1

Onderwerp: SPOEDVRAAG botercreme om mee te spuiten mislukt.... :-(

Hallo,

mijn botercreme om mee te spuiten mislukt   !!!

Naar mijn idee doe ik niks anders dan vorige week toen ik dit voor het eerst maakte

bloem 45 en melk 240 een soort roux maken
deze af laten koelen tot 30 graden
dan bij de boter/suiker mengsel

maar nu was mijn bloem mengsel 1 grote dot geworden
(weet niet meer of dit vorige week ook was ....)

Dit bij boter suiker mengsel gedaan en er kwamen nu dus allemaal brokken in :-(

Wat doe ik fout?

Is recept van Laura's bakery

ik heb het nodig voor mijn taart morgen, dus

HELLUP  !!!

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: SPOEDVRAAG botercreme om mee te spuiten mislukt.... :-(

Botercrème met bloem... ik weet niet, ik ken het recept niet.
Misschien een gewone botercrème maken, van mix, of deze: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … reme-extra en anders staat het hier misschien beter uitgelegd:
http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … me-luchtig

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Marianne schreef:

Misschien een gewone botercrème maken, van mix, of deze: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … reme-extra en anders staat het hier misschien beter uitgelegd:

http://www.laurasbakery.nl/basisrecept-vanillecreme/

deze dus....    :D

4

Marianne schreef:

de laatste die je noemt bevat ook een papje van melk en bloem....  =D  =D

En daar gaat het in mijn recept fout ergens.
bij het afkoelen wordt dat  grote bonk...
dat afgekoelde papje moet bij de luchtig geklopte boter met suiker
en dan komen de klontjes, terwijl in de pan het papje echt klontvrij was....  :x  :x  :mad:

Misschien heb jij een idee wát er fout gaat ??

Nu heb ik de beste van de 5 pogingen gebruikt, maar echt happy ben ik er niet mee.
qua smaak is er niks mis mee en hij is voor eigen gebruik, maar toch....  :s

5

Ik zou het verder laten afkoelen, 30 graden lijkt mij best veel. Maar wel gek dat het een grote bonk wordt... Als je iets meer melk erbij doet, wordt het wellicht beter? Balen zeg.

Tieneke

6

In mijn recept kook ik trouwens de suiker (gewone kristalsuiker) meteen mee. Zou ook nog kunnen helpen wellicht.

Tieneke

7

Tante Tien schreef:

Ik zou het verder laten afkoelen, 30 graden lijkt mij best veel. Maar wel gek dat het een grote bonk wordt... Als je iets meer melk erbij doet, wordt het wellicht beter? Balen zeg.

Tieneke

volgens het recept moet ik het 5 minuten zachtjes laten doorkoken totdat ik er een prikker in rechtop kan zetten.
Dan in een schaal doen, folie erover en laten afkoelen tot handwarm/30 gr

het is me vorige week gelukt, maar heb zo'n drukke week gehad dat ik me echt niet meer kan herinneren hoe het er toen uit zag...
Naar mijn idee had ik precies hetzelfde gedaan, alhoewel ik heel vaag denk dat ik het toen in het pannetje heb gelaten waarin ik het heb gekookt...  =D

8 Laatst bewerkt door Baklataart (09-01-2016 10:56)

zelf heb ik het een keer gemaakt en het wordt wel een stevig goedje en ik had best wel vlokjes toen het eenmaal met de boter gemengd was, wel erg lekker hoor!!

ik zou de vraag even bij laura neerleggen volgens mij antwoord ze wel snel :think:

9

Ik kook het ook 5 minuten en laat het dan in de pan afkoelen. Wel een half uur of zo. Succes ermee vandaag, ik  hoop dat het lukt.

Tieneke

10

Ik heb deze 2 keer gemaakt, de 1e keer zaten er bij mij ook klontjes in. Ik had toen de folie over de pan gelegd tijdens het afkoelen. De 2e keer heb ik de folie rechtstreeks op het mengsel gelegd,en goed glad op het mengsel gedrukt, zodat er geen lucht meer onder de folie zit. Net zoals je doet bij het afkoelen van bbr. Toen had ik geen klontjes. Kan dat misschien het verschil zijn dat het de 1e keer wel gelukt is?

11

Tante Tien schreef:

Ik kook het ook 5 minuten en laat het dan in de pan afkoelen. Wel een half uur of zo. Succes ermee vandaag, ik  hoop dat het lukt.

Tieneke

ik laat het ook 5 min koken, maar dan in een schaaltje met folie laat ik het afkoelen tot handwarm/30gr...
hmmm, vreemd dat he bij mij dan 1 bonk wordt, het lijken dezelfde handelingen

Doe jij wel een folie erover?
Hoe ziet jouw substantie en uit als het is afgekoeld?

Ik heb voor nu de beste creme van de 5 pogingen gebruikt...
Ons meiske wilde er ook hagelslag bovenop, dus was mijn redenatie dat dat ook een hardere bite is en de kleine dotjes in de creme vast niet zullen opvallen, hahaha....  =D

12

anja66 schreef:

Ik heb deze 2 keer gemaakt, de 1e keer zaten er bij mij ook klontjes in. Ik had toen de folie over de pan gelegd tijdens het afkoelen. De 2e keer heb ik de folie rechtstreeks op het mengsel gelegd,en goed glad op het mengsel gedrukt, zodat er geen lucht meer onder de folie zit. Net zoals je doet bij het afkoelen van bbr. Toen had ik geen klontjes. Kan dat misschien het verschil zijn dat het de 1e keer wel gelukt is?

Dat zal ik dan eens uitproberen, wie weet is het dat...
Bedankt ook voor het meedenken .

13

Baklataart schreef:

zelf heb ik het een keer gemaakt en het wordt wel een stevig goedje en ik had best wel vlokjes toen het eenmaal met de boter gemengd was, wel erg lekker hoor!!

ik zou de vraag even bij laura neerleggen volgens mij antwoord ze wel snel :think:

Dat had ik gedaan, maar ze herhaalde eigenlijk alleen maar haar recept
Ik had duidelijk uitgelegd wat er fout ging, maar kreeg op die specifieke vragen daarover geen antwoord, dus daar schoor ik niet zoveel mee op .... ;-)

Daarna nog een keer duidelijk mijn vragen gesteld van wat er nou precies fout gaat en hoe dit kan komen, maar nog niks terug gehoord, dus tja.....
dat wordt 'm niet...

14

jo-oosie schreef:
Tante Tien schreef:

Tieneke

ik laat het ook 5 min koken, maar dan in een schaaltje met folie laat ik het afkoelen tot handwarm/30gr...
hmmm, vreemd dat he bij mij dan 1 bonk wordt, het lijken dezelfde handelingen

Doe jij wel een folie erover?
Hoe ziet jouw substantie en uit als het is afgekoeld?

Ik heb voor nu de beste creme van de 5 pogingen gebruikt...
Ons meiske wilde er ook hagelslag bovenop, dus was mijn redenatie dat dat ook een hardere bite is en de kleine dotjes in de creme vast niet zullen opvallen, hahaha....  =D

Ik heb het al een tijdje niet gemaakt. Nu ik erover nadenk... laat ik het afkoelen in mijn gootsteen koud water en dan af en toe roeren. Bij mij is het heel dik als het koud is. Ik laat het net zover afkoelen als het water in de gootsteen aanvoelt. Dan gaat het goed als ik het door de boter meng. Ik heb het weleens te warm door de boter gedaan en toen ging het in de schift en kreeg ik het niet meer goed.

Tieneke

15

Ik denk dat als je het minder lang laat inkoken, het papje minder zal klonteren in je boter mengel. De ene 5 min inkoken zijn de andere niet