Onderwerp: Nat biscuit

Hallo Allemaal,

Waarom wordt mijn biscuit altijd nat aan de onderkant?
Ik bak hem from scratch, ongeveer 3 kwartier op 150 gr. Hij rijst prima, komt ook goed uit het blik. Dan moet hij afkoelen, hij gaat op een rooster en ik draai hem regelmatig om. Tot zover niks aan de hand. Na een paar uur is hij volledig afgekoeld, dan leg ik hem op een taartkartonnetje en pak hem in. Volgende dag wil ik gaan vullen en bekleden en dat zit ie vastgeplakt aan het kartonnetje, als ik hem los haal, is de onderkant een vieze kleffe boel geworden. Waar gaat het fout?

Kijk ook eens op mijn fb pagina Mar-vellous cakes!

2

Re: Nat biscuit

Toch iets langer bakken. Gaat waarschijnlijk maar om een paar minuten, maar net genoeg om een droge onderkant te krijgen  :y

3

heb ik ook hoor, ik strooi er voor dat ik hem omkeer poedersuiker op dan kleeft het minder aan het rooster :)

Bedankt voor de reacties. Het biscuit komt droog uit de oven, hij is ook zeker gaar. De truc met poedersuiker ga ik een keer proberen. :y

Kijk ook eens op mijn fb pagina Mar-vellous cakes!

5

pak hem anders eens in zonder kartonnetje. ik pak hem altijd gewoon zo in in plastic en dan een plastic zak eroverheen. plastic plakt niet zo aan de biscuit, ook niet als er nog wat vocht uit komt

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

marja van de graaf schreef:

Bedankt voor de reacties. Het biscuit komt droog uit de oven, hij is ook zeker gaar. De truc met poedersuiker ga ik een keer proberen. :y

Klopt ook dat de biscuit er droog uit komt en gaar is (is bij mijn ook  ;) ), maar wanneer ik net wat langer bak heb ik een drogere onderkant  :Y

7

Idd gewoon inpakken in een pedaalemmerzak of folie zonder kartonnetje. Pas later op een kartonnetje zetten.
Maar het is ook handig hoor dat hij vastgeplakt zit, kan hij er ook niet vanaf schuiven.

8

Ik pak ook altijd in een plastic zak zonder kartonnetjes.  Maar dat langer bakken  zal ik ook eens proberen, want bij mij is biscuit ook vaker vochtig aan de onderkant.
Mijn biscuit rijst trouwens nauwelijks, klopt dat? het smaakt goed hoor en ik klop het ook altijd minimaal 10 min. maar rijzen ho maar. Ik denk dat als ik zo'n pak gebruik en een springvorm van 24 cm dat ie dan ongeveer 4 cm hoog is.  Niet echt veel dus, en dan moet ik hem ook nog in 2 of drie lagen snijden, best lastig.

9

yammy schreef:

Ik pak ook altijd in een plastic zak zonder kartonnetjes.  Maar dat langer bakken  zal ik ook eens proberen, want bij mij is biscuit ook vaker vochtig aan de onderkant.
Mijn biscuit rijst trouwens nauwelijks, klopt dat? het smaakt goed hoor en ik klop het ook altijd minimaal 10 min. maar rijzen ho maar. Ik denk dat als ik zo'n pak gebruik en een springvorm van 24 cm dat ie dan ongeveer 4 cm hoog is.  Niet echt veel dus, en dan moet ik hem ook nog in 2 of drie lagen snijden, best lastig.

Wat voor merk gebruik je dan? En hoeveel mix?
Mijn ervaringen met de veschillende merken mixen is dat ze bijna allemaal hetzelfde resultaat geven. Ze rijzen dus goed. Behalve de mix van Soezie. Biscuit wordt wel gaar en is lekker, maar de biscuit wordt niet hoger dan 4-5 cm, terwijl ik met dezelfde hoeveelheid mix van FunCakes een 8 cm hoge biscuit krijg.
Voor een 25 cm gebruik ik trouwens 400 gr (FunCakes) mix en krijg dan dus een 8 cm hoge biscuit.

10

Als je zo'n zakje hebt voor 1 taart kun je beter een vorm van 20 cm gebruiken. Dan krijg je wel een hoge taart.
Voor een 24 cm gebruik ik idd ook 400 gram mix.