1 Laatst bewerkt door saskiahuisman (13-09-2015 14:38)

Onderwerp: Bakvorm invetten met bakspray of met vloeibare boter?

Hoi,

Ik weet niet of ik in het juiste topic sta maar ik heb wel een vraag aan iedereen: waarmee vet je jouw bakvorm in? Met een bakspray of met vloeibare boter? Ik lees heel vaak dat men een bakspray gebruikt en vraag me af waarom je juist voor een bakspray kiest in plaats van boter. Zelf gebruik ik altijd vloeibare boter of olijfolie.
Wil je het me uitleggen?

Bedankt alvast.

2

Re: Bakvorm invetten met bakspray of met vloeibare boter?

ik gebruik de spray, gewoon uit gemak zucht zeker in de winter dan is het in onze keuken zo koud dat ik de boter in de magnetron moet smelten ( 9 van de 10 x let ik niet goed op en ontploft het door dat hele ding heen :grr:  :grr: )
Dus daarom de spray, lekker snel en makkelijk :lol:

3

Hangt van t soort taart af. Mijn taartbasis is meestal een pkaatcake, dan is bapapier voldoende. Als ik een cake uit cakeblik maak doe ik met koude boter of spray de hele vorm goed invetten en dan goed met bloem of cacaopoeder (bij choc.cake). Bij een appeltaart, of een taart met voorgebakken bodem doe ik ALTIJD met boter

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

4

Ik smeer mijn bakvormen altijd in met vloeibare boter, werkt prima bij mij

Ik gebruik cake release van wilton. Ideaal spul, weinig nodig en makkelijk met een kwastje aan te brengen.

Groetjes Kirsten

@Bakmijntaart:
Er staat op de site van DLT-shop een erg negatieve recensie. Gaat over dat het goedje een vette laag zou achter laten in je vorm. Wat is jouw ervaring hiermee?

Spaarzaam gebruiken is de clue en mijn bakblikken was ik gelijk nadat deze afgekoeld zijn met de hand af, gebruik dreft. Ze zien er nog helemaal als nieuw uit. Waarschijnlijk kan je die vette aanslag ook krijgen bij gebruik van boter en bloem.

Maar de een zweert bij het een en een ander weer bij het ander.  :)

Groetjes Kirsten

Hoi,

Nog meer mensen die liever bakspray gebruiken?

9

Wat is dan eigenlijk de juiste manier van werken.
Ik doe insmeren met boter
Dan bakpapier van onder en de zijkant
En dan met bloem

Kun je dus gewoon het bakpapier weglaten???

10

Melou schreef:

En dan met bloem

Bakpapier wordt denk ik alleen gebruikt wanneer de bakker er bang voor is dat het biscuit niet heel uit het bakblik komt, maar dan moeten ze volgens mij gewoon beter invetten of met een ander medium invetten en zorgen dat je je biscuit goed bakt. Als je biscuit goed gaar is, komt deze zelf al los van het bakblik en is storten geen probleem meer. Dus wanneer je je biscuit goed bakt heb je geen bakpapier nodig in je blik.  :)
Correct me if i'm wrong.

Groetjes Kirsten

Hoi,

Bakpapier gebruik ik wel altijd. Aan de zijkant heb ik dat nog nooit gebruikt (ik bak al meer dan 10 jaar).
Ter voorkoming dat je kapsel stuk gaat.
Bloem heb ik nog nooit gebruikt Dat is volgens mij alleen bij cake nodig zodat het een krokant korstje krijgt.
Iemand anders ervaringen hiermee?

12

bij een gewone cake doe ik altijd bloem inderdaad maar niet bij biscuit :)

13

Dan ga ik dit weekend eens een mini taartje voor ons maken en eens testen zonder de bloem en enkel bakpapier op de bodem.

Hoi,

En dan wel de bakvorm goed invetten hoor, dan moet het zeker lukken!

15

Ik gebruikte eerst steeds spray van dr oetker, maar volgens mij is die veranderd.. Heb nu van Sonneveld, ideaal spul, werkt echt perfect!

16 Laatst bewerkt door saskiahuisman (16-09-2015 07:14)

Hoi,

Bedankt iedereen voor alle reacties, toch grappig dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Melou schreef:

En dan met bloem

Hoi Melou,
Grappig ik lees net op de Wilton site dat zij wel degelijk de bakvorm invetten met 2 eetlepels bloem: heb ik toch ook weer iets geleerd:
http://www.wilton.com/cakes/making-cake … -cakes.cfm
Fijne dag allemaal

18 Laatst bewerkt door vonn (16-09-2015 08:19)

ja idd, maar als je de spray of de fles cake release gebruikt hoef je het niet met bloem te doen lees ik.

Ik gebruik zelf altijd zo'n fles cake release en vind het super werken en heb ook geen last van aanslag in m'n blikken.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

Hoi,

Wat kost een fles cake release dan? En waarom gebruik je dat liever dan vloeibare boter?

20

Kost volgens mij 4,50, je doet er lang mee en het is eigenlijk het gemak van boter en bloem aangezien dat er ook in zit.  :)

Groetjes Kirsten

21

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Wat kost een fles cake release dan? En waarom gebruik je dat liever dan vloeibare boter?

ik heb dit eigenlijk altijd gebruikt, en nooit vloeibare boter. Ik zag net op de site dat hij in de aanbieding is voor €3.50
Gisteren was ik in Naaldwijk en daar hadden ze hem helaas niet, maar hij wordt nu vanuit Den Haag meegenomen voor mij, echt super.

Help mijn vrouw heeft een hobby

22

Zal niet voor dit weekend zijn.
Die van Wilton bevat bloem maar die van Dr Oetker niet dus dan zou ik nog moeten bloem erop doen.
Zal ik die online bestellen en dan kan ik direct nog een paar leuke spulletjes bestellen he :)

Hoi,

Mijn conclusie na het lezen van al deze berichten is dat ik het nog steeds bij vloeibare boter houdt, bedankt voor alle reacties en fijn weekend!