1

Onderwerp: Verhouding per biscuit?

Hoi mede taartbaksters,

Ik heb voor mijn blaze taarten twee kapsels gebakken. 1 van 20 cm en 1 van 25 cm. (Liggen nu lekker in de vriezer)

Nu is mijn vraag hoeveel vulling heb ik per taart ongeveer nodig?
Ik vind het namelijk zonde als ik teveel maak en dus weg moet gooien...

Taart 1 is 20 cm rond en 7cm hoog. 1ste laag word crème Chantilly met oreo koekjes en de 2de laag Mascarpone met chocopasta.

En moet ik beide lagen voorzien van een dijkje?

Afsmeren met Botercreme.

Taart 2 is 25 cm en 7 cm hoog.

1ste laag word banketbakkersroom en 2de laag aardbeienjam.

Ook deze taart moet worden afgesmeerd met botercreme. + dijkje

Beide worden gedecoreerd met fondant.

Ik hoor graag jullie tips. De taart word zaterdag genuttigd.

Groetjes Sonja, beginnend taartenbakster ;-)
https://www.facebook.com/SonjaTaartenCu … ?pnref=lhc

Re: Verhouding per biscuit?

Iemand?

3

Ik doe voor de zekerheid alles met een dijkje. Beter een dijkje teveel, dan 1 te weinig.

Ik heb gisteren een Ø28 en een Ø24 gevuld, dan kun je beetje zien hoeveel ik gebruikt heb, misschien kun je dat herleiden:

voor 1 laag van de Ø24 had ik botercreme van de mix gemaakt, waarvoor ik 75 gram mix had gebruikt en de overige ingrediënten in verhouding volgens de instructies. met deze hoeveelheid kon ik 1 laag vulling maken  (75gr mix+75 gr water + 100gr boter = ong. 250 gram creme)
ik had lemoncurd, gewoon een pot, en op de Ø24 was 1 laag ongeveer een halve pot
tenslotte had ik in de Ø24 1 laag Bros caramelmousse, een hele verpakking van 4 kuipjes, totaal ongeveer 180gram voor 1 laag

in de Ø28 had ik chocolademousse 270gram voor 1 laag
verder 1 laag vlaaivulling kersen, heel blik
en tenslotte kersenbavarois obv 250gram slagroom en 50 gram bavaroismix + water

Misschien kun je hiermee afleiden hoeveel jij ongeveer nodig zou hebben. Het is uiteraard ook afhankelijk hoe dik je wilt vullen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Dus voor mijn 25 cm taart heb ik voldoende aan 1 pot aardbeienjam van 450 gram? Ik weet niet hoeveel erin een pot lemoncurd zit?

En voor mijn laag mascarpone+chocopasta is dus 180 gr. meer dan zat voor mijn 20 cm taartje?

Er staat op mijn verpakking BBR richtrecept 500 ml + 200 gr. mix maar hoeveel gram BBR is dit dan?

ik heb voldoende dus aan 250 gr. BBR voor de tweede laag op mijn 25 cm taart?

En hoeveel boter crème moet ik maken als ik beide wil afsmeren + dijk?

Sorry voor al mijn vragen, maar wil het graag goed doen. Is de verjaardagtaart van mijn zoontje en mijn eerste grote stapeltaart.  :o

5

Nou, ik ben altijd heel nuchter als het aankomt op "hoeveel gram heb ik dan van het gerede product". Som van de delen, oftewel 200 gr mix + 500 gram water  = 700 gram BBR. (ongeveer).

In een pot lemoncurd zit 320 gram (dat had je zelf ook even kunnen googelen). Een halve pot jam zal dus ook wel genoeg zijn, minder nog waarschijnlijk. Persoonlijk zou ik als je maar met 2 lagen vult, liever een blik aardbeienvlaaivulling nemen, dat is meer vulling, meer smaak. Jam is bij mij altijd maar een dun laagje (zoals op de boterham, zeg maar).

Ik denk dat je aan 180gram mascarpone+chocopasta (is dat totaal gewicht?) wel genoeg hebt voor een Ø20cm taartje, maar als je twijfelt zou ik iets meer maken. Ik hou liever wat over dan dat ik tekort kom.

Botercreme voor afsmeren en dijkje weet ik niet, want dat gebruik ik al heel lang niet meer, maar ik zou gewoon een heel pakje boter pakken (250 gram) en daar 1:1 van maken. Als je bezig bent en je merkt dat het heel hard gaat, dan heb je in 10 minuten bijgemaakt (wel een extra pakje boter uit de koelkast leggen, zodat ie zacht is).

Dank je wel voor je tips. Dat van die lemoncurd had ik inderdaad even kunnen googelen, Ik probeer zoveel mogelijk zelf online wat te vinden, maar het is toch ook wel fijn dat dit forum bestaat =)

7

Ik weet niet of je veelt bakt, maar ik heb al vanaf het begin bijgehouden wat ik per taart gebruik aan bc 1:1 en bc vulling. Bbr niet echt, maar dit komt omdat we het zelf ook lekker vinden  ;) . Jam gebruiken we zelf ook dus komt ook op. Omdat ik vaak dezelfde vulling gebruik (omdat de mensen deze lekker vinden) en ik dus weet wat ik aan ingrediënten nodig heb maak ik dus nooit te veel  ;)

Hoi Esther,

Ik ben echt een beginnende bakker... Ik heb nu 3 kleine taartjes gemaakt en as zaterdag voor het eerst een stapeltaart van 25cm en 20 cm. Hopelijk gaat het goed...

Biscuits liggen in de vriezer. Het voorwerk is klaar. Alleen zit nu nog te twijfelen wanneer ik het fondant erop moet doen. Kan ik dit al vrijdag doen en dan zaterdag afwerken of moet ik dit zaterdag ochtend allemaal doen?

9

Het ligt een beetje aan de vulling, maar meestal vul en bekleed ik een dag van tevoren. Soms ook wel 2 dagen, maar dan alleen wanneer ik bc vulling heb, dus geen room.
Leuk, een stapeltaart  :) .  De eerste keer dat ik een stapeltaart maakte, maakte ik de fout om de dowels even hoog als de taart af te zagen. Mijn onderste taart was niet helemaal waterpas. De taart die erop kwam stond dus ook niet waterpas. Dowels moeten dus even lang zijn  ;)

Maar de dowels moeten net zo hoog zijn als de bovenste + onderste taart toch? Dus in totaal 14cm?

(2x 7cm) En moet ik ook cakeboard gebruiken?

Kan ik de taart in de schuur bewaren of is dat te koud? (Houten schuur)

11

Ehh... je steekt een dowel in de beklede onderste taart, ongeveer in het midden, dan teken je daarop af hoe hoog de taart is, je haalt de dowel er weer uit en knipt/zaagt/snijdt de dowel op de goede lengte. Vervolgens maak je de andere dowels op dezelfde lengte.
De eerste zet je terug in het gat waar ie uitkwam en de andere verdeeld eromheen.

De taart die er bovenop komt te staan zet je op een cakeboard of karton, met een omgekeerd karton eronder geplakt (dubbelklevend tape werkt perfect), zodat de vetvrije kant op je ondertaart terechtkomt. Een beetje botercreme op je ondertaart of icing, om te zorgen dat ie niet kan verschuiven en dan de beklede boventaart erop zetten.

De uiteindelijk gebruikte dowellengte is dus gelijk aan de hoogte van je ondertaart.

Als bekleden nog geen handigheid is, die je snel kan doen, doe het dan vrijdag alvast. Dan heb je zaterdag rustig de tijd om af te werken. Als je al best wel handig bent met bekleden en je kunt het redelijk vlot doen, dan is het erg prettig om een afgesmeerde taart een nachtje in de koelkast te laten voor je hem bekleedt, omdat ie dan goed stevig is.

12

O en ik zou de taart bij voorkeur in de koelkast bewaren (max 7 °C) vanwege je vullingen.

Ok dus morgen dan vullen en afsmeren en vrijdag verder afwerken, zaterdag eten. Kan dit?

14 Laatst bewerkt door Esther68 (28-10-2015 22:32)

Begrijp de 14 cm niet zo  :O . Mijn taarten zijn ongeveer 9 cm, maar nooit hetzelfde  ;) ik zaag dus per taart de dowels af. Voor een 20 cm gebruik ik een cakeboard (kleiner dan 20 cm meestal 2 taartkartonnen op elkaar).
De vullingen die je gebruikt moeten in de koelkast. Ik weet niet hoe koud je schuur is nu?
Banketbakkersroom vul ik een dag van tevoren. Mascarpone kan wel wat meer hebben, maar is ook niet echt een koelkastvrije vulling.

15

Sonja Speijer schreef:

Ok dus morgen dan vullen en afsmeren en vrijdag verder afwerken, zaterdag eten. Kan dit?

Nee, niet met je vullingen, dat duurt te lang. Vrijdag vullen afsmeren en bekleden evt. decoreren als je tijd over hebt. Zaterdag decoreren/afmaken en opeten.

16 Laatst bewerkt door Sonja Speijer (29-10-2015 07:52)

Dank je sweethtooth voor de info. Dan word het morgenmiddag als die jongen zijn wenmiddag heeft op de baisschool bezig zijn met de taart. Heb daar in de ochtend geen tijd voor. Dus als ik om 12:00 de taarten uit de vriezer haal is dat vroeg genoeg toch? en dan laten ontdooien in de pedaalemmerzak toch?

De vullingen kan ik nu al wel maken en in de koeling bewaren?

17

Ontdooien van kale biscuit heb ik geen ervaring mee, dus ik weet niet of dat in plastic moet. Ik begrijp wel van de verhalen hier op het forum dat dat vrij snel gaat.

Maar nee, je kunt natuurlijk niet nu al de vullingen maken, want dan zijn ze nog steeds te oud als je wilt gaan eten. Als je ze vandaag maakt kun je net zo goed meteen vullen. Als je met cremevullingen werkt dan kan dat wel, maar met room (BBR, slagroom, mascarpone etc.) moet je dat echt niet doen.

Zo ingewikkeld zijn je vullingen toch niet. BBR van mix, dus dat is water toevoegen, roeren, klaar. En even mascarpone mengen met chocopasta, lijkt me ook geen wereldwerk.

O, ik zie creme chantilly, ik weet niet wat dat is en hoe moeilijk dat te maken is. Dus ik kan ook niet beoordelen of je die al vandaag kunt maken. Maar de BBR en het mascarponemengsel zou ik echt morgen doen.

Ok top dan ga ik dat allemaal morgen doen. Het is inderdaad niet veel werk. De creme Chantilly is ook een mix en water toevoegen dus dat komt helemaal goed. Wanneer hij klaar is zal ik hem showen in de taarten parade. Hopelijk gaat hij lukken. :D