Onderwerp: Taart in de tropen

Lieve taartenbakkers!

Ik heb een vraagje. Wij wonen sinds kort op Aruba en nu ga ik voor iemand een taart met marsepein maken.
Ik heb al even proefgedraaid maar liep tegen het condens verhaal aan.....

Ik werk in een keuken die ik met airco goed koud kan krijgen dus dat is het probleem niet.
Maar zodra de taart klaar is zet ik m in de koelkast die hier op 3 graden staat. Als ik m op 7 graden zet, zoals in Nederland zijn de etenswaren niet koud genoeg dus dat is geen optie.
Maar goed op het moment dat ik de taart van 3 graden naar 33 graden zet krijg ik enorme condens op de marsepein.
Na een uur buiten de koelkast is dit zo goed als weg maar de marsepein blijft plakkerig! En...dan eet je warme taart en dat is heel vies!
Het is natuurlijk nogal een temperatuurverschil....
Hebben jullie goed advies voor mij?

2

Re: Taart in de tropen

Welkom op het forum,  o,zo gezellig hier :lol:

ja dat is nog al een temperatuur verschil zeg, ik zou ook echt niet weten wat je daar mee moet, sorry ik hoop dat iemand met die ervaring je gauw kan helpen :think:

succes met bakken in elk geval :thumb:

3

Re: Taart in de tropen

Hoe koud is het in je keuken dan? Afhankelijk van de vulling zou je de taart dan (in een kartonnen doos) gewoon in de keuken kunnen zetten?

Re: Taart in de tropen

Oh....je bedoelt om mijn keuken als een soort van tussenstation te gebruiken?
Koelkast 3 graden, keuken bvb 20 graden en dan naar 33?

5

Re: Taart in de tropen

Ik zou zelf een extra koelkastje neerzetten en die op 8/10 graden houden . Daar taart in. Dan in koele ruimte. Etc

6

Re: Taart in de tropen

Simonezoetigheid schreef:

Oh....je bedoelt om mijn keuken als een soort van tussenstation te gebruiken?
Koelkast 3 graden, keuken bvb 20 graden en dan naar 33?

Kan als tussenstation. Ligt dus aan de vulling. Als ik vul met bc staat mijn taart ook vaak langere tijd buiten de koeling en dan is het ook iets van 20 graden binnen. Met room (slagroom, banketbakkersroom) zou ik dit niet doen.
Ik heb ook gedacht aan een extra koelkast, maar ging er vanuit dat je niet regelmatig een marsepein/fondant hebt  ;)

Re: Taart in de tropen

Ik verwacht zeker 1 keer per week een taart te gaan maken! Hoop en verwacht dat mijn taart-maken hier uit gaat breiden!
Ik ga ook nog een extra koelkast aanschaffen en die is dan alleen voor de taarten. Maar het lijkt mij niet verstandig deze hoger dan 7 graden te zetten! Toch?

8

Re: Taart in de tropen

Als je hem daarin laat dan zeker niet hoger als 7 graden, maar je kan hem ook qua temp op laten lopen en dan de taart daarna buiten de koelkast te zetten en koelkast weer koud zetten.

9

Re: Taart in de tropen

Omdat ik eigenlijk altijd met bc vul staat mijn taartenkoelkast minder koud dan mijn eigen koelkast. Botercreme kan wel wat hebben en zo heb ik veel minder last van zwetende taarten  ;)

10

Re: Taart in de tropen

Ik gebruik ook het liefst botercreme (van de funcakes mix), deze hoeft in principe niet in de koelkast en dan heb je het zweet probleem dus ook niet!

.. Want taart kan altijd!!

11

Re: Taart in de tropen

Esther68 schreef:
Simonezoetigheid schreef:

Oh....je bedoelt om mijn keuken als een soort van tussenstation te gebruiken?
Koelkast 3 graden, keuken bvb 20 graden en dan naar 33?

Kan als tussenstation. Ligt dus aan de vulling. Als ik vul met bc staat mijn taart ook vaak langere tijd buiten de koeling en dan is het ook iets van 20 graden binnen. Met room (slagroom, banketbakkersroom) zou ik dit niet doen.
Ik heb ook gedacht aan een extra koelkast, maar ging er vanuit dat je niet regelmatig een marsepein/fondant hebt  ;)

Als je bakkersroom op basis van water gebruikt (dr oetker) en bijvoorbeeld jam, dan kan dat toch gewoon buiten de koelkast blijven?
Doe ik ook (niet zomers) wanneer ik geen plaats in de koelkast heb.

12

Re: Taart in de tropen

Als je bakkersroom op basis van water gebruikt (dr oetker) en bijvoorbeeld jam, dan kan dat toch gewoon buiten de koelkast blijven?
Doe ik ook (niet zomers) wanneer ik geen plaats in de koelkast heb.

Ook bbr uit een pakje moet je na bereiden in de koelkast bewaren. Jam kan wel buiten de koelkast.