1

Onderwerp: Baktijden?

Vandaag 2 biscuits proberen bakken van 20cm doorsnee, beiden mislukt  :s .  De ene niet uitgebakken en ingezakt. :nooo:   De andere veel te hard gebakken. :grr:

Op de website vind ik wel superhandig tabbellen om te weten hoeveel ingrediënten ik moet gebruiken bij een bepaalde afmeting van taart maar ik zit steeds te sukkelen met hoe lang deze nu moet bakken.

Ik bak altijd een taart van 27 cm, en volg dan wat op mijn bakmix staat (nl 35 min aan 180°), dat werkt prima maar van zodra ik een andere afmeting moet bakken, loop ik een beetje verloren en weet ik niet goed hoe ik de baktijd moet bepalen.

Hoe bepalen jullie de baktijd van een biscuit?

2

Re: Baktijden?

Ik bak 20cm op 170 graden voor 35 minuten, daarna voelen/prikken of deze gaar is, dan vaak nog 10 minuten langer op 160 graden en hij is perfect.

De doorsnede is niet zo belangrijk de hoogte des te meer

Een kapsel van 5 cm dik bak je op 155 tot 170 ligt aan de oven die je hebt.

Voor ieder centimeter meer kan je er 10 graden vanaf halen.

De stelregel is hoe dunner hoe heter. ( een plak voor koninginnen rol bak je op 240 gr 1 cm dik ongeveer)

Als je zondigt zondig dan lekker

4

Vergeet niet dat elke oven ánders is (model, merk etc., allemaal van invloed!)....... dat kan best ook nog wel (aardig) wat schelen. Zo bak ik alles op 140, maximaal 150 graden temperatuur.........

Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel ervaringen.

5

Ik ben het eens met Annick67.

Zelf bak ik in een Whirlpool heteluchtoven alles op 180 graden (15, 20 en 25 cm doorsnee).
De 20 cm doorsnee bak ik overigens in 30 minuten gaar.

Qua hoeveelheden ingredienten gebruik ik de tabel van, ik geloof, "felicitaartjes". Ik gebruik niet de handleiding van de Funcakes verpakking.

Ik heb nog nooit, echt nog nooit, een ongaar biscuit gehad.

6

Bedankt voor de tips dames. 

Nice lady ik heb ook een Whirlpool heteluchtoven en bij mij lukte het niet op 180 graden voor de 20cm.
Had hem wel 35 minuten gebakken.  Heb er nu wat minder beslag ingedaan, wel terug op 180 graden en 30 minuten gebakken, ziet er al veel beter uit maar heb toch nog één bult gekregen die harder gebakken is dan de rest.  Volgende keer eens proberen om de graden geleidelijk aan hoger te zetten.

lang delftje, dus als ik mijn taart van 7,5 cm normaal op 180° bak, dan moet ik voor een 10cm hoge taart naar 160° ongeveer?  Verleng je dan ook de baktijd of blijft dit hetzelfde?

Zal nog veel moeten oefenen denk ik! :y

Vind het nogal moeilijk om er een lijn in te vinden
Verschillende hoogtes van bakvorm en verschillende doorsnee, hoe bepaal je het aantal graden en hoe bepaal je de tijd dat je gaat bakken, lijkt allemaal zo simpel maar ooooh jeeeee :rolleyes:

Ik bak kapsels in normale taartpannen(http://baasfood.nl/bakgereedschappen/4/taartpannen.html) ongeveer 25 min.
In de Elektro dahlen elektrische oven (onder en bovenwarmte met stenen vloer) op 175  en 25 min
In de atag hete luchtoven 155 gr en 25 min
In de rofco (broodoven met stenen vloer en alleen bovenwarmte)  170 gr en 25 min
En nooit direct op de vloer bakken maar altijd een rooster oid tussen de vloer en de taart pan
Alleen de temperaturen variëren maar de tijd is hetzelfde.

Een taart van 10 cm hoog kan je beter in 2 delen bakken.

Als je zondigt zondig dan lekker