1

Onderwerp: tips gezocht!

Hoihoi!
Afgelopen week heb ik 2x een 2 laagstaart moeten maken voor klanten met in de bovenste laag een aardbei bavarois vulling, ondanks het warme weer is het gelukt om de aardbei bavarois te maken en op te laten stijven in de koelkast. Maar nadat ik mijn taart hiermee gevuld heb, afgesmeert heb met botercreme en bekleed heb met fondant begon het te smelten.

De onderste laag die gevult was met slagroom en verse aardbeien had dit niet.
Ik heb mijn taarten toen in de koelkast gezet in de hoop dat de fondant nog hard zou worden. Maar dit heeft niet geholpen.

Wat heb ik fout gedaan? Hebben jullie eventueel tips die ik mee kan nemen voor de volgende keer?

Mijn aardbei bavarois heb ik overigens gemaakt vanuit een potje met poeder van de bakwinkel.

Groetjes,
Inge Joosten

2

Re: tips gezocht!

Waarmee heb je afgesmeerd? Met botercrème 1:1 of met botercrème van mix?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Hoi Inge,

Is de bavarois per ongeluk bij het vullen te dichtbij de rand van de taart gekomen? Of heeft het zich gemengd met de botercreme tijdens het afsmeren?

Het kan ook aan je botercreme liggen, heb je met botercreme  mix afgesmeerd op botercreme 1:1?

Wellicht heb je je fondant iets te dun uitgerold en was het temperatuursverschil koelkast en kamer te groot waardoor je fondant vochtig werd door condens en begon te smelten.

Tips voor een volgende keer :
Een dijkje 1:1 botercreme op de rand van je biscuit spuiten en je vulling daarna je laag vulling uitsmeren.
Taart afsmeren met 1:1 botercreme of ganache
Wil je geen dijkjes gebruiken dan zorgen dat je een goede cm van de rand van je taart blijft bij het vullen
Fondant niet te dun uitrollen
Koelkast niet te koud zetten om condensvorming op fondant te verminderen en bakje zout in je koelkast als vochtvreter
Wellicht iets minder water gebruiken bij het aanmaken van je bavarois

Groetjes Kirsten

Ik heb botercreme poeder ook van de bakwinkel gebruikt.  Maar in iedergeval al heel erg bedankt voor de tips! Hier kan ik goed gebruik van maken!