1

Onderwerp: Timing voor biscuit...

Hallo dames,

Ik zit met een klein probleempje.
Dochterlief is donderdag jarig, nou wil ik woensdag de prinsessentaart gaan decoreren.
Normaal zou ik dan dinsdagavond de biscuit maken, maar ik ben de hele dinsdag weg ( van smorgens vroeg tot savonds laat)
Wat adviseren jullie? Maandagavond laat of woensdag vroeg te biscuit maken? Het gaat om een biscuit in een wonder mold. En moet ik de biscuit maandag dan in folie inpakken, of de biscuit woensdagmiddag al doorsnijden voor de vulling (zodat ie sneller uitwassemt?)

2 Laatst bewerkt door Esther68 (05-10-2015 11:10)

Re: Timing voor biscuit...

Ik zou dan maandag, vandaag dus  ;), bakken en invriezen (ik doe altijd in huishoudfolie èn een plastic zak eromheen). Woensdagochtend uit de vriezer halen en dan op het aanrecht laten ontdooien (gaat heel snel).
Woensdagochtend bakken kan ook, maar dan moet de biscuit wel helemaal afgekoeld zijn voordat je deze gaat vullen, en dus niet uitwasemen  ;) (denk dat de biscuit dan uitdroogt).
Nadeel van te kort van tevoren bakken is dat de biscuit dan te vers is en niet fijn werkt met snijden en zo, vind ik

3

Dank je wel voor je snelle reactie.
Dat was ik ook al aan het denken, invriezen, maar mijn vriezer zit potdicht vol.
Ik was aan het denken om woensdag om 8:30 (dochter naar school) te bakken en savonds rond 22:00 te vullen en de fondantjurk aan te doen, zou het te laat worden, kan ik altijd donderdag voor 15:00 (partytime) de details nog aanbrengen. De biscuit is dan ongeveer 12 uur uit de oven, dan moet ie toch wel afgekoeld zijn. Ik gebruik een taartzaag om de biscuit te delen....

4

Dat doe ik ook wel eens (zelfde dag bakken en vullen) dus geen probleem, maar inderdaad niet te kort achter elkaar  ;).

5

Ik denk dat ik toch maar de vriezer ga opruimen... Heb de wonder mold nog nooit gebruikt, wil zeker zijn dat de biscuit wel goed wordt, lukt het niet, kan ik altijd woensdagochtend nog eens proberen....

6

Nou, gelukkig vandaag al gebakken, heb het basisrecept van hier gebruikt (4 eiren, 100 gr meel 20 gr maizena en 120 gr suiker) 40 minuten op 180 graden hetelucht.... De taart is compleet zwart!!!
Straks nog maar eens proberen... Ik gebruik normaal nooit hetelucht, mss maar eens gewone oven proberen...

Wel vreemd, in de gebruiksaanwijzing van de vorm staat dat ie 50-60 minuten op 350F moet, dat is ongeveer 180 C.... Wat doe ik verkeerd?

7

karin_so schreef:

Nou, gelukkig vandaag al gebakken, heb het basisrecept van hier gebruikt (4 eiren, 100 gr meel 20 gr maizena en 120 gr suiker) 40 minuten op 180 graden hetelucht.... De taart is compleet zwart!!!
Straks nog maar eens proberen... Ik gebruik normaal nooit hetelucht, mss maar eens gewone oven proberen...

Wel vreemd, in de gebruiksaanwijzing van de vorm staat dat ie 50-60 minuten op 350F moet, dat is ongeveer 180 C.... Wat doe ik verkeerd?

Wanneer je hetelucht bakt hoef je de oven niet zo heet te zetten. Ik zet mijn hetelucht op max 160 gr. Maar ik zou er een temperatuurmeter in zetten, dan weet je het zeker. En beter lagere temp en dan langer bakken, dan hoge temp korter bakken  ;) .
Verder gebruik ik de FC biscuitmix. Mislukt nooit! Bij mij tenminste wel  ;)

8

Had net al iets gevonden op het forum, 45 min op 145C conv. Oven, daar was het ook zwart geworden, maar van binnen niet gaar. Ik weet niet of die van mij gaar was, ligt al in de kliko  :S

9

Oei, niet zo mooi. Maar goed dat je de biscuit nu bakt en niet pas woensdag (stress  :S ). Ik hoop dat de volgende wel lukt. Succes  :thumb:
Mij lijkt mij 145 gr conventioneel wel laag en de baktijd van 45 min te kort. De wondermold gaat er bij mij wel minstens 50 minuten in  :Y