1

Onderwerp: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

Beginners vraag, ik heb nu een aantal taarten gemaakt en krijg toch regelmatig een soort barstjes in mijn marsepein of fondant. hoe komt dit heeft iemand tips. en hoe kan je het verhelpen of nog beter voorkomen.

2

Re: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

Welkom bij het forum dat (bijna?) alle antwoorden op taartgebied biedt :)

Waar koop je je spullen/welk merk gebruik je?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

ik haal het bij taart en decoratie in ridderkerk.
de fondant is van fun cakes. ik dacht eerst dat het lag aan de marsepein omdat het van stuggere structuur is. dus vandaag fondant gebruikt in combinatie met een wilton uitrolmat en bij het omdraaien boven op de taart met botercreme zag ik dat er ook weer barstjes zaten. dus nu weet ik niet wat ik moet veranderen om het beter te krijgen. fondant was goed soepel. geen poedersuiker gebruikt.

4

Re: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

Ik heb nooit scheurtjes met funcakes. Wat je zou kunnen doen (heb ik gelezen, niet geprobeerd) is direct na het bekleden een papje/gel maken van het fondant in dezelfde kleur (afsnijdsels bijv) en een heel klein beetje water en dat erop smeren ; http://ericaobrien.com/blog/gunge-its-a-miracle/

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

5

Re: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

met een flexibele smoother kun je kleine barstjes ook weg werken
Weet je zeker dat je lang genoeg hebt gekneed?

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Re: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

Je zou ook kunnen proberen er een theelepeltje glucosestroop/blanke stroop er door heen te kneden...

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

7

Re: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

Probeer maar eens Callebaut Fondant. Zeer soepel en géén barsten en scheuren. En niet geheel onbelangrijk: je kunt deze fondant zeer dun uitrollen. Voor mij geen Funcakes meer.

8

Re: bekleden met fondant of marsepein zonder barstjes

Het klinkt alsof je niet voldoende gekneed hebt.
Ik gebruik altijd en dus alleen maar funcakes fondant en marsepein en nooit barsten of scheuren.