1

Onderwerp: Swiss meringue botercreme met half margarine wordt niet hard?

Hallo allemaal.

Ik heb een keer de Swiss meringue botercreme gemaakt en de helft van de roomboter vervangen door margarine van wajong, omdat ik dit las hier in het recept dat het met warme temperaturen wordt aangeraden zodat de creme steviger blijft..?
Ik heb de creme op de taart zitten, maar normaal met de Swiss meringue creme wordt die hard, als je dan je vinger er tegen aan legt dan blijft er niks aan je vingers plakken.. nu met deze creme met de helft margarine lijkt het wel op deze niet zo hard wordt.. staat minstens al 3 uur in de koelkast, maar nog steeds komt er botercreme op mn vingers als ik die er op legt.
Iemand enig idee waarom dit is?, en is het nu met warme temperaturen beter om met of zonder margarine in de botercreme te werken?

Groetjes Astrid.

2

Re: Swiss meringue botercreme met half margarine wordt niet hard?

margarine? ik heb geen antwoord op je vraag helaas, maar ik schrik van het gebruik van margarine, let er op dat als je dit gebruikt, er geen margarine wordt gebruikt waar de zgn transvetten in zitten, deze zijn namelijk echt ZEER slecht voor je gezondheid. Kijk voor meer info op google.
Succes met je botercreme, is deze inmiddels nu wel hard?

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3 Laatst bewerkt door astap79 (14-08-2015 22:58)

Re: Swiss meringue botercreme met half margarine wordt niet hard?

Hoi Tigrasas,

Ik ga denk ik ook niet nog een keer margarine gebruiken, hij is ook niet echt hard geworden.
Ik kon dit vinden over de Wajang margarine:

trans <1 g .

Maar bedankt voor je waarschuwing, dat wist ik niet.

Groetjes.

4

Re: Swiss meringue botercreme met half margarine wordt niet hard?

Tigrasas schreef:

margarine? ik heb geen antwoord op je vraag helaas, maar ik schrik van het gebruik van margarine, let er op dat als je dit gebruikt, er geen margarine wordt gebruikt waar de zgn transvetten in zitten, deze zijn namelijk echt ZEER slecht voor je gezondheid. Kijk voor meer info op google.
Succes met je botercreme, is deze inmiddels nu wel hard?

Transvetten zijn inderdaad heel slecht, maar zitten wel in heel veel gangbare producten. Ik gebruikte altijd Blue Band vloeibaar om te bakken, maar had deze een keer niet in huis. Had toen wel margarine voor iets anders. Heb dus de margarine gebruikt om de gehaktballen in te bakken. Sindsdien gebruik ik deze om bijna al het vlees in te bakken omdat de darmen van mijn man hier wel tegen kunnen. Met vloeibaar had mijn man altijd last na het eten, maar gaf zijn gevoelige darmen de schuld. Het is dus afwegen...of vloeibaar en dan soms gelijk naar de wc of harde boter en dan je eten normaal verteren  ;)