1

Onderwerp: Houdbaarheidsdatum

Hoi allemaal.

Ik heb het laatste jaar minder gebakken. Afgelopen weekend ben ik mijn voorraadkast aan het opruimen gegaan en kwam er toen achter dat er een hoop dingen over datum waren :'(.
Zaken als fondant en bakmixen heb ik weggegooid. Maar van sommige dingen vraag ik mij af of het echt wel nodig is... Dus ik dacht, ik vraag het eens hier.

Ik heb bijvoorbeeld van die suikerparels en suikerfiguurtjes als decoratie. Maar ook pakken bakkersuiker. Suiker vergaat toch niet? of zie ik dat verkeerd? En hoe zit dat met kleurstofjes ?

Groetjes

2

Re: Houdbaarheidsdatum

Fondant ook niet weggooien hoor! Kun je nog prima gebruiken op dummy's of om mee te oefenen!
Suiker en suikerpareltjes! Ik wist niet eens dat daar een datum op stond  :think:  :O

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3 Laatst bewerkt door Esther68 (19-09-2015 11:11)

Re: Houdbaarheidsdatum

Op suiker staat geen houdbaarheid datum (meer). Dus als je deze droog bewaard kun je deze gewoon gebruiken. Staat er op mixen geen THT datum? Als het goed is kun je deze dan nog gewoon gebruiken maar gaat vanaf deze datum de kwaliteit/smaak wel iets achteruit.
Droge mixen (bv macaroni, nasi enz) gebruik ik ook nog gewoon na deze datum. Eerlijk gezegd vind ik dat mensen te veel onnodig weg gooien en zich blind staren op de THT datum  :O
Kleurstoffen weet ik eigenlijk niet zo (zijn vochtig, dus ..). Volgens mij heb ik eens gelezen dat wanneer de kleurstof niet korrelig is of zo, je deze nog kunt gebruiken.

4

Re: Houdbaarheidsdatum

THT is 'tenminste houdbaar tot', oftewel, het is gegarandeerd tot die datum goed. Het is echt niet zo dat het daarna spontaan beschimmeld of dat je er ziek van wordt. Het is wel zo dat na een tijdje de chemische verbindingen uit elkaar kunnen vallen (fondant wordt minder elastisch etc.). Een product zal minder goed werken, of bestanddelen gaan zich scheiden. Droge producten hebben daar het minst last van.

'Niet te gebruiken na' is wel een datum om naar te luisteren.

Gebruik je gezonde verstand. Wat er goed uitziet, goed ruikt, goed smaakt en goed werkt, zal nog goed zijn. ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Re: Houdbaarheidsdatum

Ik kocht pas bij de Sligro een emmer van 5kg suikerbakkerspoeder en daar stond op "onbeperkt houdbaar".....

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

6

Re: Houdbaarheidsdatum

Voor mijzelf gebruik ik zo nu en dan ook producten die over datum zijn.
Laatst nog een reep chocolade opgegeten (met een gastric bypass gaat dat niet zo snel :rolleyes: )
En ik ben er nog steeds ;)

7

Re: Houdbaarheidsdatum

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Re: Houdbaarheidsdatum

Als het poeder kleurstoffen zijn kun je ze tot een eeuwigheid gebruiken.. Gel kleurstoffen kunnen anders gaan reageren als ze ouder zijn, en kunnen dan minder mooi kleur stand houden volgens mij..