1

Onderwerp: HELP! Wat doe ik fout???????? AUB met spoed antwoord

Wat doe ik fout met ganache maken, ik maak het op de volgende manier, maar het mislukt steeds.

Ik gebruik 150gram witte chocolade en 50 ml slagroom.
Verhit de slagroom tot bijna koken, pan van het vuur en roer dan de kleine stukjes chocolade erdoor. Af laten koelen en opkloppen. Bij het opkloppen scheidt de slagroom van de choclade. Dus een witte olie achtige vloeistof en klontjes witte chocolade.

Ik heb ook een poging gedaan door de witte chocolade te smelten en dan samen te voegen met de verwarmde slagroom, tot aan het op kloppen ziet het er redelijk uit, maar daarna hetzelfde probleem.

Zit aardig met m'n handen in het haar kmoet er morgen nog 2 taarten en 35 cupcakes mee afsmeren, dus heeft iemand een tip, dan hoor ik dat graag heel snel!!!

2

Re: HELP! Wat doe ik fout???????? AUB met spoed antwoord

Waarom wil je hem opkloppen? Voor taart afsmeren is dat niet nodig. Voor opgeklopte ganache, voor een toef, heb je andere verhouding nodig, volgens mij met meer room.

En ik maak de ganache altijd een dag van tevoren en laat hem dan helemaal terug afkoelen tot kamertemperatuur of zelfs een beetje kouder.
Als ik hem dan ga gebruiken en hij is net een beetje te stug, dan doe ik hem heel even in de magnetron, of ik zet de bak op een warme verwarming.

Heel eerlijk gezegd maak ik hem tegenwoordig met iets meer room, ook om af te smeren, zodat ie net wat soepeler blijft, ik vind hem op kamertemperatuur snel te stug worden.

Als je hem wilt opkloppen moet je meer room gebruiken (blijft ie dus zachter van), helemaal koud laten worden (koelkast) en dan opkloppen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

O en als ik de room apart verwarm (doe ik soms) dan giet ik de hete room over de chocolade heen en doe dus niet de chocola in de room. Geen idee of het uitmaakt....

4

In recepten staat opkloppen alvorens te gebruiken om af te smeren, dus vandaar.
Ik ga het nog een keer proberen en neem al je tips mee! Bedankt!
Kort samen gevat:
Room verwarmen, over de choco stukjes heen, terug laten koelen, dan in koelkast en morgen gebruiken voor afsmeren..
Ik ga er mee aan de slag!

5

Als je hem morgen wilt gebruiken om af te smeren zou ik hem lekker vannacht op het aanrecht laten.
Alleen als je wilt opkloppen moet ie koelkastkoud zijn. Net als slagroom.

6

:thumb:
Nog een laatste vraag, hoeveel room zou jij gebruiken op 200 gram witte chocolade? Omdat je zei iets meer room te gebruiken..

De verhouding die je gebruikt is niet gemaakt om op te kloppen. Voor het afsmeren is het het beste om pastadikte of iets soepeler te hebben.

Ik maak mijn ganache de dag van te voren, zet hem in de koelkast zodat deze weer opstijft en voor het gebruik verwarm ik hem in de magnetron. 10 sec per keer net zolang totdat het weer lekker smeerbaar is.

Groetjes Kirsten

8

Ik doe meestal netjes afwegen en dan nog een scheut extra. Ik weet niet precies hoeveel. Beetje 1 op het oog ;)

Maar in theorie moet  200 gram choc met 66ml room. Dan zou ik iets van 75 doen. Overigens is officieel 1 gram room niet gelijk aan 1 ml room, maar ik doe altijd net of dat wel zo is en ik weeg de room gewoon af.

9

Super bedankt voor jullie snelle reactie!
Dat opkloppen laat ik voor wat het is, als het niet nodig is doe ik dat natuurlijk niet ;)
Ik ga het met jullie tips uitproberen.

10

Ook de room kan het probleem geven. Je moet wel minstens een vetpercentage hebben van 35%.

Ik gebruik voor het afsmeren ook de verhouding 1:3. Werkt perfect. Indien de ganache iets te hard wordt gooi ik hem een paar seconden in de magnetron.

Zoek je een printje? Pb mij gerust.