1

Onderwerp: Swiss meringue creme, bij welke temp is jullie suiker gesmolten?

Hallo,
alweer een vraag over de Swiss meringue creme, Ik maak altijd de Swiss meringue creme en deze moet verwarmd worden tot ongeveer 71 graden , dat zeggen de meesten tenminste,( lees soms ook wel tot 60 graden )
Er wordt ook gezegd dat als je geen suikerthermometer hebt je dan ook met je vingers kunt voelen, als de suiker gesmolten is dan is het eiwit/suiker mengsel ook goed verwarmd, MAAR ik heb net meringue creme gemaakt en mijn suiker was bij 50 a 55 graden al gesmolten, is dan het eiwit mengsel goed om verwerkt te worden? of moet het toch verder verwarmd worden? omdat de meesten toch 71 graden aanhouden...? want anders is dat voelen tussen de vingers  of je suiker gesmolten is ook niet veilig..?
Als ik het verwarm tot rond de 70 graden en dan voel, dan is het mengsel wel aardig heet, dus twijfel of het dan niet te heet wordt bij me.

groetjes Astrid.

2 Laatst bewerkt door pheebs (01-12-2015 14:09)

Re: Swiss meringue creme, bij welke temp is jullie suiker gesmolten?

Het heeft niets te maken met de suiker die erin zit. Het gaat om de Salmonella bacterie die tot vervelende klachten kan leiden, vooral voor kinderen, zwangeren en bejaarden. Bij 71 graden Celcius sterft deze bacterie direct, bij lagere temparaturen duurt het langer (1-10 minuten bij 65 graden, en een uur bij 60) tot dat de bacterie gestorven is. Doe maar nooit lager!

Ik verwarm mijn eiwit en suiker altijd tot 71 graden Celcius. Dan is het mengsel een beetje heet, maar je weet dan zeker dat het veilig is. Ter vergelijking met het maken van creme patissiere bijvoorbeeld, is 71 graden niet zo heet hoor.

Mijn Facebook pagina: Sephiria Taarten

3

ja ik doe het ook altijd tot 71 graden.

heb je nog steeds die vlokjes?

4

Bedankt pheebs, ik las dat de bacterie ook bij lagere temp doodt, maar wist niet dat het dan langer op die temp gehouden moest worden. Ik doe het ook nooit onder de 60 graden, omdat sommigen die tip gebruiken van tussen je vingers voelen, was ik benieuwd, maar als de suiker is opgelost is dus die eventuele bacterie niet dood?

Ik heb gisteren de creme gemaakt en het leek een stuk minder te zijn, heb het verwarmd tot 65 graden, want er stond iemand voor de deur met een bestelling voor me ;)
het zijn misschien gewoon luchtbelletjes, en omdat de meringue zo stijf is lijken het misschien vlokjes, geen idee :)
zou graag een keer samen met iemand die creme maken zodat ik zie of andere dit ook hebben of me kunnen vertellen dat het idd luch is haha.
Het kan in ieder geval geen kwaad en smaakt goed, en met afsmeren zie ik ook niks.
groetjes en bedankt dames.