1

Onderwerp: Stapeltaart voor 20 personen, welk formaat bakblik?

Ik kreeg een vraag binnen voor een taart van ongeveer 20 personen, ik zat te denken om dan een stapeltaart te maken maar nu vraag ik me af welke maten bakblik ik het beste kan gebruiken..

15 cm- 6-8 pers.  ( houdt ik dan 6 aan of 8? )
20 cm- 10-12 pers. ( volgensmij komen daar wel 12 stukjes uit..? )

Ik zou dan als ik uit de 15cm  8 stukjes haal en de 20 cm 12 stukjes, dan zit ik precies op 20.

of kan ik beter een groter formaat aanhouden.. ?

alvast bedankt.

Groetjes Astrid.

Re: Stapeltaart voor 20 personen, welk formaat bakblik?

Hoe hoog wordt je taart, vul je hem met 2 of 3 lagen vulling. Ikzelf houdt deze maten aan voor 20 personen, vul met 3 lagen en taart is dan +-11cm hoog.

Groetjes Kirsten

3 Laatst bewerkt door astap79 (21-08-2015 22:02)

meestal vul ik met 2 , laatste keren probeerde ik met 3 lagen.. mijn taart is meestal rond de 9 cm, (na het vullen en bekleden)
Hoe hoog is jou taart na het afkoelen?
mijne zit rond 7 cm.

IK gebruik bakblikken die 10cm hoog zijn, mijn biscuits zijn vaak 10cm hoog. Heb wel wat snijverlies, maar gevuld en wel zijn ze +-11cm.

Groetjes Kirsten

5

okeej, dat is mooi hoog :)

6

Ik gebruik hier ook de maten 20 en 15 voor. Ik heb bakblikken van 7 cm hoog. Mijn biscuits zijn 8 cm en deze vul ik ook 3x. Hoeveel mix gebruik je normaal voor de 20 en 15 cm?

7

voor de 15 cm gebruik ik 3 eieren ( M ) en 200 gram mix, maar dan houdt ik wel over, want ik gebruik bij een 18 cm blik ook 3 eieren en 200 gram mix.
voor de 20 cm gebruik ik 4 eieren ( M ) en 250 gram mix.

Ik had de laatste keer het bakblik niet verhoogd en blik is ook 7 of 7,5 cm hoog maar deze werd dus ook niet hoger als de rand.. misschien volgende keer iets verhogen en dan wordt hij misschien nog ietsje hoger.

8 Laatst bewerkt door astap79 (20-08-2015 20:46)

ik kreeg een voorbeeld binnen van hoe deze mevrouw de taart ongeveer wil hebben, maar vraag me af welke bakblikken ik dan het beste kan gebruiken voor die 20 stukjes?
dan een 20 cm = 12 stukjes en dan een 18 cm en die golvend snijden zodat hij richting de 15 cm gaat = 8 stukjes? totaal dus 20.
De pinguïns moeten er natuurlijk ook nog op passen.

http://s18.postimg.org/4nhsrz0ph/11896884_1089546334407596_2132542313_n_2.jpg

9

Dat zou ik ook doen inderdaad

10

Bedankt Kimi!

11

astap79 schreef:

voor de 15 cm gebruik ik 3 eieren ( M ) en 200 gram mix, maar dan houdt ik wel over, want ik gebruik bij een 18 cm blik ook 3 eieren en 200 gram mix.
voor de 20 cm gebruik ik 4 eieren ( M ) en 250 gram mix.

Ik had de laatste keer het bakblik niet verhoogd en blik is ook 7 of 7,5 cm hoog maar deze werd dus ook niet hoger als de rand.. misschien volgende keer iets verhogen en dan wordt hij misschien nog ietsje hoger.

Voor de 20 cm gebruik ik 270 gr mix en mijn beslag gaat net niet over de rand. Hoef dus niks te verhogen. Verhogen zonder meer beslag gebruiken heeft natuurlijk niet zoveel zin  ;) . Voor de 17,5 gebruik ik ook 200 gr mix en voor de 15 cm 160 gr, anders stroomt deze bij mij (ook) over. Ik weeg mijn eieren altijd en soms heb ik te veel ei. Ik gebruik dus liever een extra ei waar ik niet alles van gebruik, dan een beslag maken waar ik de rest van weggooi. Zonde van de mix  ;)

12

Hoi esther ,

Ik vraag me dan af hoe jij op die 270 gram mix komt? ergens uit een tabel of bereken je dat zelf?

Ik kan voor de 15 cm volgende keer idd minder mix gebruiken :)

13

Ik gebruik 290 mix bij 20 rond en weeg eieren inderdaad ook af. Ik zit altijd 1 of 2 stappen hoger als tabel aangeeft

14 Laatst bewerkt door astap79 (22-08-2015 08:47)

Ik gebruik weleens het schema van het forum hier van djehr, maar dan is het bij elke ei 65 gram mix..en er staat dus geen ei in grammen, hoe komen jullie bij die grammen en hoe weet je hoeveel gram ei je nodig hebt?

als ik in deze tabel van Djehr uitga van een biscuit van 7 cm, dan staat er in het tabel dat ik 4,4  ei moet gebruiken ( zeg maar 4 en een half ei )en kom ik op ongeveer 290 gram mix.

Kimi, gebruik je dan de tabellen van deleukstetaarten.nl ( van hier ) ? daar staat bij de 24 cm 290 gram mix en 225 gram ei. bij de 20 cm staat wel erg weinig mix idd, maar 200 gram mix.

15

Ja ik gebruik de tabellen van hier. Dan heb he dus ook niet 4,4  ei. Nu is een ei gemiddeld 50 gram. Maar jah dat is uiteraard niet bij elke ei.

16

De tabel van Djehr gaat uit van 1 ei = 50 gram
Ik weeg het ei altijd af en rond dan af op hele eieren. Mijn biscuits zijn dan ook niet "altijd ... cm" maar variëren tussen de 6 en 8 cm. Maar dat geeft mij niet zoveel. Als ik hem echt te hoog vind, dan snij ik er gewoon een plak af die ik voor andere dingen gebruik...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

17

Bedankt Kimi en SweetTooth voor jullie uitleg , er staat idd bij dat 1 ei 50 gram is, ik had even niet goed opgelet :)

18

astap79 schreef:

Hoi esther ,

Ik vraag me dan af hoe jij op die 270 gram mix komt? ergens uit een tabel of bereken je dat zelf?

Ik kan voor de 15 cm volgende keer idd minder mix gebruiken :)

De tabel die ik gebruik staat op de site van Felicitaartjes (paar jaar geleden ook bij DLTshop, maar kon ik daarna niet meer vinden). Maar soms bereken ik zelf de inhoud. Gebruik ik dit rekensommetje voor.
Voorbeeld: 400 gr mix : 1.28 = 312 gr ei. Ik gebruik L en M eieren en kom vaak precies uit met de gram ei. Maar soms heb ik een hogere biscuit nodig. Dan neem ik bv 7 m eieren. (7x50=)350 x 1.28 = 448 (450  ;) ) gr mix. Ik weet wel dat een grammetje meer of minder niet uitmaakt, maar mijn biscuits zijn nog nooit mislukt  ;)

19

Hoi esther68, super bedankt voor je uitleg..:)
Ik hoop niet dat ik te lastig ben haha maar hoe kom je aan die 1.28? waar je het biscuitmix door deelt.

20

astap79 schreef:

Hoi esther68, super bedankt voor je uitleg..:)
Ik hoop niet dat ik te lastig ben haha maar hoe kom je aan die 1.28? waar je het biscuitmix door deelt.

Je bent niet lastig hoor  :) . Ik heb een keer de hoeveelheden biscuitmix gedeeld door het ei gewicht van de verschillende maten bakblikken (Felicitaartjes tabel) en kwam steeds op x/: 1.28 uit. Dit geld voor de meeste biscuitmixen, maar ik heb ook eens een mix gehad die andere mix/ei verhoudingen had. Dan deel ik de biscuitmix:ei en weet de verhouding  ;)

21

Okeej super bedankt Esther68 .. ik heb het even geprobeerd met verschillende hoeveelheid biscuitmix en idd die 1.28 klopt :) Makkelijk om dit allemaal weten.
iedereen bedankt !!