1

Onderwerp: Vraagje betreft gist

Hoi,

misschien kunnen jullie me helpen. Ik ben deze vakantie naar België geweest, naar een chocolademuseum. Daar hadden ze een bakboek (in 't Vlaams), en dat kon ik dus niet laten liggen. Nu wil ik een cake uit dat boek maken, en daar staat gist in. Er komt verder niets over rijzen oid bij, dus ik dacht misschien is het bakpoeder?
Of ben ik gewoon dom en is het gewoon gist.
Oh ja; er moet dus 5 gram droge gist waar ze van spreken, en ik heb instant gist. Gewoon die 5 gram instant gist aanhouden of een andere hoeveelheid?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Marieke

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

2

Re: Vraagje betreft gist

Droge gist en instantgist zijn hetzelfde. Maar wat gek dat het niet hoeft te rijzen??? Ook dat het een cake is trouwens? Wat gaat er nog meer in? Misschien kunnen we je dan beter helpen.

Tieneke

3 Laatst bewerkt door MariekjeJo (11-08-2015 13:55)

Zojuist uit de oven gehaald. Hij is niet zo hoog, en het leek helemaal mis te gaan. Overal vet (ik had geen bakpapier meer dus iets te enthousiast ingevet), dus iets langer gedaan. Afgezien dat ie niet zo hoog is os ie goed gelukt.

4

Hmmm... gelukkig maar. Hoop dat-ie goed smaakt!

Tieneke

5

Het lijkt mij dat het met gist een soort brood gaat worden en brood moet rijzen.
Als je het recept plaatst kunnen we het bekijken.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

6

De cake was erg droog, en werd verder ook niet echt lekker gevonden, er zat een vaag smaakje aan. Het was maar een probeersel, ik ken recepten die veel lekkerder zijn.
O en cakejes als baba's en savarins worden ook met hist gemaakt, die moeten wel rijzen... naja laat maar.

7

Raar mensen willen helpen, en vragen om het recept maar wordt door de vraagsteller niet geplaatst.. Tja zo is helpen wel heel lastig..

8

Het resultaat van het recept was niet fantastisch, zoals ik al schree. En aangezien ik liever tijd besteed aan een recept waarvan ik zeker weet dat het lukt, dan aan een recept wat me vreemd voorkomt en waarvan het recept al onduidelijk is, vond ik het niet nodig om het hele recept uit te typen.
Kortom, het maakt mij niet uit hoe het resultaat wel zou moeten zijn, ik heb inmiddels een recept gevonden wat me wel bevalt.