. Dan de volgende dag decoreren.
Invriezen doe ik niet vaak, maar ik denk dat ik eerder zou kiezen voor twee dagen eerder vullen (met bc dan) dan voor 1 dag invriezen. Sowieso zou ik niet de stapel in zijn geheel invriezen, maar los. Over invriezen zijn trouwens (ook) heel veel topics te vinden  ;)

Re: taart invriezen?

Bedankt voor je tips!
Ik gebruik botercreme en jam, dan zou het wel moeten kunnen toch? Vrijdag de taart vullen en bekleden en eventueel decoreren.
Maar dat decoreren zou anders ook de volgende dag kunnen?
Maar dat betekent toch ook dat ik donderdag de cake moet bakken? Het best is toch een dag voordat je het gaat vullen?

4

Re: taart invriezen?

Botercreme kan wel. Wanneer ik 's avonds vul bak ik soms de biscuit 's morgens. Of een paar dagen van tevoren en dan de biscuit invriezen. Dit zou je dus nu ook al kunnen doen. Biscuits ontdooien duurt niet zo lang. Ik pak de biscuit in huishoudfolie in en dan nog een pedaalemmer zak eromheen. Zo ook laten ontdooien op het aanrecht  ;)
Decoreren kan makkelijk een dag erna. Je zou de decoraties ook al eerder kunnen maken.

5

Re: taart invriezen?

je hoeft niet een dag voor het vullen de biscuit al te bakken. ik bak de biscuit,  laat m goed afkoelen en vul en bekleed de biscuit meteen.

ik heb zelf geen ervaring met gevulde en bekleede taarten invriezen maar heb wel een keer een biscuit in gevroren (zelfde manier als esther) en dat ging prima.

Maar je kan een taart makkelijk 2 dagen van te voren bakken/vullen /bekleden. Door de fondant blijft de taart wel een paar dagen goed. wii hebben zelf vaak taart over en dat smaakt na 4 dagen nog goed dus daar zou ik me niet druk om maken.